A ajn82 skrev:
Behövde du innan tanka en gång i veckan måste du väl kört runt 50 mil/ vecka i alla fall? Dvs typ 2500 mil/år, vilket är långt över snittet. Känns som du är inne på planhalvan där elbil faktiskt är ekonomiskt lönsamt. (Har själv haft elbil i tio år, men aldrig för att det skulle varit det mest ekonomiska)
Ja typ, men haken var husvagnen. Jag kommer inte ditt jag vill på vettig tid med min budget och ren elbil. Men om något år när det är dags att byta är det nog läge.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
Att åberopa diktatur eller klimat med en hybrid är hyckleri.
Var tillverkas bensin/diesel?
Det mesta kommer från länder som vill pressa Sverige och andra icke oljeländer!

Samma sak är det med gas, hade inte vissa länder varit så beroende av gas hade nog herr putin inte kunnat pressa med att stänga kranen!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då antar jag att du även ser nyttan med att det finns publika långsamladdare på en stor mängd ställen. De är till stor del till för laddhybrider.

Jag menar inte att man måste vara för laddtvånget för det, bara att det borde vara lättare att förstå logiken i det.

Då statistiken talar för att en hel del laddhybrider körs oproportionerligt mycket på bensin kan man ju förstå att de som subventionerat dem vill se till att eldriftdelen går upp. Laddtvånget blir då en konsekvens av att den politik man drivit inte funkar. Man dubblar hellre än lägger sig, då det ju ändå är någon annans pengar man spelar med.
Jag har bara vänt mig emot tvånget på ideella föreningar.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Var tillverkas bensin/diesel?
Det mesta kommer från länder som vill pressa Sverige och andra icke oljeländer!

Samma sak är det med gas, hade inte vissa länder varit så beroende av gas hade nog herr putin inte kunnat pressa med att stänga kranen!
Personligen skiter jag i vilket. Men de som bryr sig verkar ta väldigt illa vid sig.

Jag däremot försöker köpa saker tillverkade i europa =) Men det går inte såklart. Undrar om miljöaktivister med solceller har krävt att de får tyska celler och inte kinesiska.

Men skit samma =) Det är diktatur att tvinga många fattiga föreningar att sätta upp boxar för att folk ska kunna uppta deras parkeringar.
 
R Rkarlsson skrev:
Ikea Helsingborg är det fortfarande gratis att ladda, men du får själv ha med dig en reseladdare eller 3 fas handske, vill du ladda typ 2 så får du betala såklart. Dock är Helsingborgs gratisplatser inte av laddboxtyp
Upplysningsvis så har IKEA Helsingborg tagit bort alla dessa uttag. Kvar är 2 st 3,7kW typ 2 på utomhusparkeringen.

H HenrikHuslöse skrev:
Precis. Hur många elbilister har ens med sig en kabel i bilen idag när nätet med snabbladdare är så utbyggt? På samma sätt som de flesta bensinbilisterna har slutat ha med sig en reservdunk för länge sedan.
Jag kan inte tala för andra men jag har både en typ 2 och en mormorsladdare i bilen. Det händer att jag besöker ställen där det tar en del tid och då stäkker jag bilen vid en snigelladdare. Mormorslaffaren är min reservdunk där man i riktiga nödfall kan svänga in på en bondgård och be att få ladda och swisha en hunka som tack. Man kanske till och med blir bjuden på fika.

Mormorsladdare är en kabel med klump med schukokontakt i ena änden.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Var tillverkas bensin/diesel?
I Sverige, om man väljer att tanka på ST1 eller Preem (och Qstar/Bilisten/Pump).
Qstar/Bilisten/Pump köper från Preem, St1, Neste och Adesso.

OKQ8 & Tanka köper från Finland, Borgå raff som ägs av Neste.

Preem: Egna raffinaderier i Göteborg & Lysekil
80 procent av den svenska raffinaderikapaciteten och 40 procent av den nordiska.

Tillsammans med Uno-X Mobility AS äger Preem smörjmedelsfabriken Scanlube i Göteborg.
Bland annat tillverkas motor-, hydraul- och växellådsoljor och större delen av produktionen säljs under varumärket Texaco.

ST1/Shell: Eget raffinaderi i Göteborg
Ca 25 % blir bensin, och ca 50 % blir diesel och flygfotogen och ca 3% blir gasformiga bränslen som butan och propan. Resterande slutar som tunga eldningsoljor.

Cirkle-K/Ingo: köper på världsmarknaden, har noll koll på råvarans ursprung.

https://gronamobilister.se/artiklar/2022/varifran-kommer-vara-fossila-drivmedel/
 
Redigerat:
  • Gilla
redarn och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ännu en artikel i "Dagen" om kraven på laddstolpar (hos kyrkorna):
[länk]

Dock bakom betalvägg, så om någon kan citera så vore det bra...

Visse Bildoktorn verkar dock tro att det går att komma runt kraven.
Kan inte heller läsa, men en del kreativa förslag har ju kommit i tråden.
Många kommer nog att minska parkeringen och låta folk parkera ute på gatorna i stället.
 
Vår bonde har slagit ett fält för att alla badgästerna skall ha någonstans att parkera. Innebär det att han nu måste installera laddstolpe? 🤔
 
  • Gilla
  • Haha
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Vår bonde har slagit ett fält för att alla badgästerna skall ha någonstans att parkera. Innebär det att han nu måste installera laddstolpe? 🤔
Ojojoj, inrättat en olovlig parkering, alltså utan bygglov. Det blir byggsanktionsavgift för bonden.

Och mängder av böter för terrängkörning för badande besökare.

Blir inte kul det här.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
redarn och 12 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vår bonde har slagit ett fält för att alla badgästerna skall ha någonstans att parkera. Innebär det att han nu måste installera laddstolpe? 🤔
Om det finns en uppvärmd byggnad på "tomten"..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om det finns en uppvärmd byggnad på "tomten"..
Uppvärmd ladugård...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vår bonde har slagit ett fält för att alla badgästerna skall ha någonstans att parkera. Innebär det att han nu måste installera laddstolpe? 🤔
Jag gissar att han är privatperson/enskild firma/aktiebolag, det är nog ovanligt med bönder som driver verksamheten som ideell förening.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och mängder av böter för terrängkörning för badande besökare.
Säkert några miljöbrott också… Vem ringer Aftonbladet?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Säkert några miljöbrott också… Vem ringer Aftonbladet?
Ja det är ju i närheten av vatten så sannolikt har bonden kränkt strandskyddet också.
 
  • Wow
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.