Bytt lite panel och foder på garaget innan ommålning av hela garaget.

Ska bygga offerbräda med då det sliter så mycket nedtill under regn och snö.

Rött garage med ny vit garageport, byte av panel pågår, stege längs väggen och delvis öppen dörr visar insidan med verktyg och motorcykel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rött garage med vitmålad garageport och ny bytt panel och foder. Grus framför garaget och ett påslaget utomhusljus på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 9 till
  • Laddar…
Påbörjat fönsterrenovering.
Har jag berättat att föregående ägare älskade fogmassa? Och att man kan ersätta fönsterkitt med fogmassa?
Ett fönster under renovering med bortskrapad färg och kitt. Verktyg syns intill på ett träbord. Reflektion av träd och himmel i glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hann grundmåla innerbågen och grundolja ytterbågens utsida och kittfals.
Renoveringsprojekt av fönster. En fönsterbåge ligger på bordet, omgiven av verktyg, burk med färg och plast för skydd. Blommor och prydnad i fönsternischen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan gav jag mig på fönstersmygen. Visste ni att det är väldigt mycket tråkigare och jobbigare att värma och skrapa smyg än att skrapa fönster?
Bild av ett fönster under renovering, där fönsterkarmen är delvis skrapad och avslöjar träet under gammal färg. Fönstret är täckt med en bräda och omgärdat av gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Jiji och 14 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Påbörjat fönsterrenovering.
Har jag berättat att föregående ägare älskade fogmassa? Och att man kan ersätta fönsterkitt med fogmassa?
[bild]

Hann grundmåla innerbågen och grundolja ytterbågens utsida och kittfals.
[bild]

Sedan gav jag mig på fönstersmygen. Visste ni att det är väldigt mycket tråkigare och jobbigare att värma och skrapa smyg än att skrapa fönster?
[bild]
Det må vara ett rent aber att rensa upp gamla synder, men man känner sig mäkta stolt sen när man gjort det ordentligt från början.
Blir bra det där!
 
  • Gilla
emmjo och 6 till
  • Laddar…
4774
A Anderscurl skrev:
[bild]
Nästan klart i stora rummet. Har lite kvar i köket innan jag kan sätta de sista skivorna där. Sen kommer taklister.
En skön känsla med taket som bjuder på en tyst upplevelse.
Otroligt snyggt 👍
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
4774
Fario Fario skrev:
Jag tror jag backar på att hinna lägga klart ytpappen idag. Kanske men jag är sliten* nu.
Underpappen blir klar om två timmar i alla fall. 42 m2
Men detta är första gången jag lägger takpapp. Det är carporten som sedan förra året har läckt på ett ställe. Pappen var skrynklig och var ju femtio år gammal.
Har i alla fall fått köpa en falstång och en fräsch plåtsax. Och klippt plåt med resultat som förvånade mig.

* Min sextioåriga kropp har en del gamla skador och det är varmt på taket.
Att vara enögd gör att pappspikandet tar längre tid. Och att göra jobbet ensam är inte ett problem men det bränner kolhydrater.
Som tur är finns det iskaffe (och jag har en elektrisk kylbag med saft på taket).


[bild][bild]
Bra kämpat 👍
 
  • Älska
Fario
  • Laddar…
4774
Inte mycket med själva boningshuset men jag har byggt ett helt litet hus med staket och flaggstång samt utemöbler 😄. Bara för skojs skull 😂
 
  • Ett litet rödmålat hus med svart tak, omgärdat av ett staket. En flaggstång med en svensk flagga står bredvid huset på en stenig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Lekt "hela golvet är fernissat". Hustrun har fernissat, jag har bara gjort "broarna".
En stegbro placerad över ett nyligen fernissat trägolv, intill ett område med tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 9 till
  • Laddar…
Vilka fina och rena hus ni har :)
Idag, och en vecka tillbaks, har jag bilat bort klinkers och avlopp i mitt badrum som ska renoveras.
Jisses vilket gediget bygge. Har tagit sjukt mycket längre tid än jag trodde men i övermorgon kommer röris och fixar nya avloppet. Har ont i precis hela kroppen.
Känns lite sorgligt att riva detta perfekta badrum från 1964 som användes tills för några veckor sedan men det var väl på tiden antar jag :)

Badkarsblandaren är/var en inbyggd Moen/Grohe.
 
  • Bortbilade gröna och vita klinkersbitar i en metallcontainer framför ett renoveringsprojekt där ett badrum från 1964 rivits.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av väggmonterad inbyggd badkarsblandare som har avlägsnats från en betongvägg under en badrumsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående badrumsrenovering med borttagna kakelplattor, tegelväggar, fönster, verktyg, arbetsbänk, hink och en papperspåse på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl och 10 till
  • Laddar…
Har likadant kakel i vår dusch i källaren från 1968
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Har likadant kakel i vår dusch i källaren från 1968
Kul! Det är ju så snyggt!
Har sparat en platta från badrummet och en från den intilliggande WCn som plattsättaren ska kakla in där det inte syns för att bevara historien lite :)

Bild från WCn som egentligen inte hade något renoveringsbehov men delade stammar så den var tvungen att åka med i samma resa.
 
  • Litet WC med gula sanitetsporslin, mörkröda kakelväggar och ljusgrått golv. Handfat, toalettstol, spegel och hyllor är synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 6 till
  • Laddar…
UPS-tekniker UPS-tekniker skrev:
Kul! Det är ju så snyggt!
Har sparat en platta från badrummet och en från den intilliggande WCn som plattsättaren ska kakla in där det inte syns för att bevara historien lite :)

Bild från WCn som egentligen inte hade något renoveringsbehov men delade stammar så den var tvungen att åka med i samma resa.
Fixade spottar i taket när vi gjorde köket ovan, badrummet får leva 10 år till :)
 
  • Dusch med gröna kakelväggar, duschhuvud och handdusch, blå tvålhållare och metallkorg med borste. Spottar i taket lyser upp badrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji och 8 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Fixade spottar i taket när vi gjorde köket ovan, badrummet får leva 10 år till :)
Ämen satan så fint!
Minst tio år till!
 
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
UPS-tekniker UPS-tekniker skrev:
Ämen satan så fint!
Minst tio år till!
När jag gör nytt kan det tänkas se ut sådär...
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Oskick Oskick skrev:
Det må vara ett rent aber att rensa upp gamla synder, men man känner sig mäkta stolt sen när man gjort det ordentligt från början.
Blir bra det där!
Det är södersida, så skicket på både fönster och smyg är extra risigt. Knappt något kitt kvar ute och färg som släpper i stora flagor inomhus. Huset har totalt sju stora fönster med två bågar och fyra små fönster med en, alltså totalt 18. Planen är att göra en båge om året, vilket gör att jag borde vara klar 2039. Så den som hänger kvar i denna tråd har stor chans att få se varenda fönster i hela huset.
 
  • Älska
  • Haha
Oskick och 3 till
  • Laddar…
Blev att byta ett gäng panelbrädor till.
Upptäckte även att syllen är lite rutten vid ett ställe :( vet inte hur jag ska fixa det. Behöver man riva vägg inifrån och byta den del som är dålig kanske?

Rött garage med två vita garageportar, grusuppfart och lampa tänd på väggen. Röd träpanel där några brädor är utbytta. Träd och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggkonstruktion med smuts och sten vid grunden; träpanel och syll med ruttet trä tydligt synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ruttna panelbrädor och syll vid basen av en vägg, omgivna av grus. Nya brädor ligger på golvet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Borde klara sig några år till så jag tänkte byta till helport framöver så kan jag väl fixa det då?
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.