I helgen har jag provat första långresan med ID4an, ca 80-85mil.

Blev tre laddstopp, började med 100% och var nere på ca 40% efter 23mil, passade på att ladda innan jag strålade samman med familjen, fyllde 45% på OKQ8 medans jag åt en enkel lunch.

Några dagar senare och en del mil kors och tvärs var vi nere på 25% som jag egentligen hade tänkt toppa upp på en 22kW-stolpe utanför ett badhus vi besökte men den var full så vi tog 25min och fyllde till 75% på en snabbladdare hos Virta.

Sen var det dags att rulla hem, 34mil, och det kommer man inte med 67% batteri.
Stannade efter 1.5h, sträckte på benen och rastade barnen inför att de skulle sova.
Toppade upp till 75% igen, även denna gång på en OKQ8.

Sen var det bara att plöja de sista tre timmarna hem, kom fram med 17% i batteriet.
Konstaterar att guess-o-metern gissar ganska bra ändå, och att det fortfarande är en djungel med prissättning på laddning men att OKQ8 har en vettig prissättning och det är enkelt att betala med kort.

Är inte riktigt med på varför bilen inte följer laddkurvorna jag sett, den låg som mest på 70kW för att gå ner under 50kW vid 75%.
Men men, det kan jag leva med, detta är första gången jag inte laddat hemma sedan vi skaffade bilen i februari.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 6 till
  • Laddar…
Du har haft lite för hög laddning i batteriet för att få optimala laddkurvor. Helst ska du ner under 15, kanske även under 10 % och ha ett varmt batteri för att den ska ladda optimalt.

ID-bilarna fick också en mjukvaruupdatering (till 2.3?) då laddkurvorna förbättrades något. Det kan vara värt att kolla att den uppdateringen gjorts. Men det är ingen extremt snabbladdande bil, i synnerhet inte de före årsmodell 2024(?) då möjlighet att förvärma batteriet kom.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du har haft lite för hög laddning i batteriet för att få optimala laddkurvor. Helst ska du ner under 15, kanske även under 10 % och ha ett varmt batteri för att den ska ladda optimalt.

ID-bilarna fick också en mjukvaruupdatering (till 2.3?) då laddkurvorna förbättrades något. Det kan vara värt att kolla att den uppdateringen gjorts. Men det är ingen extremt snabbladdande bil, i synnerhet inte de före årsmodell 2024(?) då möjlighet att förvärma batteriet kom.
Det är en 1st så en 2021, men jag är rätt säker på att mjukvaran ska vara uppdaterad.

Spontant tycker jag att jag ligger en bit under laddkurvan trots varmt batteri, jag tänkter att batteriet borde vara varmt efter man kört bilen 1h+ 🤔

Här har vi laddkurvan jag refererar till, låg som sagt aldrig över 70kW trots att jag hade mindre än 50% laddning.

Diagram som visar laddkurvan för en Volkswagen ID.4 1ST/Pro 2021 med laddningseffekt (kW) på y-axeln och laddningsnivå (SOC) på x-axeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men vi får se nästa gång vi är på långfärd, här valde jag att toppa upp batteriet när det inte gjorde nått med en paus istället för att passa in när det var optimalt för batteriet.
 
Ja, man ser ju att de börjar så lågt som 2,5 %. Det är inte många som vågar gå så lågt.

Men jag håller med, över 100 kW tycker man ju att du borde ha kommit upp i. Om det nu inte var laddarna som var begränsade. Ofta skrivs laddkapaciteten ut per stolpe, medan stolpen i själva verket har två ladduttag, så 150 kW blir 75 om båda uttagen används. Det kan ju vara det som skett också (även om jag vet att du skrev 70, inte 75, kW).
 
Jag har stått ensam vid varje stolpe som varit minst 150kW, så det borde inte vara det 😬
Har inte märkt skillnad om jag varit ensam på hela stället eller om någon annan stod vid de andra stolparna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
En annan faktor är batteriets temperatur. Är det för kallt eller för varmt dras laddeffekten ner. I vintras hade jag en gång glömt navigera till en laddare och kom fram med kallt batteri. Laddaren började på 11kW i 20 minuter... och det på en InCharge med sin minutavgift de hade då.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är en 1st så en 2021, men jag är rätt säker på att mjukvaran ska vara uppdaterad.

Spontant tycker jag att jag ligger en bit under laddkurvan trots varmt batteri, jag tänkter att batteriet borde vara varmt efter man kört bilen 1h+ 🤔

Här har vi laddkurvan jag refererar till, låg som sagt aldrig över 70kW trots att jag hade mindre än 50% laddning.

[bild]


Men vi får se nästa gång vi är på långfärd, här valde jag att toppa upp batteriet när det inte gjorde nått med en paus istället för att passa in när det var optimalt för batteriet.
Lägsta möjliga SOC och ca 25 grader i batteriet verkar krävas för att få ut bra effekt på ID4. runt 60kW i snitt verkar vara det man får räkna med om man bara chilladdar
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lägsta möjliga SOC och ca 25 grader i batteriet verkar krävas för att få ut bra effekt på ID4. runt 60kW i snitt verkar vara det man får räkna med om man bara chilladdar
Jag får komma ihåg min ODB-läsare och kolla batteritemp med carscanner nästa gång jag är ute på långtur.
Denna gång var den runt 20grader ute så man kan tycka att batteriet inte borde misstycka för mycket.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
runt 60kW i snitt verkar vara det man får räkna med [för ID4] om man bara chilladdar
Så lite? Tittar jag på mina laddsessioner på några olika nätverk verkar jag snarare ligga mellan 75 och hundra kW. Men då laddar jag iofs. sällan så högt.

Såhär kan det se ut när det ser bra ut, även på vintern.

En skärmdump av laddhistorik för februari 2024 som visar totalladdning 99,8 kWh och kostnad 572 SEK, med detaljer om tre laddningshändelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Är nu hemma från en Europaresa med Tesla model Y, ca 480 mil blev det. Höll mig generellt inom Teslas Supercharger förutom i Kroatien som inte hade några i norra delarna av landet. Överlag nöjd, snittade på 1,63kWh/mil i förbrukning, jag skulle säga att 80-90% av milen är motorväg med mer än hälften enligt europeisk fart dvs 130-140km/h.

Även alperna har korsats 2 ggr, där hade jag lite räckviddsångest när det gick uppför men kunde glatt konstatera att jag fick i princip allt tillbaks på nervägen. High alpine road som är 2400möh som högst snittade bilen 1,45kWh/mil.

Då jag har barn som behöver röra på sig så har bensträckarna med toabesök var 2-3h inte varit ett problem, normalstoppen för laddning har legat mellan 10-25min. Ett par ggr har jag laddat fullt när vi ändå ätit, då tog det ca 40min om man kom in med 10-15%. Där det funnit möjlighet har även snigelladdare använts över natten om man ska iväg dagen efter. Här finns lite att jobba med om man inte har ett laddkort för Europa, vissa laddare var hopplösa att få igång.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
I helgen har jag provat första långresan med ID4an, ca 80-85mil.

Blev tre laddstopp, började med 100% och var nere på ca 40% efter 23mil, passade på att ladda innan jag strålade samman med familjen, fyllde 45% på OKQ8 medans jag åt en enkel lunch.

Några dagar senare och en del mil kors och tvärs var vi nere på 25% som jag egentligen hade tänkt toppa upp på en 22kW-stolpe utanför ett badhus vi besökte men den var full så vi tog 25min och fyllde till 75% på en snabbladdare hos Virta.

Sen var det dags att rulla hem, 34mil, och det kommer man inte med 67% batteri.
Stannade efter 1.5h, sträckte på benen och rastade barnen inför att de skulle sova.
Toppade upp till 75% igen, även denna gång på en OKQ8.

Sen var det bara att plöja de sista tre timmarna hem, kom fram med 17% i batteriet.
Konstaterar att guess-o-metern gissar ganska bra ändå, och att det fortfarande är en djungel med prissättning på laddning men att OKQ8 har en vettig prissättning och det är enkelt att betala med kort.

Är inte riktigt med på varför bilen inte följer laddkurvorna jag sett, den låg som mest på 70kW för att gå ner under 50kW vid 75%.
Men men, det kan jag leva med, detta är första gången jag inte laddat hemma sedan vi skaffade bilen i februari.
Hur landade förbrukningen?
 
L Liljeros skrev:
Hur landade förbrukningen?
Här är resan hem. Mycket 100-väg genom småländska skogar.
Instrumentpanel i en bil visar 344 km körsträcka, 4:39 timmar restid, 16,8 kWh/100 km, medelhastighet 73 km/h, batterinivå 17% och 73 km kvarvarande körsträcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Här är resan hem. Mycket 100-väg genom småländska skogar.
[bild]
Dvs runt 35mil praktisk räckvidd? Tajmar man laddningen med en rejäl lunch så fixar man ju utan problem 70mil under en dag. Då är ju laddningshastigher sällan ett problem, för mig slutar det ofta med att man får hasta i sig maten och springa och flytta på bilen istället…
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Dvs runt 35mil praktisk räckvidd? Tajmar man laddningen med en rejäl lunch så fixar man ju utan problem 70mil under en dag. Då är ju laddningshastigher sällan ett problem, för mig slutar det ofta med att man får hasta i sig maten och springa och flytta på bilen istället…
Med ID4 ska du kunna snitta runt 90km/h inklusive laddstopp om man följer Björn Nylands körstil. Hur länge orkar man hålla igång..
 
L Liljeros skrev:
Dvs runt 35mil praktisk räckvidd? Tajmar man laddningen med en rejäl lunch så fixar man ju utan problem 70mil under en dag. Då är ju laddningshastigher sällan ett problem, för mig slutar det ofta med att man får hasta i sig maten och springa och flytta på bilen istället…
Låter rimligt, skulle säga att man landar på 35+mil om man går från 100-0% i motorvägsfart.
Guess-o-metern sa ca 40mil med fullt batteri med den mix jag kört och jag upplever den som förhållandevis korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.