910 läst · 22 svar
910 läst
22 svar
Flytta tvättmaskin-el
I femledaren från infällda dosan till arbetsbrytaren verkar vita tråden vara nolla, blå, gul & svart verkar vara faserna och röd verkar vara jorden.
Inkommande faser till arbetsbrytaren verkar vara på undersidan av brytaren.
En arbetshypotes är att gamla maskinen är ansluten med två faser, nolla och jord.
En arbetshypotes är att gamla maskinen är ansluten med två faser, nolla och jord.
Det är väldigt udda utfört.namnbyte skrev:
Högst troligt så är det en gammal trefasmatning utan nolla som senare har ändrats till en tvåfasmatning med nolla genom att använda ena fasledaren som neutralledare.
För förr (på bl.a. 60-/70-talet) så var typ alla tvättmaskiner trefasmaskiner utan nolla.
inte speciellt udda men ändåDemmpa skrev:
Bra förklaring, låter trolig. Tog hit en elektriker som fick ta över när jag insåg detta, han blev också lite ställd över hur det var kopplat.Demmpa skrev:
Hej,
Installationsmässigt har jag inget att tillföra, men kikade på bilderna av nyfikenhet och tycker det ser ut som att den blåa kabeln är skadad.
Kan ju var nåt med bilden men du kan ju kika lite närmare på det när du ändå håller på!
Installationsmässigt har jag inget att tillföra, men kikade på bilderna av nyfikenhet och tycker det ser ut som att den blåa kabeln är skadad.
Kan ju var nåt med bilden men du kan ju kika lite närmare på det när du ändå håller på!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får titta en gång till. Det är fyra ledare i kabeln ut från brytaren. Det är troligt att blå är neutral medan svart och brun är två faser. Men en förutsättning för att kunna koppla den nya maskinen likadant som den gamla är att det är lika många trådar i kabeln. Och det är inte uppfyllt.returen skrev:
Bästa svaret
Jag håller med.Demmpa skrev:I femledaren från infällda dosan till arbetsbrytaren verkar vita tråden vara nolla, blå, gul & svart verkar vara faserna och röd verkar vara jorden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Frågetecken på utgående fasföljd eftersom man inte kan se färgerna på undersidan men två faser, nolla och jord verkar gå till gamla tvättmaskinen.
Liknande trådar
-
Flyttar till hus. Behöver klura ut höjd på golv för köpa nytt.
Golv -
Flytta radiator 6cm sidledes
Vatten & Avlopp -
Nyinflyttad i hyresrätt med en hemsk odör (härsket matos?) - sanering?
Miljö & Hälsa -
Räta ut /flytta dike på tomt. får jag det?
Juridik -
Förhindra att vinden flyttar aluminiummöbler?
Altan & Uteplats