B Bleazt skrev:
Har nu ändrat och förhoppningsvis rätt ⚡️
Det ser rätt ut. Om de ska sitta i en fuktig miljö eller utomhus bör du ta hål där jag markerat för ev. kondens/vatten som tagit sig in ska kunna rinna ut.
Edit/
Jag har aldrig använt dessa vägguttag men det ser ut som det jag markerat ska användas till dräneringshål. Om inte kan du bara ta hål där det passar.
 
  • Två öppnade vägguttag där hål för dränering har markerats med röda cirklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
Riktigt fint! Du har talang för detta.

Mät gärna med en multimeter i läge summer/ohm-mätning eller spänningsprovare med summer/ohm-mätning och en bit ledning mellan jordblecket i detta uttag och en annan jordpunkt, kanske jordblecket i ett annat uttag eller höljet på någon elektrisk apparat.

Summer ska ljuda/motstånd ska inte vara oändligt.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
B Bleazt skrev:
Detta vägguttag var skit, så välj hellre något annat med bättre anslutningsmöjligheter
Precis.

Om jag uppfattat bilden rätt så ville du ha två uttag på en yttervägg.

I det fallet skulle jag tveklöst välja ett tvåvägsuttag från början, som Elko Admiral 2-vägs, så jag bara har en kapsling och slipper ha svaga punkter med tätningar mellan olika dosor.

Rent allmänt så kan kvalitetsprodukter som Elko minska risken för framtida problem när uttagen fått några år på nacken, som t.ex. överhettade uttag om någon skulle få för sig att ladda en elbil på uttagen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Det ser rätt ut. Om de ska sitta i en fuktig miljö eller utomhus bör du ta hål där jag markerat för ev. kondens/vatten som tagit sig in ska kunna rinna ut.
Edit/
Jag har aldrig använt dessa vägguttag men det ser ut som det jag markerat ska användas till dräneringshål. Om inte kan du bara ta hål där det passar.
Tack för markeringar 🙂
Vägguttaget sitter inne i ett förråd. Förrådet är monterad på husfasaden. Är iof inte isolerat men torrt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
I det fallet skulle jag tveklöst välja ett tvåvägsuttag från början, som Elko Admiral 2-vägs, så jag bara har en kapsling och slipper ha svaga punkter med tätningar mellan olika dosor.
Det sjuka är att det ÄR ett tvåvägsuttag... Biltemas skit slutar aldrig förvåna mig.
Jag kom till en kund som hade köpt ett 2-vägsuttag på Jula som var uppbyggt på samma sätt. När jag visade ett uttag från Schneider åkte han och lämnade tillbaka sitt uttag på Jula.
Man får vad man betalar för och ofta är det okunskap hos icke-elektriker som gör att man blir mer eller mindre lurad av dessa kedjor.
 
  • Gilla
Elajomannen och 7 till
  • Laddar…
B Bleazt skrev:
Har nu ändrat och förhoppningsvis rätt ⚡️
Sådärja! Nu fick du det rätt!
 
  • Gilla
Bleazt
  • Laddar…
Att det är 2st separata uttag, antar jag är för att kunna koppla dom på varsin säkring? Eller ha en brytare till enbart det ena uttaget?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Att det är 2st separata uttag, antar jag är för att kunna koppla dom på varsin säkring?
Isåfall hade väl båda kapslingarna haft genomföringar?
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Isåfall hade väl båda kapslingarna haft genomföringar?
Det har du ju rätt i! Men man kan väl gå in med 2 kablar i samma genomföring?
Eller den ena kabeln på översidan, och den andra på undersidan?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men man kan väl gå in med 2 kablar i samma genomföring?
Visst kan man, men det är inte rätt.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Man drar väl en 5G-kabel i det udda fallet...
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Isåfall hade väl båda kapslingarna haft genomföringar?
Varför två kablar?
En 4Gx,x eller 5Gx,x matar man uttaget med i så fall.

Jag matar liknande uttag med en 5G1,5-kabel, se tidigare bild.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man drar väl en 5G-kabel i det udda fallet...
Demmpa Demmpa skrev:
Varför två kablar?
En 4Gx,x eller 5Gx,x matar man uttaget med i så fall.

Jag matar liknande uttag med en 5G1,5-kabel, se tidigare bild.
Ni har rätt.
 
B Bleazt skrev:
Detta vägguttag var skit, så välj hellre något annat med bättre anslutningsmöjligheter
Inte bara anslutningen som bara stör en gång trots allt, vad värre är uttagens utförande i sig alltså förmåga att fungera över tid och vid lite högre belastning osv. Oberoende pris är dessa och liknande värdelösa.
 
  • Gilla
  • Wow
Gott1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.