Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker inte man ska stirra sig blind på rapporterad batterinivå utan fokusera på om den rapporterar korrekt eller inte.
Jo men det är ju ingen höjdare när man inte vet batterinivån.

Sen måste jag då reseta med "konfigurera om" funktionen och trots batteribyte så beter sig inte Tuya-sensorn korrekt. Får se hur Aqarasensorn funkar? (ingen borrmaskin och sladd för mig)
 
P paralun skrev:
Jo men det är ju ingen höjdare när man inte vet batterinivån.
Är man hemma duger det för mig att byta när den dör. Inför längre bortavaro byter jag i förebyggande syfte, vilket i praktiken innebär två batteribyten per år.

Jag har massvis med olika batteridrivna prylar men enbart ett fåtal som ”informerar” om batterinivå. Har aldrig sett det som ett problem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är man hemma duger det för mig att byta när den dör. Inför längre bortavaro byter jag i förebyggande syfte, vilket i praktiken innebär två batteribyten per år.

Jag har massvis med olika batteridrivna prylar men enbart ett fåtal som ”informerar” om batterinivå. Har aldrig sett det som ett problem.
Jo jag har en bunt själv och det är bara Tuyasensorn som betett sig så här.
En Aqarasensor har jag som utomhusgivare och den har utsatts för -20°C flera gånger, snart 1 år och 52% batteri kvar. Är ingen stor fråga hursomhelst.
 
Kyl&frys görs väl fortfarande i plåt?
Är det inte risk för dålig täckning inne i skåpen som riskerar ökar strömförbrukningen?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Kyl&frys görs väl fortfarande i plåt?
Är det inte risk för dålig täckning inne i skåpen som riskerar ökar strömförbrukningen?
Jovisst och för mig ett experiment, sen har jag då en smartplug inkopplad som då även blir en meshbrygga för Zigbeesignalen från fryssensorn. Det ser iaf bättre ut med min Aqarasensor, batteriet gick ner till 80% men nu verkar det stabilare. Tuyasensorn föll till 1% batteri efter någon dag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den gången jag provat Aqara i frys så var det nog max 2 veckor den höll.

Uterummet däremot, med allt från -10 till +30 ger iallafall över ett års batteritid.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Den gången jag provat Aqara i frys så var det nog max 2 veckor den höll.
Mina (kyl/frys) håller åtminstone ett halvår. Se #4481. Vad har du för batterier? Jag använder Varta som jag tycker är betydligt pålitligare än "random".
 
Mitt Zigbee nät havererar. Efter en omstart fungerar det i 1-2 dygn.
Får detta felmeddelande när jag skall tända eller släcka något.

Felmeddelande som säger "Misslyckades med att anropa tjänsten homeassistant/turn_on. Failed to send request: Failed to deliver message: \<EmberStatus.DELIVERY_FAILED\>".

Har väl runt 10 Zigbee 3 enheter av olika fabrikat som
Sunricher dimmer
Aqara dosbrytare, termometrar
Ikea plug (en som ibland dras ur för att ladda telefonen),
Lidl plug (med knapp, rycks ur mer sällan)
Lidl RGBW list

Kan inte direkt knyta felet till någon förändring.
Sista jag gjorde var att stoppa två lidel pluggar omsams grendosa.
Kan det bli problem med två Zigbee enheter intill varandra?
Tex i en dubbeldosa?
Har en dubbeldosa där den enda Zigbee enheten har en antenn på en kabelstump i ett VP-rör.
Dessa två enheter är väl också sent tillkomna.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Mina (kyl/frys) håller åtminstone ett halvår. Se #4481. Vad har du för batterier? Jag använder Varta som jag tycker är betydligt pålitligare än "random".
Justja. Jag använde länge batterier som jag fått för mig var bra, men som visade sig vara kassa. Småländska i gula 8-pack, nämner inga namn 😆
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Mina (kyl/frys) håller åtminstone ett halvår. Se #4481. Vad har du för batterier? Jag använder Varta som jag tycker är betydligt pålitligare än "random".
Jo bytte själv till just Varta men det ser inte så lovande ut. "To the bitter end" 😉
Så vet man det.
 
  • Graf över Varta-batteriets kapacitetsnedgång i procent över tid från 17–18 juli 2024.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
blackarrow blackarrow skrev:
Mitt Zigbee nät havererar. Efter en omstart fungerar det i 1-2 dygn.
Får detta felmeddelande när jag skall tända eller släcka något.

[bild]

Har väl runt 10 Zigbee 3 enheter av olika fabrikat som
Sunricher dimmer
Aqara dosbrytare, termometrar
Ikea plug (en som ibland dras ur för att ladda telefonen),
Lidl plug (med knapp, rycks ur mer sällan)
Lidl RGBW list

Kan inte direkt knyta felet till någon förändring.
Sista jag gjorde var att stoppa två lidel pluggar omsams grendosa.
Kan det bli problem med två Zigbee enheter intill varandra?
Tex i en dubbeldosa?
Har en dubbeldosa där den enda Zigbee enheten har en antenn på en kabelstump i ett VP-rör.
Dessa två enheter är väl också sent tillkomna.
Har haft liknande och då kört "Konfigurera om" för en pryl som krånglar, sen när man gör det så måste prylen väckas dvs oftast en korttryckning på resetknappen.
 
P paralun skrev:
Har haft liknande och då kört "Konfigurera om" för en pryl som krånglar, sen när man gör det så måste prylen väckas dvs oftast en korttryckning på resetknappen.
Fast för mig dör all kommunikation till alla enheter. Jag har inte hittat någon som fungerar iaf.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Fast för mig dör all kommunikation till alla enheter. Jag har inte hittat någon som fungerar iaf.
Jo då är det värre, vad kör du för Zigbeesticka? Eller om det är inbyggt i en smarthome gateway/hub?
 
P paralun skrev:
Jo då är det värre, vad kör du för Zigbeesticka? Eller om det är inbyggt i en smarthome gateway/hub?
Nabu Casa USB-sticka + ZHA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.