Hej! Vi försöker bygga en uteplats och har kört fast på momentet att fästa alltihopa i huset. Var på byggvaruhuset och fick hjälp att välja borr och skruv + plugg som skulle passa för det vi ska göra. Började med att försöka borra i betongsockeln med vanlig borrmaskin men det gick inte alls. Så då testade vi med borrhammare men får inte det att funka heller. Kommer någon centimeter in men sen händer ingenting. Har testat på olika ställen om det skulle ha varit armering precis där vi borrat men det hjälper inte. Någon som har något tips? Gör vi något tokigt? Vi använder inställningen borr + slag på maskinen. Hur lång tid är det rimligt att det tar att borra ett hål? Känner mig helt knäckt på det här, känns som varenda en bygger altan och vi kommer ingenstans, har lagt nästan en hel dag på att misslyckas med att borra några hål...
Hjälp?
Hjälp?
Det är ingen fara än så länge så du kan fortsätta använda borret. Däremot har du kanske förkortat livslängden, men så länge spetsen är kvar så är det bara att köra vidare.A Amatörtorparen skrev:
Tänk på att inte hålla så mycket tryck framöver bara. Maskinen ska göra jobbet åt dig och borret måste få utrymme att ”studsa” lite in och ut.
Nu är jag ändå på väg så det blir nytt borr ändå, samt att jag fick en bra ursäkt för att åka och köpa chips till ikväll 😄B Bonzo2000 skrev:Det är ingen fara än så länge så du kan fortsätta använda borret. Däremot har du kanske förkortat livslängden, men så länge spetsen är kvar så är det bara att köra vidare.
Tänk på att inte hålla så mycket tryck framöver bara. Maskinen ska göra jobbet åt dig och borret måste få utrymme att ”studsa” lite in och ut.
Hann precis innan stängning! Snubben på byggvaruhuset tyckte också jag skulle ta det lite försiktigare och tyckte det var konstigt att det hade gått så dåligt med ett sådant bra borr. Jag hade med mig det gamla in och det var ett sånt som @Dilato rekommenderade.
Ta fram en kopp vatten, kör en liten stund, dra ur och doppa borrspetsen i vattnet.
Repetera.
När det är bränt sådär är det kört för betong och känns helt hopplöst att köra, man bara nöter och nöter utan att komma någonstans.
Men, kyl borret regelbundet så kommer du se en brutal skillnad!
Börja med att doppa det ofta, tills du börjar få en känsla för hur länge du kan köra innan det börjar bli för varmt. Det ska fräsa om det när du stoppar i det, men det ska tystna rätt fort och du ska *inte* se någon färgskiftning.
Repetera.
När det är bränt sådär är det kört för betong och känns helt hopplöst att köra, man bara nöter och nöter utan att komma någonstans.
Börja med att doppa det ofta, tills du börjar få en känsla för hur länge du kan köra innan det börjar bli för varmt. Det ska fräsa om det när du stoppar i det, men det ska tystna rätt fort och du ska *inte* se någon färgskiftning.
Tack, jag ska testa det!Dowser4711 skrev:Ta fram en kopp vatten, kör en liten stund, dra ur och doppa borrspetsen i vattnet.
Repetera.