372 870 läst · 4 655 svar
373k läst
4,7k svar
Home Assistant
Jo men om du inte är hemma så är det ju svårt att ändra en inställning, i det här fallet att godkänna en fjärråtkomst. Var utomlands i höstas när jag aktiverade NabuCasa och har både en OpenVPN samt Wireshark tunnel i min router och då kommer man ju åt den lokala installationen.P pfb skrev:
Zigbee använder samma radionkanaler som 2.4GHz wifi. Kolla om något vanligt nät använder samma kanaler. Om det är en granne som satt upp ett nytt wifi-nät kan du byta kanal för ditt zigbee-nät.blackarrow skrev:Mitt Zigbee nät havererar. Efter en omstart fungerar det i 1-2 dygn.
Får detta felmeddelande när jag skall tända eller släcka något.
[bild]
Har väl runt 10 Zigbee 3 enheter av olika fabrikat som
Sunricher dimmer
Aqara dosbrytare, termometrar
Ikea plug (en som ibland dras ur för att ladda telefonen),
Lidl plug (med knapp, rycks ur mer sällan)
Lidl RGBW list
Kan inte direkt knyta felet till någon förändring.
Sista jag gjorde var att stoppa två lidel pluggar omsams grendosa.
Kan det bli problem med två Zigbee enheter intill varandra?
Tex i en dubbeldosa?
Har en dubbeldosa där den enda Zigbee enheten har en antenn på en kabelstump i ett VP-rör.
Dessa två enheter är väl också sent tillkomna.
Efter jag städat bort alla Zigbee enheter som var offline, så har nätet varit uppe hela tiden. Dvs en vecka problemfritt nu.J JohanLan skrev:
Funderade över felmeddelande jag fick innan jag städad. Kan man kontrollera kanalutnyttjandet själv?
Fast det har inte dykt upp på en vecka, så jag antar att det var relaterat till routingproblemet när många routers var ”offline”.Logger: zigpy.application
Source: components/zha/core/gateway.py:201
First occurred: 19 juni 2024 23:23:45 (4 occurrences)
Last logged: 19 juli 2024 00:03:01
- Zigbee channel 15 utilization is 99.74%!
- If you are having problems joining new devices, are missing sensor updates, or have issues keeping devices joined, ensure your coordinator is away from interference sources such as USB 3.0 devices, SSDs, WiFi routers, etc.
- Zigbee channel 15 utilization is 97.70%!
ZigBeekanal 15 är väl normalt sett ett bra val då den ligger mitt emellan Wi-Fi kanal 1 och 6.
Men...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon granne har en bred Wi-Fi kanal som överlappar.
Jo det här med Zigbee är ju en hel vetenskap och HA har skrivit om sin dokumentation ser jag så nu är det en "tegelsten".blackarrow skrev:Efter jag städat bort alla Zigbee enheter som var offline, så har nätet varit uppe hela tiden. Dvs en vecka problemfritt nu.
Funderade över felmeddelande jag fick innan jag städad. Kan man kontrollera kanalutnyttjandet själv?
Fast det har inte dykt upp på en vecka, så jag antar att det var relaterat till routingproblemet när många routers var ”offline”.
ZigBeekanal 15 är väl normalt sett ett bra val då den ligger mitt emellan Wi-Fi kanal 1 och 6.
Men...
[bild]
Någon granne har en bred Wi-Fi kanal som överlappar.
Zigpy är ju själva kommunikationen och länkar till valen man har.
https://www.home-assistant.io/integrations/zha/#defining-zigbee-channel-to-use
Sen i början så hänvisar man då även till underkapitel innan man rusar iväg och gör något.
"Tip! Before considering to change to an other Zigbee channel on an existing Zigbee network, it is highly recommended that you read through the two segments under the troubleshooting section below about “Best practices to avoid pairing/connection difficulties” and “Zigbee interference avoidance and network range/coverage optimization”. These sections provide prerequisite information and advice on how to achieve the best possible Zigbee network in your environment."
Funkar det nu så kan det ju vara bra att veta vad man kan ändra.
Om kanalen är utnyttjad till 99% så tyder väl det på att du inte kan få in mer enheter där? Varför inte fördela på andra kanaler?blackarrow skrev:Efter jag städat bort alla Zigbee enheter som var offline, så har nätet varit uppe hela tiden. Dvs en vecka problemfritt nu.
Funderade över felmeddelande jag fick innan jag städad. Kan man kontrollera kanalutnyttjandet själv?
Fast det har inte dykt upp på en vecka, så jag antar att det var relaterat till routingproblemet när många routers var ”offline”.
ZigBeekanal 15 är väl normalt sett ett bra val då den ligger mitt emellan Wi-Fi kanal 1 och 6.
Men...
[bild]
Någon granne har en bred Wi-Fi kanal som överlappar.
Nej så var det för mig i början och det berodde på för få enheter. Sen går det då inte att byta Zigbeekanal utan att reseta radion dvs börja om. Nu har jag 25 enheter utspridd i huset och inga larm.K karlmb skrev:
Bor man i eget hus så är det ju enkelt att byta kanal på WiFi men ofta värre att be en granne att byta om man bor i lägenhet....
Sen finns det då en djuplodande "Troubleshooting" om Zigbee
https://www.home-assistant.io/integrations/zha/#troubleshooting
Det finns inga enkla snabba svar eftersom inget nät är likadant som någon annans.
I min värld låter det som en protokoll eller mjukvaru bugg.K karlmb skrev:
Om nätet brakar samman pga hög nätlast då för många routrar är offline så måste det vara för mycket router discovery trafik, pingande av dem eller hur ZigBee routingprotokollet nu är implementerat.
Jag har inte försökt få grannar att byta wifi kanal, men en kollega försökte.P paralun skrev:
Men allvarligt, skulle ni låta någon utomstående (konstig granne) komma och pilla på er WiFi router om den fungerar?
Edit: Jag försökte få grabben att frekvensplanera sin studentkorridor. Det hade behövts.
Nej, orimlig tanke att byta kanal hos grannen när de flesta inte ha ren aning om hur man gör det.blackarrow skrev:
Nu finns det massvis med trådar om just Zigbee Utilization-utnyttjande och den här är bra.
Puddly är mjukvarukodare och svarar så här:
It's flagged as a warning because it's the root cause of most network issues and something you should resolve. While your network may work fine for now, any future problems can only really be diagnosed once the interference issue is fixed.
In the future ZHA will present this as a repair if a quieter channel is available. For now, move your coordinator away from interference sources such as USB 3.0 ports, SSDs, routers, power supplies, etc. and utilize the ZHA channel migration feature's auto option if this isn't enough.
Så kontentan är att fixa felaktiga enheter och sedan det som kan orsaka interferens som USB 3.0, SSD, routrar, spänningsmatningar
https://github.com/home-assistant/core/issues/102176
Man bör vara rätt säker på att det är just grannens Wi-Fi som orsaken till det höga värdet i så fall…P paralun skrev:
Warningen kommer vid uppstart av ZHA.P paralun skrev:Nu finns det massvis med trådar om just Zigbee Utilization-utnyttjande och den här är bra.
Puddly är mjukvarukodare och svarar så här:
It's flagged as a warning because it's the root cause of most network issues and something you should resolve. While your network may work fine for now, any future problems can only really be diagnosed once the interference issue is fixed.
In the future ZHA will present this as a repair if a quieter channel is available. For now, move your coordinator away from interference sources such as USB 3.0 ports, SSDs, routers, power supplies, etc. and utilize the ZHA channel migration feature's auto option if this isn't enough.
Mätningen, energy-scan, utförs bara vid uppstart och ät alltså ingen varning för mycket zigbeetrafik under drift så jag trodde.
Gränsvärdet för larm är 75% av maxvärdet (255) för energimätningen.
Tycker Warningstexten är missvisande.
Är det rimligt att grannens Wi-Fi ger så hög signalnivå (energi, energy utilization) att det orsakar varning i HA för min lilla dongel?P paralun skrev:
Nu har jag satt dongeln på en usbförlängningssladd, men lät den sitta kvar på USB3 hubben.
Hittade ingen larm efter återstart av (ladda om) ZHA.
😀
Jo WiFI störningar tror jag inte det främst är (det var någon annan som skrev WiFi som första åtgärd). Felaktiga enheter måste fixas (precis som du gjort) och sedan USB, SSDblackarrow skrev:Man bör vara rätt säker på att det är just grannens Wi-Fi som orsaken till det höga värdet i så fall…
Warningen kommer vid uppstart av ZHA.
Mätningen, energy-scan, utförs bara vid uppstart och ät alltså ingen varning för mycket zigbeetrafik under drift så jag trodde.
Gränsvärdet för larm är 75% av maxvärdet (255) för energimätningen.
Tycker Warningstexten är missvisande.
Är det rimligt att grannens Wi-Fi ger så hög signalnivå (energi, energy utilization) att det orsakar varning i HA för min lilla dongel?
Nu har jag satt dongeln på en usbförlängningssladd, men lät den sitta kvar på USB3 hubben.
Hittade ingen larm efter återstart av (ladda om) ZHA.
😀
etc som stör och det är också fixat.
Fick kraftiga WiFi störningar själv med min el/fjvmätar RPi när jag satte in en SSD-disk och där "isolerade" jag SSD-sladden med ugnsfolie sen blev det bra.
Medlem
· Stockholms Län
· 691 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 463 inlägg
Jag fick precis dessa problem i fritidshuset med 15-tal ZB-enheter, Skyconnect på USB2, RPi4. Full belastning på Zigbee utan anledning. Inga grannar närmare än 100 m. När datadelen migrerades till en extern SSD satte jag den av misstag på USB3-porten och direkt började problemen med både Bluetooth och Zigbee. En Bluetooth-proxy 40 m bort från RPi:n fungerade perfekt.
Tog en stund innan jag fattade vad som var ändrat. Efter att ha flyttat den externa disken till USB2 blev allt normalt igen. Zigbee tar dock ett par timmar på sig att ”hitta tillbaka” till vad den visste innan problemen. Självkonfiguration är en nackdel när hela skiten brakar ihop.
Tog en stund innan jag fattade vad som var ändrat. Efter att ha flyttat den externa disken till USB2 blev allt normalt igen. Zigbee tar dock ett par timmar på sig att ”hitta tillbaka” till vad den visste innan problemen. Självkonfiguration är en nackdel när hela skiten brakar ihop.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 463 inlägg
Jag antar att ni alla har sett denna: