Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Gillar att planen är att få A-lagarna som kissar på torget att sluta genom att de ska förstå att "det inte är ok" 😅
Det som är extra roligt är att reportagets 1:a bilder är tagna precis bredvid entren på Systembolaget 😀
 
  • Reportagevideo från SVT Nyheter om att bänkar tagits bort från Stortorget i Skurup. Bilden visar en gata med bilar och gående vid en korsning nära Systembolaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Det som är extra roligt är att reportagets 1:a bilder är tagna precis bredvid entren på Systembolaget 😀
Om man inte vill ta till hårda metoder kanske man skulle sätta upp en urinoar, samt kanske anlägga några parkbänkar lite avsides där de kan hålla till. Så var det förr i tiden när man accepterade att problemet fanns. Även A-lagare tycker om att träffa sina kompisar och sitta och ljuga lite över en 75:a.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Om man inte vill ta till hårda metoder kanske man skulle sätta upp en urinoar, samt kanske anlägga några parkbänkar lite avsides där de kan hålla till. Så var det förr i tiden när man accepterade att problemet fanns. Även A-lagare tycker om att träffa sina kompisar och sitta och ljuga lite över en 75:a.
Det är ok att hundar pissar i buskarna men människor, icke! 😲
Att pissa i trädgården hemma rekommenderas som guldvattengödning, men kommunala buskar tål inte gödning...
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
kommunala buskar tål inte gödning...
Tål de hundpiss tål de väl det mesta...?
Men vad är kopplingen till mittfilskörning?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Har skummat igenom lite av alla inlägg, några riktigt OT men väldigt roliga 😃.

Jag är inte den mest fantastiska bilföraren men rullar några km per år, Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland.

Sverige.
Höger regeln gäller inte i Stockholm.
I Göteborg vägrar man att släppa in någon som vill byta fil gäller även ambulansen i utryckning.
Malmö kör man som Italienare, hög fart utan avstånd och förstånd.
Norrland skjuter man sönder fartkamrorna, speciellt vid älgjaktstiden.
Generellt tycker svensken att alla andra ska flytta på sig om du kör fortare och därmed kör upp i baken på framförvarande och hetsar även om framförvarande kör över hastighetsbegränsning.
Norge.
Har man lagt sig i en fil ligger man där oavsett bakomvarande trafik och kör gärna jämsides många mil med en långtradare utan att köra om.
När man kommer till Sverige praktiserar en del norrmän frifart och övar då de snart är nere på autoban i Tyskland.
De som inte gör det är elbils förare som vill maximera driften men som sagt har man lagt sig i en fil kan man inte byta fil.
Finland.
Här kör man inte över hastighetsbegränsningen överhuvutaget om man är rädd om sin plånbok.
Märkligt igentligen då det är höga böter även i Norge och Danmark för fortkörning.
Danmark.
Gillar deras körsätt, lite som i Tyskland man kör gärna fort men använder du blinkers och visar att du ska byta fil släpps du in även om du kör långsammare.

Vad jag saknar hos vissa bilförare i Sverige är användning av körriktningvisare. Det är inget tillval i din snoffsiga bil den ska användas.
Att vissa ska köra om på fel sida, då de tycker att omkörningsfilen går för långsamt.
Det brukar finnas en anledning till det tex ett långsamt fordon kör om ett annat långsamt fordon längre fram.
Att vissa lokala trafikpoliser tycker att alla som kör över hastighetsbegränsning i mittfilen ska flytta på sig då du kommer och kör fortare.
Om det är trefiligt som tex i Stockholm lägg dig då i vänsterfil men anpassa din hastighet efter trafikrytmen och tro inte att du kan tvinga alla andra att flytta på sig.

Visa hänsyn till andra trafikanter och va ödmjuk.

Vad jag tycker om icke "yrkestrafikanter" tex vissa Taxichaufförer, jobbpendlare, söndagstrafikanter och semesterhyrare ska vi inte ta upp här.
Men ni är väldigt välkomna att dela vägen med mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Makten och pengarna finns i Stockholm, därför flyttar många begåvningar till Tokholm och den sekunda varan blir kvar i Götet. Detta är en konspiration som Stockholmarna kört i decennier för att trycka ner Göteborg och dess befolkning.

Ja, Göteborgare är sekunda vara när det gäller bilkörning, det är mycket lättare att köra i Stockholm.
Försäkring, det är för nybörjare och stockholmare.
 
F
makhno_ makhno_ skrev:
Det är ju för att de någon gång "låsts in" i en avkörningsfil och hamnat i att snurra runt vilse i en timme innan de var tillbaka till där misstaget skedde. I storstadstrafiken finns många mer eller mindre överraskande avkörningsfiler och konsekvensen av ett misstag kan ta lång tid att fixa.
Trams! Ingen behöver bli överraskad om de koncentrerar sig på körning och skyltning samt ger f..n i mobilen.
 
  • Gilla
Danne824 och 3 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Att vissa ska köra om på fel sida, då de tycker att omkörningsfilen går för långsamt.
Det brukar finnas en anledning till det tex ett långsamt fordon kör om ett annat långsamt fordon längre fram.
Anledningen brukar vara att de långsammare fordonen ligger i fel fil.
 
  • Gilla
frause och 4 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Trams! Ingen behöver bli överraskad om de koncentrerar sig på körning och skyltning samt ger f..n i mobilen.
Inte trams på det sättet, utan en realitet tyvärr.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Inte trams på det sättet, utan en realitet tyvärr.
Jag menade att det var trams att skylla på överraskande avfarter som förklaring till ofoget att ligga i mittenfil.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Anledningen brukar vara att de långsammare fordonen ligger i fel fil.
Enligt dig som är vägens hjälte, bästa föraren ever!

Lungan ner dig och acceptera andra trafikanter.

Alla är inte så fantastiska trafikanter som du! 🤣

Jag vet inte hur långa sträckor du kör, men berätta för mig hur många minuter du vinner på att köra 30 km/timmen för fort på en sträcka på 10 km på en 80 km/h väg?

Borträknat alla "idioter" som hindrar dig att köra som du vill.

Jag kommer inte att sörja dig om du kör ihjäl dig, vilket du har all rätt att göra 😅 men se till att inga andra blir skadade i din tro om att du är vägens enda hjälte och bästa framförande av ett fordon är upp till dig.

Ler varje gång när jag ser att polisen stoppar och bötfäller, men tyvärr sker det inte tillräckligt ofta.

Hoppas att du blir av med körkortet, länge! för oss alla andras säkerhet.

Lokal (privat) poliser är vägarnas värsta trafikanter.
 
D Danne824 skrev:
Enligt dig som är vägens hjälte, bästa föraren ever!
Du har uppenbarligen inte läst så mycket av tråden.
 
  • Gilla
  • Älska
Gangstersmed och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du har uppenbarligen inte läst så mycket av tråden.
Nä inte mycket men lycklig ändå 😁, önskar dig en trevlig sommar även om det finns bilister som ligger i fel fil 😃.

Usch på dem, hoppas att de får punktering 😅
 
Fairlane
D Danne824 skrev:
Enligt dig som är vägens hjälte, bästa föraren ever!
Har han påstått det?
D Danne824 skrev:
Lungan ner dig och acceptera andra trafikanter.
Är det inte bra att folk som inte kan får lära sig reglerna?
Att man förklarar i en forumtråd att de gör fel?
På samma sätt som polisen ibland (alltför sällan) stoppar dessa okunniga förare och förklarar regelverket? Det kanske också är dumt av polisen, som borde acceptera andra trafikanter?
D Danne824 skrev:
Jag vet inte hur långa sträckor du kör, men berätta för mig hur många minuter du vinner på att köra 30 km/timmen för fort på en sträcka på 10 km på en 80 km/h väg?
Nu var det ju inte frågan om att köra 30 km/h, på en väg där det är 80 km/h. Frågan rör dessa okunniga förare som envisas med att köra en bra bit under tillåten hastighet, 70-80 km/h, i mittfil på en väg där det är 100 km/h. Dvs, de gör hela högerfilen obrukbar.
D Danne824 skrev:
Borträknat alla "idioter" som hindrar dig att köra som du vill.
Ja, om jag vill dels komma fram och dels köra lagligt så hindrar dessa idioter ja.
Menar du att det är viktigare att dessa som inte kör efter regelverket får köra som de vill?
De får gärna ligga 70-80 km/h på en väg där det är 100 km/h, men de får då hålla till höger.
D Danne824 skrev:
Jag kommer inte att sörja dig om du kör ihjäl dig, vilket du har all rätt att göra 😅 men se till att inga andra blir skadade i din tro om att du är vägens enda hjälte och bästa framförande av ett fordon är upp till dig.
Nu gör du ju helt egna påhittade tolkningar, varför gör du det?
D Danne824 skrev:
Ler varje gång när jag ser att polisen stoppar och bötfäller, men tyvärr sker det inte tillräckligt ofta.
Och då antar jag att du gör det när polisen stoppar och bötfäller de förare som du försvarar?
D Danne824 skrev:
Hoppas att du blir av med körkortet, länge! för oss alla andras säkerhet.
Varför ska man bli av med sitt körkort för att man vill hålla 100 km/h om det är det som är tillåtet på vägen?
Ligger du själv alltid 20-30 km/h under skyltad fart och tycker du är en säkrare förare än de som klarar av att hålla farten?
D Danne824 skrev:
Lokal (privat) poliser är vägarnas värsta trafikanter.
Exakt...

Om du hade läst tråden så hade kanske fattat att vi som klagar inte är ute efter att köra så fort som möjligt.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Har han påstått det?

Är det inte bra att folk som inte kan får lära sig reglerna?
Att man förklarar i en forumtråd att de gör fel?
På samma sätt som polisen ibland (alltför sällan) stoppar dessa okunniga förare och förklarar regelverket? Det kanske också är dumt av polisen, som borde acceptera andra trafikanter?

Nu var det ju inte frågan om att köra 30 km/h, på en väg där det är 80 km/h. Frågan rör dessa okunniga förare som envisas med att köra en bra bit under tillåten hastighet, 70-80 km/h, i mittfil på en väg där det är 100 km/h. Dvs, de gör hela högerfilen obrukbar.

Ja, om jag vill dels komma fram och dels köra lagligt så hindrar dessa idioter ja.
Menar du att det är viktigare att dessa som inte kör efter regelverket får köra som de vill?
De får gärna ligga 70-80 km/h på en väg där det är 100 km/h, men de får då hålla till höger.

Nu gör du ju helt egna påhittade tolkningar, varför gör du det?

Och då antar jag att du gör det när polisen stoppar och bötfäller de förare som du försvarar?

Varför ska man bli av med sitt körkort för att man vill hålla 100 km/h om det är det som är tillåtet på vägen?
Ligger du själv alltid 20-30 km/h under skyltad fart och tycker du är en säkrare förare än de som klarar av att hålla farten?

Exakt...

Om du hade läst tråden så hade kanske fattat att vi som klagar inte är ute efter att köra så fort som möjligt.
Jag fattar, klubben för inbördes beundran 😅.
Bra att ni håller varandra bakom ryggen annars är ni ganska chanslösa.

Mer än ett antal K inlägg så är man i klubben.

Konkret jag är ute på vägarna mer än flertalet här.

Jag läser inläggen i tråden som visar på direkt att vederbörande inte borde ha kvar sina körkort.

Jag tradar normalt 10 till 12 över FÖG, men accepterar de som kör enligt hasighetsbegrändingen och hör och häpna även de som ligger under 🙂 och i fel fil 😲.

I det stora hela 5 till 10 minuter av ditt miserabla liv bakom ratten gör varken hit eller dit för övriga världen!

Det du beskriver att någon kör 20 till 30 km/h under hastighetsbegränsning framförande bil utan dragekepage och hindrar övrig trafikanter är i minoritet. Dvs för att förtydliga väldigt få!

Majoriteten följer hastighetsbegränsning eller något över, men så finns det några som kör mer över hastighetsbegränsning och tycker att de ska ha fri lejd och alla andra ska flytta på sig.

Så vem tillhör du?

Låter du någon som ligger i högerfilen bryta in framför dig i omkörningsfilen och du i högre fart måste bromsa för att den andra trafikanten masar sig förbi den hen tänkte köra om?

Knappast när jag läser vad du skriver.

Som jag skrivit tidigare, jag märker en stor skillnad på jobb pendlare och söndagsbilister från oss yrkesbilister.

Du skriver om att hålla hastighetsbegränsningen håll dig det det!

Jag antar att du håller dig strikt till alla trafikregler 😂
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.