Hej, är det någon här som byggt själv antingen lösvirke eller färdigkapad stomme, som kan ge en fingervisning hur lång tid det tar att sätta ihop en stomme för ett hus på ca 100-150kvm?
Funderar vilken väg jag skall gå om jag skall bygga själv. Färdigkapad stomme är ju smidigt för en som inte är snickare, samtidigt som det ändå finns en del pengar att spara på att såga och mäta själv. Men frågan är då hur tiden skiljer sig, vad som är värt mest.
Funderar vilken väg jag skall gå om jag skall bygga själv. Färdigkapad stomme är ju smidigt för en som inte är snickare, samtidigt som det ändå finns en del pengar att spara på att såga och mäta själv. Men frågan är då hur tiden skiljer sig, vad som är värt mest.
Vi gör en lösvirkesstomme på ca 1v på två man, om du är själv så räkna 2-3v innan du kan ta emot takstolar bra att få på utvändig skiva på stommen innan takstolar för att få lite styvhet i väggarna innan taket kommer på..N Nygge72 skrev:Hej, är det någon här som byggt själv antingen lösvirke eller färdigkapad stomme, som kan ge en fingervisning hur lång tid det tar att sätta ihop en stomme för ett hus på ca 100-150kvm?
Hur går ni till väga då, kör ni regel för regel, eller kapar ni upp typ alla reglar till rätt längd på en gång, sen slår ihop bara?R Rejäl skrev:
Det har jag 😁 Älskar att köpa verktyg tyvärr 🫣R Rejäl skrev:
Har du koll på om man skulle kunna göra färdigt utvändigt (vår/sommar/höst), dvs bara väderskyddet. Sen står det tomt från isolering och värme (höst/vinter/vår) om det då tar stryk, eller måste isolering/plast/värme i så snabbt som möjligt?