10 216 läst · 22 svar
10k läst
22 svar
Verktyg för att såga snygg lucka i gavel?
Sida 1 av 2
Hej!
Vilket verktyg skulle ni rekommendera för att få en rak och fin lucka i gaveln på mitt garage? Luckan skall sitta ca 2.5 meter upp på gaveln. Fasaden är av trä.
- Sticksåg känns lite instabilt....
- Fogsvans känns stenålders...
- Klinga kanske?
/ d
Vilket verktyg skulle ni rekommendera för att få en rak och fin lucka i gaveln på mitt garage? Luckan skall sitta ca 2.5 meter upp på gaveln. Fasaden är av trä.
- Sticksåg känns lite instabilt....
- Fogsvans känns stenålders...
- Klinga kanske?
/ d
Sänksåg med skena kanske?!? Festool TS75 el. TS55, går säkert att hyra.
Jo cirkelsåg, men det är liksom enklare att börja mitt i då du sänker ned klingan till önskat djup på valfritt ställe. Nu vet jag inte om just Festool (www.festool.se) är den mest lämpliga maskinen men den lär säkert funka.
De har sänksåg på hyreshuset för 180kr för en dag... då är frågan om det är värt det när man aldrig har kört en förut. Dessutom är det ju viktigt att den inte är tung och klumpig då jag kommer att stå på en stege och köra.
Hmm... min gamla B&D stickis kanske får duga
Hmm... min gamla B&D stickis kanske får duga
Ska du ha foder runt om luckan så har du ju lite "vingelmån" och då duger antagligen en tigersåg. Annars kan man på många vanliga handklingor montera bort "styrbladet" (bladet som sticker ner bakom själva klingan) och då kan man, om man är lite försiktig, sänka ner klingan i materialet. Såga då längs en skena/regel.
Kan du inte spika fast 4 st bräder som styr sågen, på rätt avstånd/ställe.
Sen kör du med stickisen längs bräderna. Med en hyfsad sticksåg, men framförallt bra blad så borde det bli tillräckligt rakt så att man inte ser något på 2,5 meters avstånd i alla fall.
Bräderna behöver du bara häfta fast lite försiktigt med två små tunna spik per bräda. Så något jättehål blir ju inte kvar där. Men har man lite färg att sätta i spikhålen sen så syns det inte alls.
Sen kör du med stickisen längs bräderna. Med en hyfsad sticksåg, men framförallt bra blad så borde det bli tillräckligt rakt så att man inte ser något på 2,5 meters avstånd i alla fall.
Bräderna behöver du bara häfta fast lite försiktigt med två små tunna spik per bräda. Så något jättehål blir ju inte kvar där. Men har man lite färg att sätta i spikhålen sen så syns det inte alls.
Att köra upp ett hål i en träfasad är enkelt gjort med styrskena (1,4 m lång) + Festo (eller Bosch) sänksåg. Jag var tvungen att göra det när fönster byttes i dotterns hus eftersom panelen var spikad i karmen.
Festoskenan har ett (upphängnings-)hål i den ena änden. Stort och inte särskilt väl lämpat för en träskruv. Jag borrade därför två nya 4 mm hål och drog träskruv genom dem och in i fasaden för att fästa skenan sedan jag mätt ut vara snittet skulle ligga.
Resten var en skitbagatell.
Jag hade klyvskyddet (kniven bakom sågklingan) avmonterat (vilket man inte ska ha av säkerhetsskäl, men är man bara medveten om vad som kan hända, är det ingen större fara att köra utan). Började mitt i skäret och körde fram och baklänges. Tog sen en handsticksåg och tog bort de 3-kantbitar i var ände som blir kvar p.g.a. klingans rundning.
Skarvade sen i med ny panel, dikt an mot sågsnittet. Färg över och man får stå mycket nära för att kunna se att brädorna är kluvna resp. avkapade.
__________________
Byggaren
Festoskenan har ett (upphängnings-)hål i den ena änden. Stort och inte särskilt väl lämpat för en träskruv. Jag borrade därför två nya 4 mm hål och drog träskruv genom dem och in i fasaden för att fästa skenan sedan jag mätt ut vara snittet skulle ligga.
Resten var en skitbagatell.
Jag hade klyvskyddet (kniven bakom sågklingan) avmonterat (vilket man inte ska ha av säkerhetsskäl, men är man bara medveten om vad som kan hända, är det ingen större fara att köra utan). Började mitt i skäret och körde fram och baklänges. Tog sen en handsticksåg och tog bort de 3-kantbitar i var ände som blir kvar p.g.a. klingans rundning.
Skarvade sen i med ny panel, dikt an mot sågsnittet. Färg över och man får stå mycket nära för att kunna se att brädorna är kluvna resp. avkapade.
__________________
Byggaren
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Nej, ta för allt i världen inte bort klyvkniven! Speciellt inte när du ska såga i en vägg, stående på en stege. Det är fullkomligt livsfarligt, enligt min mening.MoN skrev:Ska du ha foder runt om luckan så har du ju lite "vingelmån" och då duger antagligen en tigersåg. Annars kan man på många vanliga handklingor montera bort "styrbladet" (bladet som sticker ner bakom själva klingan) och då kan man, om man är lite försiktig, sänka ner klingan i materialet. Såga då längs en skena/regel.
Om du tvunget behöver sänka ner sågen så går det bra att göra med klyvkniv på, då trycker du sågen en aningen frammåt samtidigt som du sänker den, så får klyvkniven plats. Djupet har du ställt innan.
En regel att såga efter är däremot en toppenidé.
För övrigt håller jag med om att tigersåg/sticksåg borde funka fint om du ska ha foder osv.
En skena med sänksåg är lätt att lära sig hantera, men precisionen känns lite overkill i detta läge. Men ska du använda skena så rekommenderar jag att skruva fast den i väggen i de två små hår som finns i varje ände. Använd stor bricka och kullrig skalle och dra försiktigt så att du inte förstör skenan.
Varför monterade du av klyvkniven på en festool? Den fjädrar ju. (när jag tänker efter fanns kanske inte den funktionen på den gamla modellen?)imported_Byggaren skrev:Jag hade klyvskyddet (kniven bakom sågklingan) avmonterat (vilket man inte ska ha av säkerhetsskäl, men är man bara medveten om vad som kan hända, är det ingen större fara att köra utan). Började mitt i skäret och körde fram och baklänges. Tog sen en handsticksåg och tog bort de 3-kantbitar i var ände som blir kvar p.g.a. klingans rundning.
Byggaren
Daniel_N skrev:
Annars går det inte att såga bakåt med den. På min Festo fjädrar definitivt inte klyvkniven och jag tvivlar på att den gör det på de nyare modellerna. I så fall är funktionen borta. Den ska ju ta i när det tar emot framåt så att inte sågen kommer farande mot den som sågar.
_______________
Byggaren
jag rekommenderar INTE cirkel i något utförande.... Just för att det är uppe på en stege... Klyvkniven har vi tagit bort i alla lägen, men man får vara beredd på kast om man inte är van och kan "Läsa " sågen... Jag tycker tigern är det bästa... Om du vill kan du kapa av bladet med en vinkelslip så att det inte fladdrar så mycket, bladet blir då stabilare och liksom annars går igenom alltr som har med trä och spik att göra.....
(Häromdan skulle jag såga bort ett befintligt yttertak, som vi har spikat ett nytt tak över, jag tyckte jag kollat allt under, men nope... rätt som det var hade jag sågat av ett stag som höll een ventilationskanal, staget var 25 x 15 mm ... märktes inte ens när jag körde av det..)
Jag håller på tigersågen som sagt ...
(Häromdan skulle jag såga bort ett befintligt yttertak, som vi har spikat ett nytt tak över, jag tyckte jag kollat allt under, men nope... rätt som det var hade jag sågat av ett stag som höll een ventilationskanal, staget var 25 x 15 mm ... märktes inte ens när jag körde av det..)
Jag håller på tigersågen som sagt ...