B
Intet Intet skrev:
Det jag opponerar mig emot, är den okunnighet av ordens betydelse som florerar i denna tråd. "Säkra fonder" etc. de existerar inte. Det ända säkra, är ett obelånat hus. För om allt runt omkring en, rasar samman, står huset kvar.
Därmed inte sagt, att amotering alltid är den bästa sparformen.

Intet
Vad pratar du om? Ett hus är inte en säker investering, skador kan uppstå, naturkatastrof, översvämningar, ryssland kan invadera, olämpliga grannar kan flytta in, vägar och byggnader kan byggas i närområde, etc. Det gäller att för stunden se: var ger mina pengar störst avkastning? Är det i nuläget så att amortering ger mest pengar tillbaka? Nej.
 
  • Gilla
lundensaren och 9 till
  • Laddar…
tommib
Intet Intet skrev:
Det jag opponerar mig emot, är den okunnighet av ordens betydelse som florerar i denna tråd. "Säkra fonder" etc. de existerar inte. Det ända säkra, är ett obelånat hus. För om allt runt omkring en, rasar samman, står huset kvar.
Därmed inte sagt, att amotering alltid är den bästa sparformen.

Intet
Nej, det opponerar jag mig emot nu som för några inlägg sedan.

Ett hus är vanligen en synnerligen trygg investering men det finns händelser som kan sänka eller till och med utradera värdet. Huset står inte nödvändigtvis kvar heller.

"Säkra fonder" är givetvis inte säkra. Guld (eller andra metaller) är inte heller säkert. Faktum är att i stort sett ingen enskild investering är säker. Därför sprider man risken på flera olika tillgångsslag.

Ett obelånat hus är en väldigt bra grundtrygghet men om priset man betalade för det är att man inte har några andra tillgångar så kan man ändå sitta i skiten senare.
 
  • Gilla
Classe73 och 8 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
privatleasat och använt resterande 500.000 kr att placera i indexfonder,
😀 privatleasa en bil måste ändå ses som det sämsta affärsmässiga beslut man kan ta 60.000 om året i 3 år!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Crank och 7 till
  • Laddar…
B
tommib tommib skrev:
Vad får dig att tro att jag har betalat så mycket pengar för en bil? Prova med hälften.
Billånen var inte så billiga ens då och privatleasing hade inneburit en betydande månadskostnad jämfört med att betala kontant.

Det är också lite en principsak för mig att man inte lånar till bilar. Just pga att de tappar värde. Bilen är ett bruksföremål.

Intressant nog så håller den här bilen sitt värde rätt bra. Jag kollade en snabbis på Wayke nu och uppskattningsvis skulle jag i stort sett få igen pengarna så här 3 år och 4500 mil senare. Det är dock inte något jag räknat med utan en effekt av den ganska skruvade begagnatmarknaden för bilar just nu.
Det spelar ingen roll, du argumenterar mot dig själv när du inte tillämpar din egen argumentation för fastigheter på samma sätt som när det gäller bil.

Det är ännu värre att låsa pengar i en skrotlåda eftersom den tappar i värde jämfört många fastigheter som stiger i värde. Spelar ingen roll om det är 250 eller 500 k. Du hade kunnat använda pengarna för att ge dig ett positivt räntenetto med ett billigt billån eller privatleasing.

Är ju inte så att du inte har en månadskostnad för bilen om du trodde det? Bara välja tiden att slå ut ditt köp på och räkna in värdeförlust, försäkring, skatt, underhåll, däck, drivmedelskostnader etc så får du din verkliga månadskostnad. Just nu klart fördelaktigt att plocka en billig leasing av elbil om man kan ladda själv då drivkostnaderna är fenomenalt låga.
 
  • Gilla
elloffo
  • Laddar…
tommib
Du får tycka så om du vill.

Som sagt så lånar jag av princip inte pengar till bruksföremål/konsumtion, till vilket jag räknar en bil.
Det verkar också som att du tror att jag är oförmögen att räkna på saker?

Utöver detta så är marknaden nu och för tre år sen olika. De krav jag hade (och har) på bilen uppfylldes inte av någon på marknaden existerande elbil utom möjligen Tesla Model X och den hade inte blivit billigare. Även nu är utbudet begränsat.
 
  • Gilla
Morgan St och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, det är grejen. Tyvärr är det ju väldigt tråkigt och jobbigt att planera på 20 års sikt men det är så man måste se på det tycker jag.
Ju tidigare i livet man inser vikten av eget arbete och amortering ju tidigare kan man bli skuldfri och börja investera i annat som skog och jord om man vill ha bestående värden.
B bygges skrev:
De pengar man sparar på utebliven räntekostnad för lån är ju mindre än den utveckling som man inbringar om samma medel som används till amortering nyttjas för att investera i t.ex. säkra indexfonder eller annat.
Vilka är dessa "säkra indexfonder"? Den som kan sin historia vet ju vad som startade 24/10-29 och vilka följder det fick.
 
  • Gilla
Erbj12345 och 5 till
  • Laddar…
B
Intet Intet skrev:
😀 privatleasa en bil måste ändå ses som det sämsta affärsmässiga beslut man kan ta 60.000 om året i 3 år!
Absolut inte, räkna in värdeförlust, försäkring, skatt, underhåll, däck, drivmedelskostnader på den bilen du köpt och slå ut på de antal år du ägt den så har du den verkliga årskostnaden, oftast betydligt högre än leasing om vi pratar ny bil. Speciellt om du leasar en ny elbil då drivmedelskostnaderna nästan försvinner. Lägg därtill att de hundratusentals kronor du låst i metall och plast vid ett kontantköp i stället kan användas för investeringar så förstår du varför alla med lite bakom pannbenet leasar eller tar billigt billån.
 
  • Gilla
KarlNoo och 4 till
  • Laddar…
tommib
Ah.... Bilhandlarna bedriver alltså ren välgörenhet när de leasar ut sina bilar till populasen? Såklart!

Under vissa specifika förhållanden är det billigare att leasa en bil. T.ex. om man ser det som en absolut nödvändighet att byta till en ny bil var tredje år eller om man kan ta det via företag eller liknande. Om man som jag föredrar en tre år gammal bil där en stor del av värdeminskningen redan ätits av någon annan och leasingavtal inte alls finns i samma utsträckning så är det inte så. Billån är inte särskilt förmånliga och man måste vara mer aktiv än vad jag vill med sina placeringar för att matcha räntan. Dessutom hela tiden den gnagande oron att man kör för många mil eller att barnen grisar ner bilen. Nja, jag säger pass på det. Men kul att det funkar för dig.
 
  • Gilla
robhol och 11 till
  • Laddar…
B
F fribygg skrev:
Ju tidigare i livet man inser vikten av eget arbete och amortering ju tidigare kan man bli skuldfri och börja investera i annat som skog och jord om man vill ha bestående värden.

Vilka är dessa "säkra indexfonder"? Den som kan sin historia vet ju vad som startade 24/10-29 och vilka följder det fick.
Ingenting är fullständigt säkert, vi har ett land i öst som hotar världen med kärnvapen. Jag har haft indexfonder över ca 10 års period som varit med när ekonomin tagit ett rejält bottendyk, för närvarande ligger ett antal på ca 70-90% utveckling sedan köp.

Hade jag i stället låst dessa medel kontant i en plåtlåda med hjul hade det varit kapitalförstöring och utebliven utveckling utan dess like.
 
tommib
F fribygg skrev:
Ju tidigare i livet man inser vikten av eget arbete och amortering ju tidigare kan man bli skuldfri och börja investera i annat som skog och jord om man vill ha bestående värden.
Jag tänker inte att man måste vara helt skuldfri men jag är väldigt mån om att värdet på det jag har som säkerhet för lånen gott och väl täcker dem för att jag ska kunna gå iväg skuldfri även efter en mycket kraftig värdeminskning.

Men ja, ju tidigare i livet man lär sig att mätta munnen efter matsäcken desto enklare blir det.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
B
tommib tommib skrev:
Ah.... Bilhandlarna bedriver alltså ren välgörenhet när de leasar ut sina bilar till populasen? Såklart!

Under vissa specifika förhållanden är det billigare att leasa en bil. T.ex. om man ser det som en absolut nödvändighet att byta till en ny bil var tredje år eller om man kan ta det via företag eller liknande. Om man som jag föredrar en tre år gammal bil där en stor del av värdeminskningen redan ätits av någon annan och leasingavtal inte alls finns i samma utsträckning så är det inte så. Billån är inte särskilt förmånliga och man måste vara mer aktiv än vad jag vill med sina placeringar för att matcha räntan. Dessutom hela tiden den gnagande oron att man kör för många mil eller att barnen grisar ner bilen. Nja, jag säger pass på det. Men kul att det funkar för dig.
Vad är det vi diskuterar? Att ha en ny bil jämfört en Volvo 740?

Ja jag syftar på att ta mig fram på vägen i en ny och modern bil, jag jämför betalningsmetod, inte nytt jämfört begagnat. Det är en helt annan diskussion.
 
  • Haha
perror
  • Laddar…
tommib
Nej, vi diskuterar (bland annat) förmågan att färdas med bil (som uppfyller ens behov) och hur den finansieras. Det kräver inte en ny bil. Faktum är att "behov" av en ny bil är ett extremt dåligt ekonomiskt beslut jämfört med att köpa en några år gammal bil.
 
  • Gilla
  • Älska
Byggahus48 och 12 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
"Säkra fonder" etc. de existerar inte.
Det finns exempelvis olika strukturerade placeringar med ett minsta garanterat slutvärde.
Intet Intet skrev:
För om allt runt omkring en, rasar samman, står huset kvar.
Drabbas fastigheten av ett jordskred står nog inte huset kvar.
 
B
tommib tommib skrev:
Nej, vi diskuterar (bland annat) förmågan att färdas med bil (som uppfyller ens behov) och hur den finansieras. Det kräver inte en ny bil. Faktum är att "behov" av en ny bil är ett extremt dåligt ekonomiskt beslut jämfört med att köpa en några år gammal bil.
Då diskuterar du och jag olika saker och bättre då vi tar paus på bildiskussionen. Kan dock nämna att jag har flera bilar bl.a. en 25 år gammal bruksbil som använts som huvudbil en period och då snudd på kostat lika mycket per år i reparationer, drivmedel, däck, skatt, försäkring etc jämfört årskostnad för leasing av en helt ny elbil.
 
  • Gilla
AndrésJoaquin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Drabbas fastigheten av ett jordskred står nog inte huset kvar.
Men du har en försäkring så du förlorar inte allt värde.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.