Vi funderar på att installera en förbränningstoalett på landet för att helt enkelt "slippa skiten" med latrinhantering. Många besökande kvinnor/tjejer är inte så sugna på att huka sig i buskagen för "det lilla" så latrintunnor blir fulla i förtid och allmänt djäkliga att hantera.

Så... för att köpa oss fria från trasslet och få en angenämare vistelse så tänker vi nu uppgradera toaletten. Förbränningstoaletter verkar ju vara grejen men varför dessa priser? Över 20000 kr för en elslinga och en hink (ja ja, *litet* mer är det väl:)) tycker jag är galet dyrt. Eller är det något i konstruktionen som jag missat och som gör att de verkligen måste vara så här dyra?

Går det att få tag på en sådan här toalett i typ tyskland/polen där saker ju brukar vara litet billigare? Har letat litet men det är svårt eftersom jag inte ens vet vad förbränningstoalett heter på polska :)

Nödiga hälsningar

/Ola

Hej,

Har sätt en för 28 papp som kan hantera upp till 14 pers/dygn. Blir bara en kopp kvar efter förbränning. Intressant att veta hur mycket ström en sådan toa förbrukar på ett dygn?

Är trött på att bära ut tunnorna, gräva ner efter minst 6 mån och tvätta dem.

El för en knapp krona per "spolning" drar de om man kolla specarna. Mellan 0,4 och 1 kWh.

Hög initialkostnad men klart skönt att slippa all hantering. Lägsta pris jag hittat är 23000 men det borde finnas billigare tycker man. Det är ju inga enormt komplicerade grejer.

OlaF,

Det är det värt. Där jag har min sommarstuga kommer vi att fö ett besked vad kommunen kommer att göra under hösten gällande vatten och avlopp.
Är idag anlsuten till ett gemensam infiltrations anläggnig som håller på att packa ihop.

Får vänta in deras svar. Har tittat på 6 kb tank gällande toa. Vi får se vad som händer.

De toaletter som jag har hittat verkar alla vara produkter från svenska eller eventuellt finska företag. Andra länder har kanske inte samma behov av liknande produkter och jag har heller inte hittat någon förbränningstoalett utanför norden.

Men visst skulle det vara smidigt, även om det är en väldigt hög startkostnad.

Kollar runt efter förbränningstoaletter...men har inte hittat någon för "billiga" 23 000, utan alla verkar kosta mellan 27 och 30'.
Var hittar man en för 23' ?

Utbudet är tyvärr inte så stort vad gäller förbränningstoaletter, har själv jagat en under en längre tid och priserna är som sagt väldigt höga (25-30000).

De modeller som jag har hittat är Cinderella och Sievert ECC 230 sedan finns det ju en del gasolvarianter också men det är inget för mig. Är också nyfiken på vad man hittar en för 23.000:-

Hej!

Jag köpte direkt av tillverkaren på Blocket för en tid sen. Kollade precis nu och han har ett gäng kvar. Nya för 17500 kr/st och demo för 14 000kr/st. Det är garanti på dom dessutom. Sök på ”forbrenningstoalett” på Blocket.

Mvh
Anders

• Gilla
Roka80 och 1 till
  • Laddar…
Och det gäller Sievert ECC 230, senaste modellen.

/Anders

ClasseClas
Jag vet att det finns förbränningstoaletter i USA. Jag tvekar om det lönar sig att köpa i US pga fraktkostnaden. För 12-15 år sen vet jag att en amerikansk firma med förbränningstoaletter sökte distributörer i Europa. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad firman heter. Undrar vad förbränningstoalett heter på engelska!?

Finns en amerikansk förbränningstoalett som heter : Incinolet.
Gå in på www.incinolet.com

Vet inte om det finns några på en marknad lite närmare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.