Eller som när vi på 70-talet turbomatade våra Volvo. Inte var det finesser, bara mera hk. 😉
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Tänkte på det här med nytt o gammalt när jag satt och slösurfade på ett båtforum.
Första tråden jag läste hade ägaren problem med att en cylinder på en 2T motor misstände, de hade köpt motorn ny 1979, detta var första felet på 45 år !!!

Nästa tråd var en några år gammal modern 4T motor som dog efter en stunds lugn körning. Troliga felet var stopp i bränslekylningen innan VST:n.
Vad detta betyder vet jag inte, men kommer denna motor fungera om 45 år ??

Jag är själv sugen på en 4T motor, mest för ljudnivån och även förbrukningen.
Men ju mer jag läser, tänker jag att min 34 år gamla 2T nog får hänga på aktern en stund till.
Lägga ut 120.000:- för att spara 50-100 liter soppa per sommar och kanske få en massa konstiga problem känns inte aktuellt.
Apropå nytt och gammalt..... Kör med en Johnson 9,9 från 1979 på båten i sommarstugan.... Fungerar fint kör på 98oktan 2%olja... Att jag har en sådan gammal motor är mest för den förhoppningsvis får vara ifred... Och det blir inte många timmar per säsong... Kör efter fars råd att vid sista turen för säsongen tar man bort bränsleslangen och kör till den stannar sedan oljebyte i växthuset ifall det har tagit in vatten. (Då har man tid att fixa och växelhuset fryser inte sönder)

Sedan kör jag min Jeep Grand Cherokee från 1997 de 65 milen till stugan, detta för att jag behöver dra lite släp på grönytor och lättare terräng denna sommar... Gamla grejer gör sitt jobb...
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
De fanns på B18/B20/B30 då var det "vingar" på nippeln, på B21/B23/B230 var det "sexkantig" fattning för ringnyckel & med möjlighet att trycka på en slang. Om jag minns rätt det börjar bli några år sedan jag skruvade med dessa...
Har skruvat för lite B20 för att komma ihåg.
Men det var många som sa inte finns det något sådant på dom motorerna.
 
A AndersS skrev:
Eller som när vi på 70-talet turbomatade våra Volvo. Inte var det finesser, bara mera hk. 😉
Volvo var ju grovsmide på den tiden..
 
N Niq skrev:
Har skruvat för lite B20 för att komma ihåg.
Men det var många som sa inte finns det något sådant på dom motorerna.
Var väl för att den satt ganska osynlig under grenröret i bakkant på motorn som var kylkanalernas lägsta punkt.
Användes för att tömma systemet på icke sötvattenkylda motorer när de satt i båtar.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
H HSP skrev:
sedan oljebyte i växthuset ifall det har tagit in vatten
Visst tillför autocorrect en viss humor?
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
galento
Tokslut Tokslut skrev:
Har även kran på RAMens kylare, men vågade inte använda den 😚Spricker den blir det så jävla dyrt
Vill minnas att det sitter en kran för att tappa ur kylarvätska på en 60 år gammal
us bil här också så det har funnits länge 😉
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Vill minnas att det sitter en kran för att tappa ur kylarvätska på en 60 år gammal
us bil här också så det har funnits länge 😉
Ville minnas det, men mitt minne litar jag inte på så pass. Så valde bara den senaste bilen jag skruva på jag var säker att det fanns på
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
I helg så jobbade jag med att installera ett fjärrlås till Saaben. Köpte ett system från ebay med 4 motorer.

Jag plockade ut den gamla centrallås-brytaren (ser ut som en dörrlåsmotor) och byter ut den mot den nya motorn med 5 trådar. Den sköter samma uppdrag + är motor. På detta vis behöver fjärrlåset endast styra en motor i förardörren, resten sköts av bilens egna centrallås.

Bilens dörrpanel är borttagen och insidan visas med nyinstallerade komponenter för fjärrlås, synliga kablar och tillfälligt fastsatta delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modifierade konsolen så den nya motorn skulle passa.

Fjärrlåsmodul med kablar och anslutningar ligger på en arbetsbänk fylld med verktyg; diverse material och verktyg är synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men slaglängden är inte samma. Den är 16mm på den nya motorn och runt 11mm på den gamla och det var för mycket för att det skulle funka rakt av. För att lösa detta gjorde jag infästningen som nedan. En klämma på originalstången och en kort stångbit kopplas till den nya motorn.

Klämman som sitter på originalstången sitter fast hårt i den stången, men kan röra sig fritt upp och ner på den andra, men hålls på plats av två mindre klämmor på den korta stången. Med lite mellanrum i klämmorna så kan motorn röra sig hela slaglängden medan låsmekanismen rör sig en kortare längd.

Jag introducerade lite "slop" alltså i systemet.

Närbild av dörrlåsmekanismen i en Saab med nyinstallerad fjärrlåsmotor och modifierad infästning. Plasten och skruvar synliga i installationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr sket kontrollmodulen på sig efter jag monterade den i bilen. Bara stendöd.... Funkade hur bra som helst innan. Försöker man tala med supporten är det nog bara en AI som skickar standardsvar som är designade för att trötta ut en. Hade hoppats dom kunde skicka ny enhet men köpte en till från annan säljare. Bara modul + fjärrkontroll denna gång.

Fattar inte vad som gick sönder i kontrollmodulen dock, haft upp och tittat men ser inget uppenbart, inget bränt, ingen lukt. Gissar kanske nån IC gav upp, otur förmodligen, eller så har jag kommit åt med nån kabel i misstag och det kommit 12v fel väg.
 
  • Gilla
  • Ledsen
pjgb och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
I helg så jobbade jag med att installera ett fjärrlås till Saaben. Köpte ett system från ebay med 4 motorer.

Jag plockade ut den gamla centrallås-brytaren (ser ut som en dörrlåsmotor) och byter ut den mot den nya motorn med 5 trådar. Den sköter samma uppdrag + är motor. På detta vis behöver fjärrlåset endast styra en motor i förardörren, resten sköts av bilens egna centrallås.

[bild]

Modifierade konsolen så den nya motorn skulle passa.

[bild]

Men slaglängden är inte samma. Den är 16mm på den nya motorn och runt 11mm på den gamla och det var för mycket för att det skulle funka rakt av. För att lösa detta gjorde jag infästningen som nedan. En klämma på originalstången och en kort stångbit kopplas till den nya motorn.

Klämman som sitter på originalstången sitter fast hårt i den stången, men kan röra sig fritt upp och ner på den andra, men hålls på plats av två mindre klämmor på den korta stången. Med lite mellanrum i klämmorna så kan motorn röra sig hela slaglängden medan låsmekanismen rör sig en kortare längd.

Jag introducerade lite "slop" alltså i systemet.

[bild]

Tyvärr sket kontrollmodulen på sig efter jag monterade den i bilen. Bara stendöd.... Funkade hur bra som helst innan. Försöker man tala med supporten är det nog bara en AI som skickar standardsvar som är designade för att trötta ut en. Hade hoppats dom kunde skicka ny enhet men köpte en till från annan säljare. Bara modul + fjärrkontroll denna gång.

Fattar inte vad som gick sönder i kontrollmodulen dock, haft upp och tittat men ser inget uppenbart, inget bränt, ingen lukt. Gissar kanske nån IC gav upp, otur förmodligen, eller så har jag kommit åt med nån kabel i misstag och det kommit 12v fel väg.
Gjort nått liknande på en Toyotabuss, tog ett Car Guard larm och c-lås från en skrotad BMW, fel slaglängd löstes med en led med olika långa armar så det blev en utväxling.
Mycket pyssel, men kul när det funkade.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
En av dagens spottar

En gammal svensk polisbil står vid en korsning under en blå himmel med vita moln och omgivande grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik440 och 13 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
En av dagens spottar

[bild]
Vacker! I dubbel bemärkelse.
(Det är en saab och min barndoms polisbilar såg ut så)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
I helg så jobbade jag med att installera ett fjärrlås till Saaben. Köpte ett system från ebay med 4 motorer.

Jag plockade ut den gamla centrallås-brytaren (ser ut som en dörrlåsmotor) och byter ut den mot den nya motorn med 5 trådar. Den sköter samma uppdrag + är motor. På detta vis behöver fjärrlåset endast styra en motor i förardörren, resten sköts av bilens egna centrallås.

[bild]

Modifierade konsolen så den nya motorn skulle passa.

[bild]

Men slaglängden är inte samma. Den är 16mm på den nya motorn och runt 11mm på den gamla och det var för mycket för att det skulle funka rakt av. För att lösa detta gjorde jag infästningen som nedan. En klämma på originalstången och en kort stångbit kopplas till den nya motorn.

Klämman som sitter på originalstången sitter fast hårt i den stången, men kan röra sig fritt upp och ner på den andra, men hålls på plats av två mindre klämmor på den korta stången. Med lite mellanrum i klämmorna så kan motorn röra sig hela slaglängden medan låsmekanismen rör sig en kortare längd.

Jag introducerade lite "slop" alltså i systemet.

[bild]

Tyvärr sket kontrollmodulen på sig efter jag monterade den i bilen. Bara stendöd.... Funkade hur bra som helst innan. Försöker man tala med supporten är det nog bara en AI som skickar standardsvar som är designade för att trötta ut en. Hade hoppats dom kunde skicka ny enhet men köpte en till från annan säljare. Bara modul + fjärrkontroll denna gång.

Fattar inte vad som gick sönder i kontrollmodulen dock, haft upp och tittat men ser inget uppenbart, inget bränt, ingen lukt. Gissar kanske nån IC gav upp, otur förmodligen, eller så har jag kommit åt med nån kabel i misstag och det kommit 12v fel väg.
Jag stoppade liknande dessa i Bubblan jag hade larm i. Jag stötte inte på en till Bubbla på tidigt 90-tal som hade centrallås ;)

https://www.ebay.co.uk/itm/374198233905?chn=ps&_ul=GB&mkevt=1&mkcid=28

Centrallås med motor, stänger, kablar och monteringsdetaljer för fordon, som refererad till i diskussion om installation i en Bubbla med larm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vacker! I dubbel bemärkelse.
(Det är en saab och min barndoms polisbilar såg ut så)
Alla bilder jag tog😂
 
  • Bilden visar en trafikplats sedd från insidan av en bil genom sidorutan, tagen på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från en bil under en motorvägsbro med en annan bil på väg att ta avfarten mot Stockholm under en solig dag med blå himmel och vita moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar utsikten genom framrutan på en bil som kör mot en rondell och en bil med takbox framför, i bakgrunden syns en viadukt och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy genom vindrutan på en bil med en polisbil som följer bakom, väg med korsning och bro i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Polisbil kör i en rondell under en motorvägsbro på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Polisbil vid korsning nära motorväg, som fotats från en bil. Klarblå himmel och grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En polisbil blockerar vägen vid en motorvägskorsning under en klarblå himmel och grönskande omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Polisbil står vid en vägkorsning under en klarblå himmel med moln, omgiven av grönskande landskap och broar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En polisbil står vid en vägkorsning med blå himmel och vit molnighet i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En polisbil står i en T-korsning på en öppen väg med trafikskyltar och en bro i bakgrunden under en klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Polisbil blockerar en väg till en avfart, omgiven av asfalt och betongblock, med skog i bakgrunden under en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rondell med flera bilar, träd i bakgrunden och en vägskylt som pekar mot "Södertälje Syd". Bilden är tagen från en bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Alla bilder jag tog😂
Undra om bilen sen tog mittfilen till stan 😅😂🤣
 
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.