Vårt oreglade, lutande och bågnande förråd har justerats så det är i våg, stadgats upp invändigt med några stående reglar.
Vi har samtidigt även fixat upphängning för redskap längs väggarna med reglar och rundstav.

15 kvm oreda känns plötsligt som 25 kvm organiserat kaos när man får bort grejer från golvet 😄

Kvar är att skrapa färdigt och måla om utsidan då förra ägaren byggde detta 2018 men slarvade med målningen så det flagat bort en massa färg.
 
  • Städat förråd med redskap upphängda på väggen, cyklar, däck, snöskyfflar, en räfsa, en gräsklippare och förvaringslådor organiserade längs väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Per Eskilsson och 11 till
  • Laddar…
K Krille1984 skrev:
Vårt oreglade, lutande och bågnande förråd har justerats så det är i våg, stadgats upp invändigt med några stående reglar.
Vi har samtidigt även fixat upphängning för redskap längs väggarna med reglar och rundstav.

15 kvm oreda känns plötsligt som 25 kvm organiserat kaos när man får bort grejer från golvet 😄

Kvar är att skrapa färdigt och måla om utsidan då förra ägaren byggde detta 2018 men slarvade med målningen så det flagat bort en massa färg.
Nästan så man vill ha en före bild
 
Totte lille Totte lille skrev:
Nästan så man vill ha en före bild
Tror inte det finns 😐
 
  • Ledsen
Appendix
  • Laddar…
Jag tror jag backar på att hinna lägga klart ytpappen idag. Kanske men jag är sliten* nu.
Underpappen blir klar om två timmar i alla fall. 42 m2
Men detta är första gången jag lägger takpapp. Det är carporten som sedan förra året har läckt på ett ställe. Pappen var skrynklig och var ju femtio år gammal.
Har i alla fall fått köpa en falstång och en fräsch plåtsax. Och klippt plåt med resultat som förvånade mig.

* Min sextioåriga kropp har en del gamla skador och det är varmt på taket.
Att vara enögd gör att pappspikandet tar längre tid. Och att göra jobbet ensam är inte ett problem men det bränner kolhydrater.
Som tur är finns det iskaffe (och jag har en elektrisk kylbag med saft på taket).


Glas med iskaffe hålls av person med handske, byggmaterial och verktyg i bakgrunden på ett tak under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital termometer visar 50,5°C och 10% luftfuktighet placerad på en bräda, omgiven av pappmaterial under ett takläggningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Per Eskilsson och 13 till
  • Laddar…
Det gamla taket lutar i alla fall åt rätt håll…

 
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Trägunga på gräsmatta med buskar i bakgrunden. På marken syns blommor som inte har tagits bort än. Treskikts sandlåda synlig till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggde en gunga till grabben. Inte fått godkännande att den skall stå just där pga frugans blommor... Så inte tagit bort allt ännu 😅👍
 
  • Gilla
FredrikR och 9 till
  • Laddar…
Slipa ett köksbord blir kul säger dom. Sådär säger jag. Tur att man sparar på alla gamla slippapper så man kan fånga upp fettet. 55st papper gick det åt . Slitna slippapper på ett träköksbord, med en slipmaskin i bakgrunden. Arbetsytan är täckt med sågspån och verktyg syns omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade det inte vart så att det var min morfar som gjort bordet på 60-talet så hade det åkt in i brasan för länge sedan.

Nyslipade skivor från ett gammalt köksbord står lutade mot en husvägg bredvid en dörröppning. En leksaksbil och en släpvagn syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräste dock till en lite snällare profil är den raka med 45* fasningar som det var tidigare Nyslipat köksbord med avrundade kanter, tidigare 45-graders fasning. Arbetsyta med växter och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Per Eskilsson och 17 till
  • Laddar…
TinyDestroyer TinyDestroyer skrev:
[bild]

Byggde en gunga till grabben. Inte fått godkännande att den skall stå just där pga frugans blommor... Så inte tagit bort allt ännu 😅👍
Med inbyggd riktig lyktstolpe - fräsigt! Bra jobbat!
 
  • Gilla
  • Haha
Kris1 och 4 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Slipa ett köksbord blir kul säger dom. Sådär säger jag. Tur att man sparar på alla gamla slippapper så man kan fånga upp fettet. 55st papper gick det åt .[bild]

Hade det inte vart så att det var min morfar som gjort bordet på 60-talet så hade det åkt in i brasan för länge sedan.

[bild]

Fräste dock till en lite snällare profil är den raka med 45* fasningar som det var tidigare [bild]
Råkade ut för samma sak för ett år sedan.

https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-138

Men det blev bra till slut. Men det tog tre gånger längre tid att nå dit!

Dag
 
  • Gilla
Totte lille
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Råkade ut för samma sak för ett år sedan.

[länk]

Men det blev bra till slut. Men det tog tre gånger längre tid att nå dit!

Dag
Helt sjukt att man inte kommit på ett medel man kan drälla på och torka av överskottet. Jag orkade inte skrapa och dom första papperna sattes igen på under 10 sekunder, ett tag undrade jag om man inte hade friterat hela bordet ett par gånger. Men som sagt tur man sparar på gamla papper så även ett slitet 180 abranet gjorde susen.
 
  • Gilla
Totte lille och 1 till
  • Laddar…
Bara klippt gräset vid ena huset idag och toppat solbrännan efter ett drygt dygn på sjön i gassande sol.

Vågar inte röra mig trafiken på ett par dar då det väl blir trafikkaos när folk ser mitt röda nylle och tror det är ett rödljus 😂.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Dotter här och hårdröjer runt trädgårdsgränserna med trimmer, gräsklippare, häcksax och elektrisk grensåg för att blottlägga eltåtarna så att jycken ska kunna springa fritt. Jobbet gjordes i 30° värme.

Elstängslet brukar, av erfarenhet, bara vara inkopplat de första dagarna efter att ny fyrfoting flyttat hit....

Om det inte varit för att trädgården gränsar med/till gammal låg (skyddad) stenmur hade elen varit over-kill.

Men kors så fint det blev!

Därefter blev det snabbsnabbdopp i norra hamnen ... med gröna alger på ingående.
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
U
A atomlab skrev:
Slipa ett köksbord blir kul säger dom. Sådär säger jag. Tur att man sparar på alla gamla slippapper så man kan fånga upp fettet. 55st papper gick det åt .[bild]

Hade det inte vart så att det var min morfar som gjort bordet på 60-talet så hade det åkt in i brasan för länge sedan.

[bild]

Fräste dock till en lite snällare profil är den raka med 45* fasningar som det var tidigare [bild]
Har gjort liknande på en nybehandlad köksbänk där sambon inte va nöjd med nyansen. Testade med T-röd, men det var inget mirakel, efter att far sa att han använde det när han slipade fernissade golv för att inte sätta igen pappret.
Nästa gång tror jag lackfräsen åker fram även för oljade ytor. Den maskinen va ju typ billigare än mängden slippapper.
 
  • Gilla
RiKr
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Har gjort liknande på en nybehandlad köksbänk där sambon inte va nöjd med nyansen. Testade med T-röd, men det var inget mirakel, efter att far sa att han använde det när han slipade fernissade golv för att inte sätta igen pappret.
Nästa gång tror jag lackfräsen åker fram även för oljade ytor. Den maskinen va ju typ billigare än mängden slippapper.
Idag när underredet fick sig en omgång så åkte fräsen fram betydligt mer angenämt.
Hög med nyligen bearbetade träbitar täckta med sågspån ovanpå ett bord med en elektrisk fräs i en utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rundade även av benen så dessa känns nättare. Träbitar med rundade kanter ligger på ett arbetsbord utomhus, omgivna av sågspån och verktyg, redo för vidare bearbetning med dekorvax.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror allt får sig en omgång med gråbeige dekorvax En hand håller en träprovsbit över ett träbord vars ben har rundats av efter fräsning. Några träspån ligger bredvid bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 10 till
  • Laddar…
Rensat tak och hängrännor på garaget/förrådet.

Lägger en beställning på bensaltensid ikväll, för det är galet vad det växer på varje år. Mossa och lav då. De runt hundraåriga lindarna tänker jag inte ta ner, så att rensa från deras löv och frön får jag fortsätta med.

Rostigt tak med mossa och lav samt rensade hängrännor fyllda med löv och kvistar på gul byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tak av garaget/förrådet täckt av mossa, lav och löv, med grenar från närliggande lindträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.