X xdigger skrev:
A är inte spänning.
Förlåt, jag skrev fel. Jag avsåg ampere. Alltså, ett aggregat som anges kunna lämna 1,5 ampere kontinuerligt kan vid kortslutning ge en högre strömstyrka under en viss tid.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
A Antropocen skrev:
Förlåt, jag skrev fel. Jag avsåg ampere. Alltså, ett aggregat som anges kunna lämna 1,5 ampere kontinuerligt kan vid kortslutning ge en högre strömstyrka under en viss
D Daniel 109 skrev:
Det skrev jag inte. En låg spänning räcker och likspänning är effektivare på att ta död på dem. Jag har mycket svårt att tro att en snigel skulle kunna resultera i att tråd och koppar brinner.

En 2A säkring efter ett aggregat som kan ge 1,5A är fullständigt meningslöst.
Det är inte meningslöst. Här är ström spänning karakteristiken för aggregatet jag använder. Som du ser så kan det lämna 2 ampere trots att det är märkt med 1,5 A. Det är mycket vanligt att aggregat kan lämna högre ström än dess märkström.
Diagram som visar spänning-ström-karakteristik för nätadapter. Volten från 25V till 10V minskar gradvis med ökande ampere från 0 till 2A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En 2A säkring kräver klart mer än 2A för att lösa ut inom rimlig tid. En 2A bilsäkring löser inom 5s vid 4A. Ett 1,5A aggregat kroknar sannolikt innan det driver en ström som är tillräckligt hög för att lösa säkringen.
 
D Daniel 109 skrev:
En 2A bilsäkring löser inom 5s vid 4A.
Du är rolig du, här visas en 2A bilsäkring som inte löser på 2,4,6,8A utan det krävs 10A.
En 5A som kräver 10A.
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Du är rolig du, här visas en 2A bilsäkring som inte löser på 2,4,6,8A utan det krävs 10A.
En 5A som kräver 10A.
[media]
Har du precis upptäckt att om man köper billig skit så kanske det beter sig som billig skit?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Har du precis upptäckt att om man köper billig skit så kanske det beter sig som billig skit?
Nej, det var det tvärsäkra påståendet
D Daniel 109 skrev:
En 2A bilsäkring löser inom 5s vid 4A.
Som jag ville visa absolut inte behöver vara sant.

Daniel brukar ju vara petnoga med att vad som sägs är fakta så....
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Har du precis upptäckt att om man köper billig skit så kanske det beter sig som billig skit?
Om jag köper det här kitet , vad får jag, skit eller fungerande grejer?
 
D Dilato skrev:
Om jag köper det här kitet , vad får jag, skit eller fungerande grejer?
Man får ju prova och sortera innan man använder i skarpt läge.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nej, det var det tvärsäkra påståendet

Som jag ville visa absolut inte behöver vara sant.

Daniel brukar ju vara petnoga med att vad som sägs är fakta så....
Jag skulle skrivit att den ska lösa inom den tiden. Det är standarden. Sedan finns det alltid skit som inte alls gör det den ska.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du är rolig du, här visas en 2A bilsäkring som inte löser på 2,4,6,8A utan det krävs 10A.
En 5A som kräver 10A.
[media][media]
Fast det du länkar till tar ju upp problemet med billig skit, inte att säkringarna följer standarden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om jag köper det här kitet , vad får jag, skit eller fungerande grejer?
Det är billig skit enligt 2010 års standard. Här har ju ändå ett svenskt bolag bemödat sig med att skriva sitt namn på, och kanske då känner lite rädsla för dålig publicitet.

Amazon har ju flyttat målstolparna för billig skit bortom horisonten, biltema är nu prima vara. Du köper från någon cooldudeez75 direkt från Kina som bara har fem stjärnor "bästa säkringen jag ägt!!1! Inte provat än dock"-recensioner.

Det är ju det som tas upp i filmen också.
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En 2A säkring kräver klart mer än 2A för att lösa ut inom rimlig tid. En 2A bilsäkring löser inom 5s vid 4A. Ett 1,5A aggregat kroknar sannolikt innan det driver en ström som är tillräckligt hög för att lösa säkringen.
Det är möjligt att det gör. Nu var det så att jag hade glasrörssäkringar på 2 och 1 A och valde 2 A eftersom jag inte vill ha onödiga spänningsbortfall. Det är så klart inte meningslöst att avsäkra ett 1,5 Ampers aggregat med en 2 A säkring så som du påstod. Antagligen trodde du att ett sådant aggregat inte kunde lämna 2 A och påstod därför att det var meningslöst.
Smältsäkringar är ett enkelt och billigt sätt att till viss del skydda känslig elektronisk utrustning mot överströmmar. Men de är långt ifrån 100%-iga. I min krets skyddar 24 V lampan väl så bra och jag valde en sådan på 21 W vilket ger en kortslutningsström under 1 A. Ett annat alternativ jag övervägde var att bygga en elektronisk strömbegränsare men en sådan kräver en fast resistans (de jag har kunskap om) och då tyckte jag lampan var bättre eftersom det är ett PTC motstånd (resistansen ökar med temperaturen).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej, anledningen var att jag gissade att du trodde att den löste ut vid 2A.
 
GK100 GK100 skrev:
Man får ju prova och sortera innan man använder i skarpt läge.
Är inte det på samma nivå som att testa om tändstickor fungerar? Som i den gamla norgehistorian.
 
  • Gilla
Henrik.S och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, anledningen var att jag gissade att du trodde att den löste ut vid 2A.
Men det skrev du inget om i ditt första svar som vanligt. Efterhandskonstruktion eller trollande. Tröttsamt för (nästan) alla inblandade.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.