6 285 läst · 37 svar
6k läst
37 svar
Trall med fris eller utan?
En ”fris” är av hävd och vana ett avslut in emot en vägg eller mot ett staket eller vid trappnos till trallgolv. Detta är det helt okej enligt mig och ger en vacker inramning åt golvet som helhet. Men, att däremot använda en tvärställd trallbräda ”nästan” mitt i golvet, som i detta fall, söker min blick på ett krystat vis och jag kan icke med bästa förmåga kalla denna bräda för en fris. Kalla ni det vad ni vill, jag kallar det två generalskarvar mot en tvärställd bräda och ingen kan få mig att tro nåt annat! Inte okej tillvägagångssätt enligt mitt sätt att se på det, alltså.
Sen är tyckandet som smaken och jag tycker iaf att det är en tillgång att se saker på olika vis. Med detta sagt hoppas jag slippa fler näsvisa kommentarer om huruvida vad en generalskarv egentligen är eller var vederbörande finns i bilden!
Jag ska be att tacka för (sista) ordet och slutar härmed att fortsätta kommentera
Sen är tyckandet som smaken och jag tycker iaf att det är en tillgång att se saker på olika vis. Med detta sagt hoppas jag slippa fler näsvisa kommentarer om huruvida vad en generalskarv egentligen är eller var vederbörande finns i bilden!
Jag ska be att tacka för (sista) ordet och slutar härmed att fortsätta kommentera
Helt rätt en fris är den brädan som omger ytterkanterna av ett golv och ordet har i hantverkssammanhang varit betydelsefullt, det blir ett otyg när novisa kallar även brädan mitt i golvet för fris som är en slags avdelningsbräda..N Nödjan skrev:En ”fris” är av hävd och vana ett avslut in emot en vägg eller mot ett staket eller vid trappnos till trallgolv. Detta är det helt okej enligt mig och ger en vacker inramning åt golvet som helhet. Men, att däremot använda en tvärställd trallbräda ”nästan” mitt i golvet, som i detta fall, söker min blick på ett krystat vis och jag kan icke med bästa förmåga kalla denna bräda för en fris. Kalla ni det vad ni vill, jag kallar det två generalskarvar mot en tvärställd bräda och ingen kan få mig att tro nåt annat! Inte okej tillvägagångssätt enligt mitt sätt att se på det, alltså.
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Det är betydligt novisare att kalla det för generalskarvar tycker jag.R Rejäl skrev:
Den skapar ju en fris åt två ytor och man kunde ju valt att lägga två stycken så hade det varit en ännu tydligare fris åt vardera del av den totala golvytan men det är ju en smaksak.
I detta fallet agerar "avdelningen" fris (inramning) åt båda ytorna på samma gång.
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Jasså... ja så tolkade ju jag dock det du skrev vilket var ganska tydligt nedslående. 😉R Rejäl skrev:
R Rejäl skrev: