Hej! Har haft problem med stopp i avloppet. Allt är rensat i det synliga systemet och även en bit in i rören med nån grej som han förde in och snurrade runt. Tror han sa 2,5 meter? Eller 5? Minns inte men nåt sånt. Det är stopp ändå. Rörmokaren sa att problemet är längre bort än mitt ansvar stäcker sig (det är en bostadsrättslägenhet alltså). Det jag kan se nu är att vattnet rinner bra i ca 30-40 sekunder på ganska högt tryck för att sedan komma tillbaka över ytan från den gråa biten. Han som rensade tog ju bort även den gråa biten och det var samma sak då (jag klarade inte av att dra upp den gråa anslutningen så jag drog upp själva röret för att filma). Han pratade om nåt med vakuum som tänkt problem men jag förstod inte så mycket av det han sa. Vad tror ni, hur långt ner sitter problemet när det ser ut så här? Om det nu är vakuum, är det fortfarande föreningens ansvar? Är vakuum och stopp samma sak? Föreningen sa att de de kan kolla någonstans i föreningens ledningar men vad jag förstått så är det någonstans utanför lägenheterna de vill kolla. Borde de inte komma upp och kolla inne i lägenheten ändå?
Ja det är vad rörmockaren sa men alla verkar betala spolningen själva. Nu när jag försökte ta kontakt med föreningen sa de att de kan kolla i "andra utrymmen och stammar" och det ligger ju inte i närheten av min lägenhet. Hittar de inge fel där så kommer de kanske påstå att det är hos mig problemet är, men när det rinner så här långt innan det kommer upp igen, då borde det vara utanför mitt ansvar? Vi har ingen fastighetsskötare heller.Krilleman skrev:
Allt som är nedanför vattenlås och bakom vattenlåset på brunnsgolv är BRF:s problem att lösa, så det är utanför ditt ansvarsområde (dessutom brukar det typiskt vara regler på att vatten och avlopp är inget som BRF-andelsägaren får förändra eller bygga om utan tillstånd från styrelsen)
Det är att ligga på styrelsen och ofta har man en uppköpt fastighetsförvaltnings-tjänst för sådana saker.
Att dina grannar också betalat för tjänster att lösa proppar är nog mest av okunskap och inte vet sina rättigheter och gränsdragningen när det övergår till föreningens domäner.
Har man rensat sina vattenlås i bostaden och det inte är propp där så har man gjort sina skyldigheter så långt man kan som BRF-innehavare ungefär.
Det är att ligga på styrelsen och ofta har man en uppköpt fastighetsförvaltnings-tjänst för sådana saker.
Att dina grannar också betalat för tjänster att lösa proppar är nog mest av okunskap och inte vet sina rättigheter och gränsdragningen när det övergår till föreningens domäner.
Har man rensat sina vattenlås i bostaden och det inte är propp där så har man gjort sina skyldigheter så långt man kan som BRF-innehavare ungefär.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 836 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 836 inlägg
Så här är det formulerat i våra stadgar när det gäller den boendes ansvar:X xxargs skrev:
"rensning av golvbrunn, vattenlås och ledningar till de delar ledningarna inte tjänar fler än en lägenhet"
Vilket jag tolkar som att gränsen för hur långt jag ska rensa avloppsrören är där rören går ihop med rör som även innehåller avlopp från andra lägenheter. Det kan vara utanför min lägenhets väggar beroende på hur rören är dragna i huset.
Så står det även i våra stadgar. Tycker det är svårt att tolka. Rörmockaren sa att det är utanför mitt ansvar men föreningen verkar tycka att det är mitt ansvar.BirgitS skrev:Så här är det formulerat i våra stadgar när det gäller den boendes ansvar:
"rensning av golvbrunn, vattenlås och ledningar till de delar ledningarna inte tjänar fler än en lägenhet"
Vilket jag tolkar som att gränsen för hur långt jag ska rensa avloppsrören är där rören går ihop med rör som även innehåller avlopp från andra lägenheter. Det kan vara utanför min lägenhets väggar beroende på hur rören är dragna i huset.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 836 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 836 inlägg
När det gäller föreningens ansvar står det så här:
"ledningar för avlopp, värme, el och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet"
Även där kan jag inte tolka det på något annat sätt än att föreningen bara är ansvarig om stoppet är i ett rör som används av minst 2 lägenheter.
Du behöver alltså ta reda på var ditt rör ansluter till ett rör som även används av en annan lägenhet. Om två kök eller badrum gränsar till varandra så är det vanligt att de två delar rör ner till källaren/bottenplattan. Om två lägenheter har sina kök eller badrum ovanpå varandra så brukar rören gå ihop där undre lägenhetens rör är. Men observera att det är "brukar" och det finns undantag i t.ex. små hus (vilket ditt är om jag kommer ihåg rätt) där varje lägenhet har sina egna rör ända ner i källaren/bottenplattan. Det var därför jag föreslog att du skulle prata med de närmaste grannarna för att veta om de har stopp eller inte. Om de inte har stopp så är det troligt att stoppet är i ett rör som bara du använder, och tvärtom.
Rörmokaren vet nog inte allt om dina stadgar och hur rören är dragna i just det hus där du bor utan utgår från hur det brukar vara.
"ledningar för avlopp, värme, el och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet"
Även där kan jag inte tolka det på något annat sätt än att föreningen bara är ansvarig om stoppet är i ett rör som används av minst 2 lägenheter.
Du behöver alltså ta reda på var ditt rör ansluter till ett rör som även används av en annan lägenhet. Om två kök eller badrum gränsar till varandra så är det vanligt att de två delar rör ner till källaren/bottenplattan. Om två lägenheter har sina kök eller badrum ovanpå varandra så brukar rören gå ihop där undre lägenhetens rör är. Men observera att det är "brukar" och det finns undantag i t.ex. små hus (vilket ditt är om jag kommer ihåg rätt) där varje lägenhet har sina egna rör ända ner i källaren/bottenplattan. Det var därför jag föreslog att du skulle prata med de närmaste grannarna för att veta om de har stopp eller inte. Om de inte har stopp så är det troligt att stoppet är i ett rör som bara du använder, och tvärtom.
Rörmokaren vet nog inte allt om dina stadgar och hur rören är dragna i just det hus där du bor utan utgår från hur det brukar vara.
Men här har en person med samma formulering i stadgarna fått ett svar (av jurister alltså) att det är bara fram till den punkten där det ansluter till väggar och golv. Alltså är det inte så lätt att tolka. Vi delar kök vägg i vägg och köket neråt står på samma ställe som mitt. Jag har inte möjlighet att kontakta just dem grannarna. Har skrivit i den gemensamma gruppen (alla är inte med där) men inlägget har inte visats till den personen so i så fall borde ha problem. Och en av dem bor inte ens där längre (lägenheten är tom).BirgitS skrev:När det gäller föreningens ansvar står det så här:
https://lawline.se/answers/var-gar-gransen-for-mitt-ansvar-for-ledningar-i-en-bostadsrattsforening
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 836 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 836 inlägg
Framför allt står det:L Lappkattfot skrev:Men här har en person med samma formulering i stadgarna fått ett svar (av jurister alltså) att det är bara fram till den punkten där det ansluter till väggar och golv. Alltså är det inte så lätt att tolka. Vi delar kök vägg i vägg och köket neråt står på samma ställe som mitt. Jag har inte möjlighet att kontakta just dem grannarna. Har skrivit i den gemensamma gruppen (alla är inte med där) men inlägget har inte visats till den personen so i så fall borde ha problem. Och en av dem bor inte ens där längre (lägenheten är tom).
[länk]
"Enligt stadgarna i din förening svarar du för de ledningar som avser just din lägenhet."
Som det står under personens namn så är det inte en jurist utan en rådgivare. Det sägs att det ofta är juridikstuderande.
Det är rimligt att avloppsröret går ihop med röret från köket bredvid direkt inne i väggen men det är ju inget som någon här kan garantera. Men anta det, ta med dig stadgarna och ta ett allvarligt samtal med någon i styrelsen.
Helt riktigt. Man skulle kunna skriva en hel avhandling om det, men det handlar dels om hur stadgarna är formulerade, dels om vad som skall anses vara lägenhetens yttre gräns (bostadsrättshavaren svarar ju bara för underhåll inom lägenheten).L Lappkattfot skrev:
Men en vettig förening ältar inte sådana detaljer när det är ett pågående stopp i avloppet, för under tiden man ältar ansvaret är risken överhängande att det blir helt stopp och översvämning med potentiellt omfattande vattenskador till följd, vilket kan stå både förening och medlemmar dyrt. Och det är klart, en pragmatisk medlem resonerar förstås likadant och ringer själv en spolbil om det är akut och föreningen inte går i land med uppgiften.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 907 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 907 inlägg
Jag delar din tolkning men det finns en faktor till att överväga som ändrar på slutsatsen: Det är att bostadsrättshavaren bara kan ansvara för underhåll av den upplåtna lägenheten.BirgitS skrev:När det gäller föreningens ansvar står det så här:
Och rent rymdmässigt så slutar enligt det vanliga upplägget lägenheten vid golvet så att den inkluderar övergolvet (t ex en flytande parkett) men inte undergolvet (en del av bjälklaget) och vad gäller lägenhetens omgivande vägg t ex målarfärg, tapet, kakelplattor och t ex spackellager (brukar kallas för "underliggande behandling" i stadgarna ) men inte underliggande lager som väggskiva, murverk eller reglar.
Av det skälet att bostadsrättshavaren inte ansvarar för det yttre underhållet av byggnaden, alltså byggnaden utanför den upplåtna lägenheten, så ansvarar heller inte bostadsrättshavaren för t ex avloppsrör som ligger i golvet eller i lägenhetens omgivande väggar. Inte ens om de avloppsrören endast betjänar en enda lägenhet. T ex avloppsgrodan i en lägenhet faller således under bostadrättsföreningens yttre underhållsansvar. Möjligen kan man ändra på detta ansvarsförhållanden med särskilda stadgeskrivningar (föreningar har redan försökt) men det är tveksamt om de då följer bostadsrättslagen och är gällande. Den som går till domstol får se.
I fallet Knoppens golvvärmesystem förlorade föreningen 2020 ett försök att slippa ansvar för att underhålla ett golvvärmesystem:
https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2020/83473/
Nu säger de att de har spolat stammarna förra året och det är inget fel på dem. De säger att om fler grannar har stopp då betyder det att problemet sitter i de gemensamma rören men inte om bara jag har problemet. Verkar ju inte som att de tänker ta ansvar för detta.Claes Sörmland skrev:
Nja, det stämmer inte riktigt. Om det blir stopp i stammen är det den som bor närmast över stoppet som framför allt märker det, och i värsta fall där allt vatten (inklusive grannarnas ovanför) kommer upp.L Lappkattfot skrev:
Men det är ju riktigt att om du inte bor längst upp och har stopp så att vattnet kommer upp igen, och det bara är när du själv spolar som det kommer upp vatten, så sitter inte stoppet i stammen.
Det är bara att använda lite logik så är det uppenbart hur vattnet kommer att rinna vid stopp.
Men, som sagts, även de liggande ledningarna ligger normalt på föreningens ansvar (i den mån de inte är utanpåliggande).
Jag bor högst upp men det är bara 2 våningar. Lägenheten under står tom.C cpalm skrev:Nja, det stämmer inte riktigt. Om det blir stopp i stammen är det den som bor närmast över stoppet som framför allt märker det, och i värsta fall där allt vatten (inklusive grannarnas ovanför) kommer upp.
Men det är ju riktigt att om du inte bor längst upp och har stopp så att vattnet kommer upp igen, och det bara är när du själv spolar som det kommer upp vatten, så sitter inte stoppet i stammen.
Det är bara att använda lite logik så är det uppenbart hur vattnet kommer att rinna vid stopp.
Men, som sagts, även de liggande ledningarna ligger normalt på föreningens ansvar (i den mån de inte är utanpåliggande).