F
galento galento skrev:
Samma här , men vad har ni för hjälmar ? Kör Arai med visir sen många år men har använt öppna hjälmar tidigare. Men tycker färgat visir funkar bättre än solbrillor och en trollslända i nyllet i 100 är inge vidare 😬
Ja, säg det. Jag skall precis byta har en ultralätt kolfiber integral idag (NEXX) som jag haft för länge. Har krav på att det inte skall vara termoplast, inte bogvisir, inga inbyggda solglasögon och det skall vara låg vikt. Lurar på en HJC RPHA12 kolfiber eller en Shoei NXR 2. Sista alternativet just nu är Xlite 803 Ultra Carbon.
 
F
R Rkarlsson skrev:
Rekommenderar integralhjälm med nerfällbart solskydd. Så behöver du inte direkt bry dig om att byta visir för mörkerkörning.

Såklart förberedd för telefon.
Den typen av hjälmar är svagare i pannan/framdelen av huvudet.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Statistiken säger att ”loudpipes” inte alls ”saves lives” men jag märker skillnad i tät trafik, dock är det förstås inte därför detta införskaffas, rätt ljud är en viktig del av upplevelsen för mig, det är det enkla skälet.
Har du bevis för det? Jag märker att man hörs man så syns man, det går inte att bortse från det. Jag skulle gissa att de som låter mycket generellt kör fortare och därför sabbar statistiken?
 
F fsn skrev:
Har du bevis för det? Jag märker att man hörs man så syns man, det går inte att bortse från det. Jag skulle gissa att de som låter mycket generellt kör fortare och därför sabbar statistiken?
MIN erfarenhet är densamma, man syns när man hörs. Det har jag inga bevis för mer än att det är min upplevelse.

Googlar man frågan så verkar det vara så att mc som låter mer inte är mindre olycksdrabbade. Har ingen länk till det tillgänglig, du får leta själv.

Jag gissar att i de typiska olyckstyperna så spelar det ingen roll (krock i korsning, singelolycka landsväg). Där man själv märker skillnad, i köer, krockar man så sällan ändå.
 
F fsn skrev:
Den typen av hjälmar är svagare i pannan/framdelen av huvudet.
Finns hjälmar av den sorten med högt betyg. AGV bland annat. Finns testfakta på dessa om man vill läsa själv.
 
Personligen tycker jag högljudda avgassystem är ett jäkla ofog, sprider en massa onödigt buller i omgivningen.
 
  • Gilla
lat och 9 till
  • Laddar…
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Personligen tycker jag högljudda avgassystem är ett jäkla ofog, sprider en massa onödigt buller i omgivningen.
Och jag tycker kärringar med skygglappar, utan backspeglar och helt befriade från talang är ett jävla ofog.
 
  • Gilla
kurlakarl och 4 till
  • Laddar…
F
R Rkarlsson skrev:
Finns hjälmar av den sorten med högt betyg. AGV bland annat. Finns testfakta på dessa om man vill läsa själv.
Jag har läst testfakta. Solglasögonen åker upp i ett tomrum där andra hjälmar har dämparmaterial. Det är inte svårt att förstå och man ser det generellt i testdatan.
 
F fsn skrev:
Jag har läst testfakta. Solglasögonen åker upp i ett tomrum där andra hjälmar har dämparmaterial. Det är inte svårt att förstå och man ser det generellt i testdatan.
AGV compact st fick 4 stjärnor, det är fullt dugligt om man går från öppen hjälm till integral eller systemhjälm.

Om man vill ha toppbetyg och samtidigt mörkt visir så får man leva med 6-10 tusen plus 2-5 olika visir, men då får man kolla efter snabbfästen istället.
 
Man behöver se till helheten. Dessa hjälmar uppfyller fortfarande alla krav som finns.

I alternativ kommer du garanterat åka runt med mörkt visir när det är mörkt ute då och då och därmed se sämre än du annars skulle göra. Vad som är värst för säkerheten är inte alls självklart.
 
F
R Rkarlsson skrev:
AGV compact st fick 4 stjärnor, det är fullt dugligt om man går från öppen hjälm till integral eller systemhjälm.

Om man vill ha toppbetyg och samtidigt mörkt visir så får man leva med 6-10 tusen plus 2-5 olika visir, men då får man kolla efter snabbfästen istället.
Nu går jag inte från varken öppen hjälm eller bogvisir. Jag har kört med integral sen 1993.

Jag har alltid klarat mig med två visir, men visst finns det tillfällen då jag önskat ett ljusare glas och tyckt att inbyggda solglasögon skulle varit bra. Jag sätter ett högt värde i en lätt hjälm, tänker aldrig ta i en PC-hjälm och samma sak med bogvisir.

AGV Compact ST uppfyller precis allt jag inte vill ha i en hjälm.
 
Redigerat:
F
MathiasS MathiasS skrev:
Man behöver se till helheten. Dessa hjälmar uppfyller fortfarande alla krav som finns.

I alternativ kommer du garanterat åka runt med mörkt visir när det är mörkt ute då och då och därmed se sämre än du annars skulle göra. Vad som är värst för säkerheten är inte alls självklart.
Ja, fast väldigt sällan, tror att det hänt 1 gång faktiskt. Och hade man haft en hoj med minsta antydan till förvaringsfack hade man kunnat ha en klart visir där. Dom uppfyller kraven, ock med rätt god marginal med vad jag förstår så det finns faktiskt säkerhet att köpa om man vill det, sen vet jag inte vad skillnaden är med den nya standarden 22.06.

Sen skall man ha komfort, vikt, aero mm. Och som sagt, en hjälm i härdplast.
 
Redigerat:
galento
Känder igen detta med mörkt visir och skymning. Arai har funkat bra , eftersom man har tinnitus vill man ha det ganska tyst från vindbrus och proppar vill jag inte åka med.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Prag är ju nära 😉

Åkte snabbfärjan från Sassnitz till Trelleborg, sjukt vad skönt att den går på 1/3 av tiden
Ska kolla på det 🙂
 
F fsn skrev:
Och jag tycker kärringar med skygglappar, utan backspeglar och helt befriade från talang är ett jävla ofog.
Okej?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.