J Jocke Best skrev:
Absolut, det är ju vitsen. Mystiskt.
Har du aktiverat remote login?
Tror det funkar på samma nät utan detta påslaget.

[bild]
Tycker jag har gjort precis sådär... Får kolla mer när jag är permanent tillbaka i stan, tills dess får webben duga
 
P pfb skrev:
Tycker jag har gjort precis sådär... Får kolla mer när jag är permanent tillbaka i stan, tills dess får webben duga
Jo men om du inte är hemma så är det ju svårt att ändra en inställning, i det här fallet att godkänna en fjärråtkomst. Var utomlands i höstas när jag aktiverade NabuCasa och har både en OpenVPN samt Wireshark tunnel i min router och då kommer man ju åt den lokala installationen.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Mitt Zigbee nät havererar. Efter en omstart fungerar det i 1-2 dygn.
Får detta felmeddelande när jag skall tända eller släcka något.

[bild]

Har väl runt 10 Zigbee 3 enheter av olika fabrikat som
Sunricher dimmer
Aqara dosbrytare, termometrar
Ikea plug (en som ibland dras ur för att ladda telefonen),
Lidl plug (med knapp, rycks ur mer sällan)
Lidl RGBW list

Kan inte direkt knyta felet till någon förändring.
Sista jag gjorde var att stoppa två lidel pluggar omsams grendosa.
Kan det bli problem med två Zigbee enheter intill varandra?
Tex i en dubbeldosa?
Har en dubbeldosa där den enda Zigbee enheten har en antenn på en kabelstump i ett VP-rör.
Dessa två enheter är väl också sent tillkomna.
Zigbee använder samma radionkanaler som 2.4GHz wifi. Kolla om något vanligt nät använder samma kanaler. Om det är en granne som satt upp ett nytt wifi-nät kan du byta kanal för ditt zigbee-nät.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J JohanLan skrev:
Zigbee använder samma radionkanaler som 2.4GHz wifi. Kolla om något vanligt nät använder samma kanaler. Om det är en granne som satt upp ett nytt wifi-nät kan du byta kanal för ditt zigbee-nät.
Efter jag städat bort alla Zigbee enheter som var offline, så har nätet varit uppe hela tiden. Dvs en vecka problemfritt nu.

Funderade över felmeddelande jag fick innan jag städad. Kan man kontrollera kanalutnyttjandet själv?
Logger: zigpy.application
Source: components/zha/core/gateway.py:201
First occurred: 19 juni 2024 23:23:45 (4 occurrences)
Last logged: 19 juli 2024 00:03:01

  • Zigbee channel 15 utilization is 99.74%!
  • If you are having problems joining new devices, are missing sensor updates, or have issues keeping devices joined, ensure your coordinator is away from interference sources such as USB 3.0 devices, SSDs, WiFi routers, etc.
  • Zigbee channel 15 utilization is 97.70%!
Fast det har inte dykt upp på en vecka, så jag antar att det var relaterat till routingproblemet när många routers var ”offline”.

ZigBeekanal 15 är väl normalt sett ett bra val då den ligger mitt emellan Wi-Fi kanal 1 och 6.
Men...
Graf som visar Wi-Fi-kanaler och signalstyrka i dBm. Flerfärgade staplar representerar olika nätverk och deras respektive kanaler och signalstyrkor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon granne har en bred Wi-Fi kanal som överlappar.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Efter jag städat bort alla Zigbee enheter som var offline, så har nätet varit uppe hela tiden. Dvs en vecka problemfritt nu.

Funderade över felmeddelande jag fick innan jag städad. Kan man kontrollera kanalutnyttjandet själv?

Fast det har inte dykt upp på en vecka, så jag antar att det var relaterat till routingproblemet när många routers var ”offline”.

ZigBeekanal 15 är väl normalt sett ett bra val då den ligger mitt emellan Wi-Fi kanal 1 och 6.
Men...
[bild]
Någon granne har en bred Wi-Fi kanal som överlappar.
Jo det här med Zigbee är ju en hel vetenskap och HA har skrivit om sin dokumentation ser jag så nu är det en "tegelsten".

Zigpy är ju själva kommunikationen och länkar till valen man har.
https://www.home-assistant.io/integrations/zha/#defining-zigbee-channel-to-use

Sen i början så hänvisar man då även till underkapitel innan man rusar iväg och gör något.

"Tip! Before considering to change to an other Zigbee channel on an existing Zigbee network, it is highly recommended that you read through the two segments under the troubleshooting section below about “Best practices to avoid pairing/connection difficulties” and “Zigbee interference avoidance and network range/coverage optimization”. These sections provide prerequisite information and advice on how to achieve the best possible Zigbee network in your environment."

Funkar det nu så kan det ju vara bra att veta vad man kan ändra.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Efter jag städat bort alla Zigbee enheter som var offline, så har nätet varit uppe hela tiden. Dvs en vecka problemfritt nu.

Funderade över felmeddelande jag fick innan jag städad. Kan man kontrollera kanalutnyttjandet själv?

Fast det har inte dykt upp på en vecka, så jag antar att det var relaterat till routingproblemet när många routers var ”offline”.

ZigBeekanal 15 är väl normalt sett ett bra val då den ligger mitt emellan Wi-Fi kanal 1 och 6.
Men...
[bild]
Någon granne har en bred Wi-Fi kanal som överlappar.
Om kanalen är utnyttjad till 99% så tyder väl det på att du inte kan få in mer enheter där? Varför inte fördela på andra kanaler?
 
K karlmb skrev:
Om kanalen är utnyttjad till 99% så tyder väl det på att du inte kan få in mer enheter där? Varför inte fördela på andra kanaler?
Nej så var det för mig i början och det berodde på för få enheter. Sen går det då inte att byta Zigbeekanal utan att reseta radion dvs börja om. Nu har jag 25 enheter utspridd i huset och inga larm.
Bor man i eget hus så är det ju enkelt att byta kanal på WiFi men ofta värre att be en granne att byta om man bor i lägenhet....

Sen finns det då en djuplodande "Troubleshooting" om Zigbee
https://www.home-assistant.io/integrations/zha/#troubleshooting

Det finns inga enkla snabba svar eftersom inget nät är likadant som någon annans.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Om kanalen är utnyttjad till 99% så tyder väl det på att du inte kan få in mer enheter där? Varför inte fördela på andra kanaler?
I min värld låter det som en protokoll eller mjukvaru bugg.

Om nätet brakar samman pga hög nätlast då för många routrar är offline så måste det vara för mycket router discovery trafik, pingande av dem eller hur ZigBee routingprotokollet nu är implementerat.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Bor man i eget hus så är det ju enkelt att byta kanal på WiFi men ofta värre att be en granne att byta om man bor i lägenhet....
Jag har inte försökt få grannar att byta wifi kanal, men en kollega försökte.

Men allvarligt, skulle ni låta någon utomstående (konstig granne) komma och pilla på er WiFi router om den fungerar?

Edit: Jag försökte få grabben att frekvensplanera sin studentkorridor. Det hade behövts.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag har inte försökt få grannar att byta wifi kanal, men en kollega försökte.

Men allvarligt, skulle ni låta någon utomstående (konstig granne) komma och pilla på er WiFi router om den fungerar?

Edit: Jag försökte få grabben att frekvensplanera sin studentkorridor. Det hade behövts.
Nej, orimlig tanke att byta kanal hos grannen när de flesta inte ha ren aning om hur man gör det.

Nu finns det massvis med trådar om just Zigbee Utilization-utnyttjande och den här är bra.

Puddly är mjukvarukodare och svarar så här:

It's flagged as a warning because it's the root cause of most network issues and something you should resolve. While your network may work fine for now, any future problems can only really be diagnosed once the interference issue is fixed.

In the future ZHA will present this as a repair if a quieter channel is available. For now, move your coordinator away from interference sources such as USB 3.0 ports, SSDs, routers, power supplies, etc. and utilize the ZHA channel migration feature's auto option if this isn't enough.

Så kontentan är att fixa felaktiga enheter och sedan det som kan orsaka interferens som USB 3.0, SSD, routrar, spänningsmatningar

https://github.com/home-assistant/core/issues/102176
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej, orimlig tanke att byta kanal hos grannen när de flesta inte ha ren aning om hur man gör det.
Man bör vara rätt säker på att det är just grannens Wi-Fi som orsaken till det höga värdet i så fall…

P paralun skrev:
Nu finns det massvis med trådar om just Zigbee Utilization-utnyttjande och den här är bra.

Puddly är mjukvarukodare och svarar så här:

It's flagged as a warning because it's the root cause of most network issues and something you should resolve. While your network may work fine for now, any future problems can only really be diagnosed once the interference issue is fixed.

In the future ZHA will present this as a repair if a quieter channel is available. For now, move your coordinator away from interference sources such as USB 3.0 ports, SSDs, routers, power supplies, etc. and utilize the ZHA channel migration feature's auto option if this isn't enough.
Warningen kommer vid uppstart av ZHA.
Mätningen, energy-scan, utförs bara vid uppstart och ät alltså ingen varning för mycket zigbeetrafik under drift så jag trodde.

Each scan period is 15.36ms. Scan for at least 200ms (2^4 + 1 periods) to
# pick up WiFi beacon frames.
Gränsvärdet för larm är 75% av maxvärdet (255) för energimätningen.
Tycker Warningstexten är missvisande.

P paralun skrev:
Så kontentan är att fixa felaktiga enheter och sedan det som kan orsaka interferens som USB 3.0, SSD, routrar, spänningsmatningar
[länk]
Är det rimligt att grannens Wi-Fi ger så hög signalnivå (energi, energy utilization) att det orsakar varning i HA för min lilla dongel?

Nu har jag satt dongeln på en usbförlängningssladd, men lät den sitta kvar på USB3 hubben.
Hittade ingen larm efter återstart av (ladda om) ZHA.
😀
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Man bör vara rätt säker på att det är just grannens Wi-Fi som orsaken till det höga värdet i så fall…


Warningen kommer vid uppstart av ZHA.
Mätningen, energy-scan, utförs bara vid uppstart och ät alltså ingen varning för mycket zigbeetrafik under drift så jag trodde.


Gränsvärdet för larm är 75% av maxvärdet (255) för energimätningen.
Tycker Warningstexten är missvisande.


Är det rimligt att grannens Wi-Fi ger så hög signalnivå (energi, energy utilization) att det orsakar varning i HA för min lilla dongel?

Nu har jag satt dongeln på en usbförlängningssladd, men lät den sitta kvar på USB3 hubben.
Hittade ingen larm efter återstart av (ladda om) ZHA.
😀
Jo WiFI störningar tror jag inte det främst är (det var någon annan som skrev WiFi som första åtgärd). Felaktiga enheter måste fixas (precis som du gjort) och sedan USB, SSD
etc som stör och det är också fixat.

Fick kraftiga WiFi störningar själv med min el/fjvmätar RPi när jag satte in en SSD-disk och där "isolerade" jag SSD-sladden med ugnsfolie sen blev det bra.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Nu har jag satt dongeln på en usbförlängningssladd, men lät den sitta kvar på USB3 hubben.
Hittade ingen larm efter återstart av (ladda om) ZHA.
😀
USB3 kan störa rätt mycket på 2.4GHz, så ja, förlängssladd är en bra sak.
Kan mycket väl hända att det löser alla dina problem
 
Jag fick precis dessa problem i fritidshuset med 15-tal ZB-enheter, Skyconnect på USB2, RPi4. Full belastning på Zigbee utan anledning. Inga grannar närmare än 100 m. När datadelen migrerades till en extern SSD satte jag den av misstag på USB3-porten och direkt började problemen med både Bluetooth och Zigbee. En Bluetooth-proxy 40 m bort från RPi:n fungerade perfekt.
Tog en stund innan jag fattade vad som var ändrat. Efter att ha flyttat den externa disken till USB2 blev allt normalt igen. Zigbee tar dock ett par timmar på sig att ”hitta tillbaka” till vad den visste innan problemen. Självkonfiguration är en nackdel när hela skiten brakar ihop.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag antar att ni alla har sett denna:
 
  • Gilla
breakman och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.