Bra jobbat!
 
  • Gilla
Walle85
  • Laddar…
Nyfiken på vad har du för motorventiler? Och var de sitter?
 
Walle85
Satte en vid avgreningen från KB in från borrhålet, sedan satte jag en innan varje konvektor för att kunna strypa flödet ifall jag stänger av en av dem. Styr dem med Shelly Plus 1.

Köpte från styrahem.se
Motor
Kulventil(er)

Edit:
Skissen i ett tidigare inlägg stämmer bra sett till vart de sitter.
Den vid avgreningen sitter mot väggen på det rör som går till cirkulationspumpen.
En ventilationsinstallation med en orange modul och rör kopplade till cirkulationspumpen, ett vitt styrskåp med brytare och märkta kopplingsdosor på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Walle85 Walle85 skrev:
Evecos info sa att man helst inte ska skicka mindre än 2,5V för styrsignalen
Bra jobbat! Och skönt att vara i mål och kunna njuta av svalka i huset 🙂

Det där med att styrsignalen helst inte ska understiga 2,5V har jag helt missat. Var det något du fick muntligt från dem, eller stod det i manualen (som jag tyckte att jag läste rätt noggrant)? Här brukar vi köra konvektorn på 10-20% eftersom det ger tillräcklig kyla med ganska lite ljud.
 
Walle85
J jbernspang skrev:
Bra jobbat! Och skönt att vara i mål och kunna njuta av svalka i huset 🙂

Det där med att styrsignalen helst inte ska understiga 2,5V har jag helt missat. Var det något du fick muntligt från dem, eller stod det i manualen (som jag tyckte att jag läste rätt noggrant)? Här brukar vi köra konvektorn på 10-20% eftersom det ger tillräcklig kyla med ganska lite ljud.
Mejlade dem och frågade om mer info angående hur styrsignalen fungerar. Fick en PDF av dem med lite mer detaljerad information.
Tror egentligen inte att det är så noga så länge du inte går under 1V om jag tolkat informationen korrekt. Antar att det är ett förslag så att man har lite marginal ner till 1V.

La in denna information i detta inlägg, ta en titt och se om du tolkar det på samma sätt som mig.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Mejlade dem och frågade om mer info angående hur styrsignalen fungerar. Fick en PDF av dem med lite mer detaljerad information.
Tror egentligen inte att det är så noga så länge du inte går under 1V om jag tolkat informationen korrekt. Antar att det är ett förslag så att man har lite marginal ner till 1V.

La in denna information i detta inlägg, ta en titt och se om du tolkar det på samma sätt som mig.
Ah, den tråden har jag missat, tack för pointern. Jag kommer ihåg nu att jag noterade att styrningen skulle vara 1-10V, men jag tror inte att jag fäste så stor vikt vid det. Får implementera något i Home Assistant som gör att min lägsta dimmernivå hamnar över 1V. Jag har väldigt kort signalkabel från dimmer till konvektor, så förlusterna bör vara försumbara.

Tack för att du förtydligade detta i ditt inlägg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.