hobbs hobbs skrev:
Den tanken hade jag också. Att det kunde bli ett kul PI-projekt. :) Är det enklast att försöka läsa ut på utgående signal (till LCD) eller inkommande, tror du?

Finns Blåtand också, men appen är lite svajjig.
Lättast i form av minst att klura ut på väg till LED, men minst flexibilitet. Lättast att jobba vidare med datat på väg in, men svårare att klura ut.

Du skulle ju efter att de dekodat pinnarna kunna bygga en egen display också...
https://www.aliexpress.com/item/1005005818911826.html
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Tips, läs på lite om hur lcd displayer drivs först, det är inte så enkelt som att de har en dc spänning när de är "tända" och ingen spänning när de är "släckta". Om jag inte minns helt fel så måste snitt-spänningen över tid alltid vara noll, så när ett segment är tänt så växlas det mellan negativ och positiv spänning. Kolla Eevblog på tuben, han har en serie om lcd displayer

Displayen lär också garanterat vara multiplexad, d.v.s. den består av rader och kolumner där de olika raderna cyklas och respektive kolumn sätts. Så man får ha koll på det också om man ska koda av den.

Dessutom, tyvärr är det nog också så att det är en unik display till din trainer, relativt billigt att få skräddarsydda displayer tillverkade om du köper ett par tusen. Åter igen, kolla EevBlot serie på lcd displayer, han går igenom även den biten.

Personligen hade jag inte gett mig på det projektet, hade istället ersatt hela "hjärnan" och endast återanvänt sensorer och eventuell kraftelektronik
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Word! Försökte mig själv på ett återbruksprojekt på second hand-butiken med alla fotoramar som låg och drällde. Trots att det såg uppenbart enkelt ut med bandkontaktdon var i princip varje liten skärm någon beställningskonstruktion med helt egna lösningar.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Spisen har precis gått sönder. Lagade mat på Max effekt på två plattor. Det small till och jag såg att det blixtrade till i springan mellan ”platt-delen” och reglagen. En Bosch spis från 90-talet. Stått orörd många år inomhus i värme, men använts ganska flitigt i typ 8 år efter det. Ska skruva isär och kolla vad jag ser, men det blir nog först imorgon. Någon som lagat något likande? Vad brukar kunna gå sönder i en spis? En platta gör att lampa som indikerar att spisen är igång tänds, men den blir inte varm. De andra plattorna tänder lampan emellan varje steg, men inte på stegen. Så håller jag fast vreden i typ 3,3 tex så lyser lampan. Ugnen verkar funka som den ska.
Vit Bosch spis från 90-talet med fyra vred och två kastruller på plattorna. Bilden tas inomhus med fokus på vred och ugnslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
För att avsluta historien om italienska skitfläktar:

Trots samma effektangivelse på papperet och ungefär samma fläktbladsstorlek så hade S&P-fläkten kanske halva axeldiametern och hela motorn är mycket mindre (mätte tyvärr inte).

Det som först hände är att lagerna glappade upp trots heroiskt smörjande från mig. Vad som dock till sist gjorde det omöjligt att använda den var att den är dåligt ihopnitad och pga vibrationerna så glappade nitningen upp och både övre och undre lagerbock kunde röra sig minst 1-2 mm (plus då glappet i själva lagret). Detta såg jag först nu efter dissikering. Än en gång rätt märkligt att en mycket billigare Ukraina-fläkt är betydligt kraftigare byggd.

Några bilder på S&P med min hand för referens jämfört med tidigare bilder:

Närbild på en hand som håller en S&P-motor med modellnummer SP-5820, 230V 50HZ. Bakgrunden visar verktygslådor och en blå trasa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en hand som håller i en liten motor och axel från en S&P-fläkt, med ytterligare verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en person som håller en liten motor från en S&P-fläkt, med fokus på detaljer som glappade lager och nitning. Flera förvaringslådor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anslut/Ukraina budgetfläkt (från förra inlägget):

Närbild på en hand som håller en fläktmotor märkt med "BL80-25H021, 230V 50/60Hz CL.B" och datumet "20/05/2023", med delar av fläkten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MultiMan MultiMan skrev:
Funderade var jag skulle lägga detta, men eftersom det handlar om livslängd och möjlighet att förlänga den pga bättre konstruktioner så får det bli här.

För runt 20 år sedan köpte jag en S&P kanalfläkt, SP160 på CO, för ca 700 kr. Den skulle enligt vad som stod under fakta, vara kullagrad. Tillverkad i Italien. Efter bara några år började det bli missljud och jag tog isär för att smörja, i början bara främre lagret som jag kan konstatera är ett bronslager som gått torrt. Efterhand blir glappet värre och värre trots detta och jag plockade ut hela motorn för att smörja även bakre lagret, som även det är glidlagrat. Men min vanliga envishet och snålhet lyckas jag på detta sätt hålla liv i den tills nu.

Jag går då och köper en Anslut-fläkt av samma stuk från Jula, kostade ungefär lika mycket, 649kr tror jag vid tillfället, 700kr nu, alltså relativt sett betydligt billigare med tanke på inflation mm. Den ska enligt faktabladet vara glidlagrad. Tillverkad i Ukraina.

För att inte drabbas av samma sak igen tar jag isär den direkt för att fylla på med olja. Vad hittar jag då? Jo, dubbla kullager som dessutom är kapslade. Tycker mig se ZZ stämplat. Motorn saknar visserligen vibrationsdämpning, men går att dela genom att skruva bort två skruvar och sätta i nya lager om det skulle behövas. Den italienska är helgjuten med gummiupphängning och omöjlig att dela eller reparera.

Italiensk fläkt med falsk fakta och omöjlig att laga:

[bild][bild]

Anslut från Jula, tillverkad i Ukraina enligt uppgift på kartongen. Dubbla kullager och enkel att ta isär:

[bild][bild]

Ukrainska fläkten har trots ungefär samma effektangivelse betydligt bättre statiskt tryck och luftflöde i min 5-6 meter långa 100mm kanal. Fläkten är marginellt större i diameter, men motorn är betydligt kraftigare.
Båda fläktarna har 2 fasta hastigheter.

Ukrainafläkten är helt vibrationsfri vid installation, medan den Italienska gummiupphängda fläkten vibrerade mer redan som ny.

Enda som är sämre på ett sätt (hållfasthet) men bättre på ett annat (lätt att limma) är att Jula-fläktens hölje är av polystyren medan S&P ser ut att vara ABS enligt min bedömning. Jula-fläktens fläktblad är av annan, tåligare och segare plast, och det är det viktigaste.

Vad är kontentan? Jo, ett välkänt märke som S&P är ett betydligt sämre köp än en no-name budgetfläkt från någon verktygslada, både sett till prestanda, hållbarhet (återstår iofs att se, min bedömning) och möjlighet att reperara när den går sönder.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Spisen har precis gått sönder. Lagade mat på Max effekt på två plattor. Det small till och jag såg att det blixtrade till i springan mellan ”platt-delen” och reglagen. En Bosch spis från 90-talet. Stått orörd många år inomhus i värme, men använts ganska flitigt i typ 8 år efter det. Ska skruva isär och kolla vad jag ser, men det blir nog först imorgon. Någon som lagat något likande? Vad brukar kunna gå sönder i en spis? En platta gör att lampa som indikerar att spisen är igång tänds, men den blir inte varm. De andra plattorna tänder lampan emellan varje steg, men inte på stegen. Så håller jag fast vreden i typ 3,3 tex så lyser lampan. Ugnen verkar funka som den ska.
[bild]
Hade lite mer tid idag än igår att kolla, och det visade sig att en propp ändå gått, fast den såg hel ut. Så, vad förorsakade då smällen och blixtrandet i spisen? När jag lyfte på delen plattorna sitter i, så ramlade det ner en hel del rost från plattornas undersida. Se nedan:
Insidan av en spis med vit isolering täckt av rostflagor och flera buntar av flerfärgade kablar som löper till olika anslutningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av en vit yta täckt av mörka rostpartiklar, sannolikt ramlade från undersidan av en spis, enligt inläggets beskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på undersidan av en spisplatta med synlig rost runt kanterna och kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min gissning är därför att rost trillat ner på de öppna kontakterna på reglagen, och medförde kortslutningen. Ramlar rosten rakt ner, så sitter inte reglagen tillräckligt nära. Typ någon cm ifrån, men om rostflagorna studsar på någon av de många kablar som går där, så kan de hamna där. På bilden syns mycket rost även nära reglagen, men den kan ha ramlat där när jag öppnade spisen.
Alternativ två är att det är en glipa på ett par millimeter in i spisen på båda sidor och framifrån. På ena sidan så finns diskhon, och spisen är modernare och högre än bänken, varför vatten skulle kunna stänka in, och i värsta fall hamna mellan kontakter. Detta ser jag dock som mindre troligt, och tror mer på rosten. Jag såg inga brännmärken, smält plast eller liknade någonstans.

Jag dammsög bort den mesta synliga rosten, som ramlat ner på isoleringen, och dammsög även alla öppna kontakter. Isoleringen var lite lös, så ett par tussar for in i dammsugaren. Dammsög resten med ett grillgaller emellan, för att bättre hålla isoleringen på plats:
Närbild av insidan av en spis med flera färgglada kablar, metallgaller och vit isolering synligt. En dammsugarslang är placerad i mitten av bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lappade sedan hålen i isoleringen med lite vanlig gullfiber:
Elektriska kablar i olika färger och rostigt material bakom en spis, nära isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter testade jag plattorna. De funkade fint, så jag skruvade ihop allt igen. Om det nu var rosten som var problemet, så skulle jag ju helst vilja sätta något emellan, som gör att den inte kan hamna i kontakterna, men den måste ju även stå emot värme, och ej vara elektriskt ledande. Inte kommit på något passande ännu. Kanske har någon en idé?
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Glasfiberväv.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Glasfiberväv.
Brandfilt?

Jag köpte ett gäng brandfiltar för att ha som gnistskydd när jag svetsar i mitt överbelamrade garage. 😆
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Glasfiberväv.
Jo, det blir kanske enklast. Funderat på glimmerskivor. Har några som jag köpte när min i micron brändes. Det som kan bli allra klurigast där är väl att hitta dem… 😆
Men delar av tillklippt brandfilt tror jag går snabbare att hitta. Just att den är mjuk gör ju också att jag slipper fundera på hur den ska ligga still.
 
P Paxman skrev:
Brandfilt?

Jag köpte ett gäng brandfiltar för att ha som gnistskydd när jag svetsar i mitt överbelamrade garage. 😆
Jo, har också funderat på att använda brandfiltar som draperi om jag någon gång får till svetsutrymme nere i pannrummet.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Hade lite mer tid idag än igår att kolla, och det visade sig att en propp ändå gått, fast den såg hel ut. Så, vad förorsakade då smällen och blixtrandet i spisen? När jag lyfte på delen plattorna sitter i, så ramlade det ner en hel del rost från plattornas undersida. Se nedan:
[bild]
[bild]
[bild]

Min gissning är därför att rost trillat ner på de öppna kontakterna på reglagen, och medförde kortslutningen. Ramlar rosten rakt ner, så sitter inte reglagen tillräckligt nära. Typ någon cm ifrån, men om rostflagorna studsar på någon av de många kablar som går där, så kan de hamna där. På bilden syns mycket rost även nära reglagen, men den kan ha ramlat där när jag öppnade spisen.
Alternativ två är att det är en glipa på ett par millimeter in i spisen på båda sidor och framifrån. På ena sidan så finns diskhon, och spisen är modernare och högre än bänken, varför vatten skulle kunna stänka in, och i värsta fall hamna mellan kontakter. Detta ser jag dock som mindre troligt, och tror mer på rosten. Jag såg inga brännmärken, smält plast eller liknade någonstans.

Jag dammsög bort den mesta synliga rosten, som ramlat ner på isoleringen, och dammsög även alla öppna kontakter. Isoleringen var lite lös, så ett par tussar for in i dammsugaren. Dammsög resten med ett grillgaller emellan, för att bättre hålla isoleringen på plats:
[bild]

Lappade sedan hålen i isoleringen med lite vanlig gullfiber:
[bild]

Därefter testade jag plattorna. De funkade fint, så jag skruvade ihop allt igen. Om det nu var rosten som var problemet, så skulle jag ju helst vilja sätta något emellan, som gör att den inte kan hamna i kontakterna, men den måste ju även stå emot värme, och ej vara elektriskt ledande. Inte kommit på något passande ännu. Kanske har någon en idé?
Fibercementskiva borde fungera
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Handtaget på kylskåpet på jobbet gick sönder och ett nytt beställdes. Det nya höll i åtta månader innan det också gick sönder. Om man googlade artikelnumret på kylskåpet så var första träffen handtaget som reservdel.
Trasigt kylskåpshandtag i vitt plast på ett träbord. Handtaget är brutet i två delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det fick bli ett annat handtag som vi redan hade i lager på jobbet. Det borde hålla bättre.
Nytt kromat kylskåpshandtag installerat på jobbet för att ersätta ett trasigt handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 15 till
  • Laddar…
NEEEJ! Då har den "gamla" trotjänaren lagt in en protest av modell spottar, fräser och luktar bränt. Det gäller en Electrolux Ultra One Z8860 från ca -09 och som har varit helt underbar att nyttja, så vi har tanken på att låta den få fortsätta att vara i tjänst, men då via lite HLR. Isärplockning har gjorts till vad jag ser är möjligt utan risk att jag spräcker något onödigt. Kanske någon varit med om liknande som har också vänligheten att lotsa fortsatt demontering. Det kanske enbart är kolen som har tagit slut och behöver bytas, vad vet jag? Men annars så ser jag att det finns reservdelsmotorer att inköpa via Electrolux men likväl så gäller det att komma dit med demonteringen för att göra ett utbyte.
 
Lagade precis en dammsugare åt en kompis. Den betedde sig lustigt med olika varvtal eller stendöd. Kolen i motorn fina. Kabeln är hel. Visade sig vara potentiometern till varvtalsreglering som var slut eller glapp. Lite steloperation av denna på 100% (0 Ohm) löste problemet. Vem använder varvtalsregleringen egentligen? Måste vara den mest korkade extrafunktionen på en dammsugare
 
  • Gilla
  • Haha
4774 och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Lagade precis en dammsugare åt en kompis. Den betedde sig lustigt med olika varvtal eller stendöd. Kolen i motorn fina. Kabeln är hel. Visade sig vara potentiometern till varvtalsreglering som var slut eller glapp. Lite steloperation av denna på 100% (0 Ohm) löste problemet. Vem använder varvtalsregleringen egentligen? Måste vara den mest korkade extrafunktionen på en dammsugare
Med en sladdrig badrumsmatta från Rusta/Ikea är det ett måste.
Annars fastnar mattan och man bara flyttar runt den.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.