Alfredo Alfredo skrev:
Nästan mest "imponerad" av att ett avbrutet borr finns kvar...
Själv sparar jag faktist alla trasiga småborrar.
De hamnar i en låda benämnd ”släta metallstift”
Faktist ligger även bakdelen av popnitar i denna också. Sparar inte alla, men några i olika tjocklekar.
Släta, runda metallstift är inte så vanligt förekommande, men när de väl behövs är det guld att ha denna låda.
 
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Har en Unifi US-8-150W som hade gett upp.
Öppnade upp och började mäta.
Utgående spänning pendlade mellan 0-30V, borde vara runt 50V

Mätte på den stora kondingen på primärsidan och även där pendlade spänningen.
Letade upp en gammal laddare till en HP Laptop och snodde kondingen från den. Den var 100uF 400V istället för 150uF 450V som originalet hade men det får duga.

Lödde dit den nya och vips så hade jag stabila 53V på utgången. Switchen funkar utmärkt igen.
Tyvärr glömde jag att fota..
 
  • Gilla
MagicFingers och 11 till
  • Laddar…
Ska man veta vad en "Unifi US-8-150W" är för något...? 🤔
 
P Paxman skrev:
Ska man veta vad en "Unifi US-8-150W" är för något...? 🤔
Inte då, men…
US = Unifi Switch (för Ethernet)
8 = 8 portar
150W = den ger strömmatning i Ethernet-portarna och är följaktligen en Power-over-Ethernet-switch (PoE) med 150W budget. Den kan alltså driva saker som nätverkskameror, detektorer och annan utrustningen via Ethernet-kabel upp till 150W totalt. Behövs alltså ingen separat strömförsörjning till de olika prylarna, bara Ethernet-anslutning.
Det är med andra ord strömförsörjningen till PoE som har bråkat.
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Tyckte bara att SCB kunde beskrivit lite tydligare vad det var för något han lagat. Det är många på forumet som inte är insatta i modellnamn på elektronik. 👍
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Tyckte bara att SCB kunde beskrivit lite tydligare vad det var för något han lagat. Det är många på forumet som inte är insatta i modellnamn på elektronik. 👍
https://letmegooglethat.com/?q=Unifi+US-8-150W&l=1

😎😎😎😎😎
 
  • Gilla
Puffen Ingarö och 3 till
  • Laddar…
Handtaget till tvättmaskinens lucka gick sönder såhär efter 10 år. Men inget som inte gick att fixa med hjälp av byggahus. Dels hur man fick upp luckan med trasigt handtag och förslag på att laga!
 
  • Hand som håller ett trasigt handtag från en tvättmaskinslucka med två synliga skruvar på undersidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
mattetvilling mattetvilling skrev:
Dagens pryl-HRL var att fixa soprationsafuktaren för krypgrunden, en corroventa CTR 300 TT. Motorn som snurrar hjulet var kass. Visade sig att lagren hade gett upp rejält. Nya lager för 80kr och lite rengöring och infettning så gick den som smort.

Om någon försöker sig på samma operation så öppna motorn försiktigt då det var ganska många kugghjul i transmissionen.
[bild]

allt på plats
[bild]

Monterad i krypgrunden igen
[bild]

Snurr snurr...
[video]
Hej.
Jag gör ett försök och få svar, kan någon guida mig hur man köper delar till kuggväxlaren. Ett kugghjul har tappat stinget och känns lite dyrt att köpa en hel ny från mr friis.
Tacksam för svar.
Miguel
 
C
J JSten skrev:
Väl hemma märker jag att en av klämmorna var trasiga, en av "fötterna" som ligger mot arbetsstycket var knäckt och saknades.
Bra jobbat!
Kan för övrigt nämna att borttrillade fötter är ett signaturproblem med sådana där klämmor.
Har några olika sorter och alla tappar fötterna som helt enkelt inte sitter fast tillräckligt bra.
Så du kanske även får framtida nytta av den där modellen. 😀
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Bra jobbat!
Kan för övrigt nämna att borttrillade fötter är ett signaturproblem med sådana där klämmor.
Har några olika sorter och alla tappar fötterna som helt enkelt inte sitter fast tillräckligt bra.
Så du kanske även får framtida nytta av den där modellen. 😀
Japp, känt problem, även jag har ett par olika köpta genom åren på olika ställen. Hitintills har jag alltid lyckats hitta fötterna och sätta dit dem igen. Oftast är det "pinnarna" som håller foten på plats som har glidit ur... Ett annat vanligt problem med dessa är att plasten åldras och de spricker. Med tanke på de starka fjädrarna i dessa är det lite av en granat som sitter på hyllkanten, poff och helt plötsligt flyger det lite plast i rummet 😂
Med det sagt, än så länge har inte Lidl gjort mig besviken, mycket bättre kvalite än de som t.ex. Jula säljer.

Måste också tillägga hur skönt det är att äga en 3d skrivare, besitta kunskapen att snabbt kasta ihop något i CAD och gå från tanke till ide på kort tid (åtminstone aktiv tid, utskrifter kan ta tid)
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Tog och skruvade isär min Lidl/Parkside tigersåg idag. Den gav ju upp redan efter 4-5 timmars användning (har svurit över min oförmåga att göra fynd i Lidls verktygssortiment i andra trådar, dessutom hade jag inget kvitto kvar).
En isärskruvad Lidl/Parkside tigersåg med synliga elkomponenter, motor och växellåda. En skruvmejsel och annan utrustning ligger bredvid på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Motorn gick bra när den tagits loss, bara att skruva vidare...
Isärskruvad Lidl/Parkside tigersåg på arbetsbänk med motorn och växellådan synliga, omgiven av skruvar och verktyg som skiftnyckel och skruvmejsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Växellådan nästa...
Isärskruvad växellåda från en Lidl/Parkside tigersåg visar skadade kugghjul på en arbetsbänk. Kuggar är synligt slitna och smörjmedel finns på delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...och vad hittar vi här om inte lite lösa kuggar...
Närbild av en isärskruvad tigersåg med en finger som visar metallsplitter, där växellådans kugghjul och andra inre delar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inget spår av "externt" skräp i växeln, den verkar också välsmord, ändå har den skurit. Jag sågade gamla avloppsrör i gjutjärn när det hände, en tigersåg ska ju vara byggd för att tåla sånt men bevisligen inte det här exet. Tre kuggar är ordentligt skadade:
Närbild på en delvis isärplockad växellåda från en tigersåg, där kugghjulet visar tydliga skador och är täckt av smörjmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter rengöring och smorning går den igen, frågan är bara hur den länge den funkar under belastning...
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
Har du tur var det bara just de kuggarna som hade en försvagning.

Tänkte direkt på reportaget på SVT Rapport ikväll om elcykeln som inte klarade cykling i regn.
 
  • Wow
  • Haha
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Gör ett försök att få elektronik-hjälp här. Displayen till vår roddmaskin fick hälsa på roddhandtaget med resultatet att den nu är skapligt krossad. Lätt att skruva isär, men hittade inga siffror som gav något när jag sökte.

Någon som har koll på displayer? Ingen kontakt eller så, utan bara klämd mot kretskortet. Antar att datan går via remsan märkt "LCD". Kan displayen vara någon standardpryl, tror ni?

Maskinen är en Kingsmith WR1. Skall även dra iväg ett mail till inköpsstället.

Krossad display från en roddmaskin bredvid ett kretskort på en vit yta med några små skruvar runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av displaypanel för roddmaskin Kingsmith WR1, med indikatorer för hastighet, kalorier, antal roddtag per minut och tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med så många anslutningar så är nog en av dem "jord" och resten direkta signaler per led-segment. I så fall bör man enkelt kunna läsa av etta/nolla på varje och återskapa informationen på en annan display, exempelvis genom att använda en Raspberry Pi. Bara en tanke ifall du inte hittar rätt display...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Med så många anslutningar så är nog en av dem "jord" och resten direkta signaler per led-segment. I så fall bör man enkelt kunna läsa av etta/nolla på varje och återskapa informationen på en annan display, exempelvis genom att använda en Raspberry Pi. Bara en tanke ifall du inte hittar rätt display...
Den tanken hade jag också. Att det kunde bli ett kul PI-projekt. :) Är det enklast att försöka läsa ut på utgående signal (till LCD) eller inkommande, tror du?

Finns Blåtand också, men appen är lite svajjig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.