F
13th Marine 13th Marine skrev:
Hade polare som jobbade på konsultbolag under den tiden, det var mycket omdesign för annan cpu och porta kod, det gällde att ha tur att processorn gick att få tag på när man var klar dock.
Man kan väl säga att det är rätt svagt av inköp att sätta sig i situationen att inte säkra nyckelkomponenterna från första början och hamna i situationen att man tvingas designa om. När man väl designar om så handlar tillgängligheten på den nya CPUn inte om tur, den har man naturligtvis redan säkrat.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ja jo men frågan var ju hur många år man ska förväntas få ut ur ett fordon man betalar hundra mille plus för. Flygplan kostar väl uppåt en miljard per styck så vitt jag förstår. Där funkar det inte att säga "tyvärr den här datorn har utgått, ni får parkera för gott".
Vilket år var de gamla fula pågatågen ifrån? Heter väl x10 eller 11 ? De kändes väldigt gamla. 20-30 år? Dessa som går nu har gått minst 10-15.

Vad menar du är minimum för ett tåg? För bilar är det 5 år i yrkestrafik som exempel.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nä, detta är vad kunderna efterfrågar.
Och biltillverkarna säljer till dem som köper bilen rent ny, och både dessa och köparen är inte jätteintresserade av att det ska vara lätt att byta delar 15-20år senare.

För övrigt fick jag ändå byta strålkastare på min ng9-3 med halogen efter ca 15år, då hade plasten gett upp och var dimmig helt genom.

Nej, jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till halogen och liknande.
Det fungerar bra att polera plasten när strålkastarna har blivit matta och repiga.
https://www.biltema.se/bilvard/exte...asforsegling/stralkastarpolish-kit-2000041460
Enklast är det om man har en bra maskin med polerhätta.
 
F fsn skrev:
Man kan väl säga att det är rätt svagt av inköp att sätta sig i situationen att inte säkra nyckelkomponenterna från första början och hamna i situationen att man tvingas designa om. När man väl designar om så handlar tillgängligheten på den nya CPUn inte om tur, den har man naturligtvis redan säkrat.
Man kan ju hoppas att de lärt sig en läxa.
Men det är ju ständig jakt på att minimera lager, allt i leans namn.
Om jag inte missminner mig har Toyota reviderat sin version av lean, man måste ta hänsyn till hur kritiskt komponenten är, och det finns en poäng att ha lager på komponenter som är svåra att ersätta.
 
T TommyC skrev:
Det fungerar bra att polera plasten när strålkastarna har blivit matta och repiga.
[länk]
Enklast är det om man har en bra maskin med polerhätta.
Som jag skrev, plasten var dimmig helt genom. Den gick inte att slipa bra.
 
Båda mina stålkastare på 9-3 var väldigt dimmiga men gick bra att polera, dimman satt bara i ytan. Besiktningen gnällde föregående år men var nöjda efter poleringen.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Två billyktor, den vänstra med en aktiv blinkers och den högra utan. Verktyg och papper ligger på arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ena gick, andra inte.
 
  • Ledsen
TommyC
  • Laddar…
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Man kan ju hoppas att de lärt sig en läxa.
Men det är ju ständig jakt på att minimera lager, allt i leans namn.
Om jag inte missminner mig har Toyota reviderat sin version av lean, man måste ta hänsyn till hur kritiskt komponenten är, och det finns en poäng att ha lager på komponenter som är svåra att ersätta.
avrop och inleverans är inte samma sak som att säkra komponenterna. Sen så var det så under pandemin att man kunde ha reserverade processorer hos en tillverkare som helt plötsligt bara försvann men motivering noll. Antagligen prioriterades större kontrakt när kapaciteten sjönk hos tillverkarna. Som inköpare får man fundera på vem som är ansvarig för att komponenten inte finns hemma, i min värld är det inköp.

Då kanske man skall överväga att binda lite kapital på komponenter till ordinarie pris som är svåra att ersätta utan flera hundra timmars omdesign istället för att först stångas på spotmarknaden för 10-80 gånger ordinarie pris och tillslut ändå landa i en omkonstruktion på 6 månader och obeskrivliga kostnader?

Det finns en inbyggd förväntan att R&D skall lösa allt men det finns ett uppenbart inköpsansvar här.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
G
Kanske var det med komponenter som med toapapper. I vanliga fall köpte man in det som behövdes allt eftersom, och det räckte till alla. Men så blev det oro för brist och det blev hamstring och därför uppstod en brist. Med andra ord en självuppfyllande profetia.
 
F fsn skrev:
avrop och inleverans är inte samma sak som att säkra komponenterna. Sen så var det så under pandemin att man kunde ha reserverade processorer hos en tillverkare som helt plötsligt bara försvann men motivering noll. Antagligen prioriterades större kontrakt när kapaciteten sjönk hos tillverkarna. Som inköpare får man fundera på vem som är ansvarig för att komponenten inte finns hemma, i min värld är det inköp.
Håller med, det är inköp som får se till att ha rätt avtal på plats. Och vilka varor som man borde ha på lager.
F fsn skrev:
Då kanske man skall överväga att binda lite kapital på komponenter till ordinarie pris som är svåra att ersätta utan flera hundra timmars omdesign istället för att först stångas på spotmarknaden för 10-80 gånger ordinarie pris och tillslut ändå landa i en omkonstruktion på 6 månader och obeskrivliga kostnader?
Jag håller med, men som jag förstått det är det så sällan ett problem så de kommer undan med det. Det är en ständig jakt på att minimera lager, de kostar både plats och bundet kapital.
F fsn skrev:
Det finns en inbyggd förväntan att R&D skall lösa allt men det finns ett uppenbart inköpsansvar här.
Check på den.
Jobbade på ett bolag som förvisso var störst på sin marknad men en liten skrutt i volym jämfört med andra industrier.
Inköp betedde sig som om leverantörerna skulle vara glada åt ha oss som kund, många leverantörer bad i princip oss dra åt h...
Höll på med en produkt som skulle innehålla en dator, inköps krav på leverantören dubblade priset på den delen.
Sen hade inköp lovat att kunna sänka priset 20% på en produkt genom att flytta produktionen, det blev 20% dyrare och de bad mig designa om produkten för att komma ner till +-0, under rådande komponentbrist och för en produkt som helt skulle utgå inom några år.
När jag informerade om att det förvisso skulle vara lönsamt, så skulle de förlora mer pengar på att jag inte kunde utveckla det nya systemet som skulle ersätta detta.
 
Halvledarbristen under covid kan fylla en egen tråd, jag tror inte det var slarv. Snarare ett otroligt jobb från både inköp och rod om man lyckades att hålla produktionen igång.

Att byta från en cpu familj till en annan är inget litet jobb. Att konstruera en styrenhet i ett fordon kostar inte några få miljoner utan det är flera tiotals miljoner. Om det är något mer komplext system. Byta cpu är rätt nära nykonstruktion.
 
RoTe
R Rkarlsson skrev:
Vilket år var de gamla fula pågatågen ifrån? Heter väl x10 eller 11 ? De kändes väldigt gamla. 20-30 år? Dessa som går nu har gått minst 10-15.

Vad menar du är minimum för ett tåg? För bilar är det 5 år i yrkestrafik som exempel.
X10 kom ca mitten 80-talet. Jag tycker väl att 30-40 år är en ok avskrivningstid när vi pratar såna inköpssummor. Efter halva tiden gör man en totalgenomgång och modernisering av inredningen.

Bilar går ju inte direkt att jämföra med då de inte alls är robust nog byggda. Lastbilar och bussar dock brukar kunna gå betydligt längre men miljö och upphandlingskrav gör att man byter ut fullt fungerande fordon, som förhoppningsvis kan få ett fortsatt liv utomlands.
 
RoTe
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Ena gick, andra inte.
Ja ibland blir dom dåliga på insidan och dom är ju limmade... Men det går att dela med mycket vilja och rätt teknik. Säljs ofta eftermarknads"glas" relativt billigt till populära bilmodeller.
 
RoTe RoTe skrev:
X10 kom ca mitten 80-talet. Jag tycker väl att 30-40 år är en ok avskrivningstid när vi pratar såna inköpssummor. Efter halva tiden gör man en totalgenomgång och modernisering av inredningen.

Bilar går ju inte direkt att jämföra med då de inte alls är robust nog byggda. Lastbilar och bussar dock brukar kunna gå betydligt längre men miljö och upphandlingskrav gör att man byter ut fullt fungerande fordon, som förhoppningsvis kan få ett fortsatt liv utomlands.
Ja men då är de gamla färdiga ju.

Ja skånetrafikens bussar (nej inte deras men deras färg) går vidare i ryssland bland annat. Dock är många av de utdömda.
 
RoTe
R Rkarlsson skrev:
Ja men då är de gamla färdiga ju.
Ja nåt annat har jag väl inte sagt hoppas jag. Pratade om de nyare tågen som har datorer som är omöjliga att få tag i idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.