Jag har ett Yale Doorman och en Doorman connect som vägrar att samarbeta.
I 95 % av fallen när jag försöker ansluta till låset via nätet så får jag meddelandet "okänd".
Har någon en aning om vad jag kan göra för att det ska fungera?
Yales support är som vanligt kass.
 
S Stubai skrev:
Jag har ett Yale Doorman och en Doorman connect som vägrar att samarbeta.
I 95 % av fallen när jag försöker ansluta till låset via nätet så får jag meddelandet "okänd".
Har någon en aning om vad jag kan göra för att det ska fungera?
Yales support är som vanligt kass.
Kan det ha att göra med 2.4/5Ghz?
 
F Fluxor skrev:
Kan det ha att göra med 2.4/5Ghz?
Det är möjligt. Jag har läst någonstans att andra haft problem med den biten. Frågan är varför det då kan fungera ibland ?
Borde jag stänga av 5Ghz på routern för att lösa problemet?
 
S Stubai skrev:
Det är möjligt. Jag har läst någonstans att andra haft problem med den biten. Frågan är varför det då kan fungera ibland ?
Borde jag stänga av 5Ghz på routern för att lösa problemet?
Ja det är en sak att prova, alternativt att du skapar ett nytt, separat 2.4Ghz-nät dit du ansluter låset.
 
S Stubai skrev:
Det är möjligt. Jag har läst någonstans att andra haft problem med den biten. Frågan är varför det då kan fungera ibland ?
Borde jag stänga av 5Ghz på routern för att lösa problemet?
Connect fungerar bara på 2.4. Skapa ett nytt SSID som kör på 2.4 eller om den har ett IOT Nätverk som du kan aktivera. Installera sen om din Connect.
 
Min router har både 2.4 och 5 Ghz men de dyker upp som två olika nätverk. Connect hittar bara routerns 2.4-anslutning så det borde inte vara ett problem, men det fungerar ändå inte.
 
S Stubai skrev:
Min router har både 2.4 och 5 Ghz men de dyker upp som två olika nätverk. Connect hittar bara routerns 2.4-anslutning så det borde inte vara ett problem, men det fungerar ändå inte.
Prova att installera om din Connect. Placera den väldigt nära låset och nära routern.
 
mickelindkvist mickelindkvist skrev:
Prova att installera om din Connect. Placera den väldigt nära låset och nära routern.
Har redan provat det. Det är mindre än 2 meter mellan connecten och lås/router.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
har samma problem och har gett upp, Connect pluggen är bara skräp kommer inte köpa Yale lås igen
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Läste nånstans att det kommer en "Connnect X" I höst, en plugg med bättre räckvidd som klarar flera lås på en plugg.
 
Ja, finns redan att köpa men inte i Sverige. Frågan är om den funkar med molntjänsten i Sverige redan nu.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Läste nånstans att det kommer en "Connnect X" I höst, en plugg med bättre räckvidd som klarar flera lås på en plugg.
När jag ansluter till connect med blåtand säger den att den har bra anslutning till både lås och router. När jag sen försöker koppla upp via internet får jag beskedet "okänd". Jag misstänker att det är ett mjukvarufel som orsakar detta.
Att en ny connect med bättre räckvidd skulle avhjälpa problemet tror jag därför är osannolikt. Men med lite tur kanske de har valt en annan programvara, då kanske det kan fungera.

En annan märklig grej i detta strul är att om jag drar ur connecten ur väggen blir jag upplyst via appen att connecten gått offline, trots att jag inte kunnat få kontakt med den tidigare.
Så det verkar som att appen och connecten kommunicerar till viss del, dessvärre inte på det vis som är tänkt.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
S Stubai skrev:
När jag ansluter till connect med blåtand säger den att den har bra anslutning till både lås och router. När jag sen försöker koppla upp via internet får jag beskedet "okänd". Jag misstänker att det är ett mjukvarufel som orsakar detta.
Att en ny connect med bättre räckvidd skulle avhjälpa problemet tror jag därför är osannolikt. Men med lite tur kanske de har valt en annan programvara, då kanske det kan fungera.

En annan märklig grej i detta strul är att om jag drar ur connecten ur väggen blir jag upplyst via appen att connecten gått offline, trots att jag inte kunnat få kontakt med den tidigare.
Så det verkar som att appen och connecten kommunicerar till viss del, dessvärre inte på det vis som är tänkt.
I ikeo skrev:
har samma problem och har gett upp, Connect pluggen är bara skräp kommer inte köpa Yale lås igen
Skräp är det. Lagt för mycket tid på eländet och nu även ner. Försökte dessutom med två olika dosor.
 
Med tanke på alla de problem som detta lås verka ha, ska man inte köpa det.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.