Joachim Ljungquist Joachim Ljungquist skrev:
Jo, jag ska nog skapa en tråd.

Jag köpte en hyfsat byggklar tomt på 1600 kvm med kommunalt V/A och framdraget bredband för 44 000 kr :)
Bygglovet kostade 24 000 kr.
Kanonpris på tomt och dyrt som vanligt med bygglov och lantmäteri...jag är nybyggd i inlandet oxå och klarade mig på 425k
Dock hade jag tomt..tipset är väl små sågar i närområdet och fynda på köp å sälj siter och ha tålamod tidsmässigt
 
  • Gilla
JoachimLj
  • Laddar…
S surfarn skrev:
En grej jag tänkt på kring ert bygge är att ni inte drar ut taket och skapar en skyddad uteplats på framsidan. Det är vanligt på "fjällstugor" och verkar i mina tankar som en ganska praktisk och trevlig sak att ha. Man får solskydd för sommarsolen och mindre snö vintertid. Har ni tänkt på detta själva? Eller har ni begränsad byggyta som sätter stopp? Väljer man sånt tak borde man kunna klara sig på målade träfönster då de sitter så pass skyddade
Målade träfönster fungerar fint även tillsammans med snö och rusk. De behöver inte sitta skyddade.
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Dag 7.
Vi har korsreglat hela stommen med 45x70 på högkant. Ca 600st 6x140 träskruv har gått åt. Vi har även hunnit sätta yttre lagret isolering samt vindduk och spikläkt på halva huset.
[bild] [bild] [bild]
Mellan tummen & pekfingret: Hur lång tid tog det att få upp isoleringen och täcka huset runt om med vindfolie? Vädrets makter och jag är inte helt 100 just nu, vågar inte köra igång om det ska börjar regna.
 
Vi var i snitt tre man på plats första 10 dagarna och vi gjorde kanske 10 timmar vardera om dagen. Så med den infon kan du själv, med hjälp av mina poster här, räkna ut hur många timmar det tog innan det var en vädertät byggnad.
 
  • Gilla
Almost0.5acres och 2 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Vi var i snitt tre man på plats första 10 dagarna och vi gjorde kanske 10 timmar vardera om dagen. Så med den infon kan du själv, med hjälp av mina poster här, räkna ut hur många timmar det tog innan det var en vädertät byggnad.
Tack för svaret👍, bör jag själv hinna på 2-3 dagar.
 
  • Gilla
Posselosse
  • Laddar…
På grund av en krånglande E-postadress som jag var tvungen byta så tappade jag tråden, så nu tvingades jag gå tillbaks och leta reda på när jag försvann.
Det hände ju en del här på slutet, bl.a. den fina dörrstoppen.

Du har verkligen lyckats bra och alltid lämnat pedagogiska svar, och jag måste gratulera dig för en mycket trevlig tråd och hoppas på en fortsättning när nya projekt dyker upp.
❤️👍👍👍👍👍👍👏
Beemaster
 
  • Gilla
Gabbe1 och 3 till
  • Laddar…
A Almost0.5acres skrev:
Tack för svaret👍, bör jag själv hinna på 2-3 dagar.
300h på 3 dagar?
Ni är 10 man då?
 
  • Gilla
Ingenjörshobby
  • Laddar…
Karrock
texas67 texas67 skrev:
300h på 3 dagar?
Ni är 10 man då?
Nu var ju inte frågan på allt vad TS gjorde på 300h, utan bara kring isoleringen och vindduken som utfördes ungefär dag 7-9 och 12+.
 
  • Gilla
Hosmicke och 1 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Nu var ju inte frågan på allt vad TS gjorde på 300h, utan bara kring isoleringen och vindduken som utfördes ungefär dag 7-9 och 12+.
Bra point där, jag läste klantigt minst sagt, annars är det ju alltid skönt att sätta vindduk först om det går, sen isolera, alternativt isolera 5 meter gå efter med duk gå efter med spikregel eller whatnot, kanske bra om ni är att par gubbar på den, kul om du har bilder :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.