T
P PappasHammare skrev:
Ett exempel från transportstyrelsen på en bil som jag hittade på nätet.
Summan av 'blå' och 'grön' blir just 3500kg men bilen kan bara dra 'rött'.

Har du B96 så är det gult som är max totalvikt på släpet men! du ändå inte dra mer än 'rött'


[bild]
Tack! Det var ett pedagogiskt och tydligt exempel.

Jag kollade lite på bilar "i min omgivning" men fick inte till så bra siffror.

Att B96 och BE gav rätt att dra vagnar med högre totalvikt än bilen har dom max släpvagnsvikt(bruttovikt) visste jag men inte att det även gällde B-kort.

Sen tycker jag det vore bra om de kunde enas om nomenklaturen på Transportstyrelsens sidor...
 
T Testarn skrev:
Så du menar att om jag har en bil som har en totalvikt på 2000 kg och en dragvikt på 1000 kg så skulle man kunna dra ett släp med totalvikt på 1300 kg om jag bara ser till att bruttovikten är max 1000 kg på "bara" B-kort?
Ja, men bruttovikt gäller enbart mot bilens max dragvikt, inte mot körkortets totalvikt. Så du kan inte göra samma med ett 2000kg-släp. Det kanske var självklart men bäst vara tydligt när det sen dyker upp senare i tråden och sammanhanget är glömt...
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
P
M Marcus-AA skrev:
Ja, men bruttovikt gäller enbart mot bilens max dragvikt, inte mot körkortets totalvikt. Så du kan inte göra samma med ett 2000kg-släp. Det kanske var självklart men bäst vara tydligt när det sen dyker upp senare i tråden och sammanhanget är glömt...
Jo.. är du har en bil med totalvikt på 1500 och säg dragvikt 900 så blir totalviktsumman 3500.
Sen måste bara tjänstevikten på släpet vara lägre än dragvikten på bilen så är det bara att åka
 
P PappasHammare skrev:
Jo.. är du har en bil med totalvikt på 1500 och säg dragvikt 900 så blir totalviktsumman 3500.
Sen måste bara tjänstevikten på släpet vara lägre än dragvikten på bilen så är det bara att åka
Nu gällde ju exemplet en bil med 2000kg totalvikt och inte någon annan bil som du hittar på siffror för.
 
Redigerat:
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
P
M Marcus-AA skrev:
Nu gällde ju exemplet en bil med 2000kg totalvikt och inte någon annan bil som hittar på siffror för.
Sant. Sorry jag missförstod ditt inlägg.

Men om vi slutar att göra massa olika vinklingar hit och dit utan bara summerar ihop totalvikterna och ser vad det blir för körkort som behövs + säger att dragvikten är max bruttovikt så behöver man inte tänka så mycket.
 
  • Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Hus tomte Hus tomte skrev:
[länk]
Eller så lär man sig bara reglerna, det är ju inte så svårt och inte fel att kunna.
 
  • Gilla
Stubai och 2 till
  • Laddar…
Hus tomte
MathiasS MathiasS skrev:
Eller så lär man sig bara reglerna, det är ju inte så svårt och inte fel att kunna.
Sant.
 
Hej funderar om man kan bygga en dump
släp där flaket leds i bakkanten? vw transporter
har ett sådant flak som tippar av lasten (bråte
vid återvinning o.dyl.)
 
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
Hej funderar om man kan bygga en dump
släp där flaket leds i bakkanten? vw transporter
har ett sådant flak som tippar av lasten (bråte
vid återvinning o.dyl.)
Beror väl helt på vad du får betala för "stommen"/ chassit. Här har du en som antagligen är mer lättsåld när du väl tröttnat, reservdelar mm.

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/vezeko_r2b2j_hydraulisk_3_vags_tipp/1001298387



Bild av en Vezeko R2b2j hydraulisk tippvagn, trevägstipp, stående parkerad på en asfalterad yta bredvid en grå bil med byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det fortfarande lönsamt att köpa släp i Tyskland?
Blir här några dagar till ifall jag ska handla ett åt någon 🙂
 
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Problemet med de stora tippsläpen med hydraulik är att detta käkar lastvikt, i vissa fall väldigt mycket.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Problemet med de stora tippsläpen med hydraulik är att detta käkar lastvikt, i vissa fall väldigt mycket.
Precis, inte minst måste ju flaket och chassit var för sig vara självbärande.
 
Ganlet
Har ett äldre släp som blivit upprustat på verkstad och klarat besiktning. Har dock problem att bromsarna ligger an efter bromsning och låter en del.

Tips på åtgärder? Läst om ett trix att lasta fullt och bromsa hårt i en lång nedförsbacke, vet inte om det är värt att prova.
 
T
Ganlet Ganlet skrev:
Har ett äldre släp som blivit upprustat på verkstad och klarat besiktning. Har dock problem att bromsarna ligger an efter bromsning och låter en del.

Tips på åtgärder? Läst om ett trix att lasta fullt och bromsa hårt i en lång nedförsbacke, vet inte om det är värt att prova.
Prata med verkstaden som gjort jobbet. Det här känns som en reklamation.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.