Nu är det kluvet för i år, hoppas jag.
Får ligga på tork ett tag.
Stor hög med kluven ved ligger på tork bredvid en skottkärra täckt med en blå pressenning i en skogsdunge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
galento
Alltid skönt när det är färdigt 👍
 
Här går det så där, vedklyvens kondensator gav upp. Ny kondensator är på gång.
 
  • Närbild på en vit kondensator med specifikationer (30µF ±5%, 450V 50/60 Hz) som gått sönder och är i behov av byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gott att det är en ny på gång! 👍

Här går det åt skogen (vedskämt..?) med årets produktion av långved. Hann göra ca 6 travade kubik i våras, sedan åkte jag på två elaka frakturer på två revben. Vad blir det, fyra brottställen?

Hann dessutom bara klyva uteslutande gran. Dvs sommarveden.

Är bättre i revbenen nu, även om det återstår en lång väg att vandra. Har dock lyssnat på läkaren (eller läkarna, sökte second opinion) och inte börjat kapa/klyva ännu. Väntar en vecka till eller två.

Men inte tusan kommer det att hinna torka..

Med detta sagt kära vedkollegor, ni som har ved som enda uppvärmning, ha gärna två års förbrukning färdig. Så har man liggande, om något i kroppen skulle trilskas.

Det ironiska i mitt fall var att det var det jag siktade på i våras 🙂
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Magil

Du har så bra ordning på veden så nu borde grållen få litet kärlek så den matshar
 
H heimlaga skrev:
Magil

Du har så bra ordning på veden så nu borde grållen få litet kärlek så den matshar
Hej heimlaga! Jag gjorde faktiskt ett olje- och filterbyte på den i våras! Jag bytte även ett framdäck. Om jag läste beteckningen på däcket rätt så var det gamla från 1953. Måste bara säga att Grållen är en fantastisk maskin.
 
M magil skrev:
Hej heimlaga! Jag gjorde faktiskt ett olje- och filterbyte på den i våras! Jag bytte även ett framdäck. Om jag läste beteckningen på däcket rätt så var det gamla från 1953. Måste bara säga att Grållen är en fantastisk maskin.
Ja de där däcken som verkligen tillverkades i Trelleborg är fantastisk kvalitet då på 50-60-talet.

Byt olja i bakändan och i styrväxeln också. Och pressa in fett i alla nippor. Själv skulle jag känna mig frestad att bocka till ett ordentligt tak på hytten också. En så bra maskin skall man ta vara på.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
galento
V Vardagsrum skrev:
Med detta sagt kära vedkollegor, ni som har ved som enda uppvärmning, ha gärna två års förbrukning färdig. Så har man liggande, om något i kroppen skulle trilskas.

Det ironiska i mitt fall var att det var det jag siktade på i våras 🙂
Jo det är så här också , men vi har ved för kanske 3 vintrar. Men har som tur är alternativ och hyfsad pension så det går nog bra. Men man undrar ju om man kommer att kunna gå lika obehindrat som tidigare igen. 🤔🤔
 
Har du också gått och skadat dig eller vad menar du?
 
galento
Väntar på en röntgen till på knäna , artros så de senaste månaderna har det varit lite segt.
 
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ah, tråkigt att höra. Men bra att ni varit förutseende och redan har ved för flera vintrar färdig!

Samt alternativ uppvärmning..

Skulle tro att när du fått bytt knäna och återhämtat dig, så är du redo för att sikta på ett 5-års lager 😉

I våras stod jag och pratade med min granne kring om han visste någon som sålde långved. Min senaste kontakt var lite av en besvikelse, så jag letade efter en ny.

Precis när vi pratade så tuffade det förbi en okänd traktor med ett fint lass björkestock nedanför mitt hus.

Jag satte mig då på pass och väntade på att han skulle återvända samma väg som han kom.

Vinkade snällt mot honom när han kom tillbaka och presenterade mig när han stannade. Så pratade vi lite ved, samhällets förfall, traktor och andra viktiga ämnen. Han berättade att han precis hade fått nya knän, och under ”ingångsperioden” så fick han nöja sig med att köra ut veden, istället för att hugga den. Det fick pojken sköta.

Frågade honom om han kunde tänka sig att leverera några lass till mig till nästa vår. Han gav mig sitt telefonnummer och sa ”ring när det blir dags, så får vi se om jag lever. I så fall ska vi nog kunna lösa det!”.

Mycket trevlig herre, 81 år ung, men med helt nya kroppsdelar som fungerar bra mycket bättre än de gamla. Han hoppades att knäna skulle vara inkörda lagom till vintern så att han kunde ut och hugga.

Hårda gubbar alltså.. 😀
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Ah, tråkigt att höra. Men bra att ni varit förutseende och redan har ved för flera vintrar färdig!

Samt alternativ uppvärmning..

Skulle tro att när du fått bytt knäna och återhämtat dig, så är du redo för att sikta på ett 5-års lager 😉

I våras stod jag och pratade med min granne kring om han visste någon som sålde långved. Min senaste kontakt var lite av en besvikelse, så jag letade efter en ny.

Precis när vi pratade så tuffade det förbi en okänd traktor med ett fint lass björkestock nedanför mitt hus.

Jag satte mig då på pass och väntade på att han skulle återvända samma väg som han kom.

Vinkade snällt mot honom när han kom tillbaka och presenterade mig när han stannade. Så pratade vi lite ved, samhällets förfall, traktor och andra viktiga ämnen. Han berättade att han precis hade fått nya knän, och under ”ingångsperioden” så fick han nöja sig med att köra ut veden, istället för att hugga den. Det fick pojken sköta.

Frågade honom om han kunde tänka sig att leverera några lass till mig till nästa vår. Han gav mig sitt telefonnummer och sa ”ring när det blir dags, så får vi se om jag lever. I så fall ska vi nog kunna lösa det!”.

Mycket trevlig herre, 81 år ung, men med helt nya kroppsdelar som fungerar bra mycket bättre än de gamla. Han hoppades att knäna skulle vara inkörda lagom till vintern så att han kunde ut och hugga.

Hårda gubbar alltså.. 😀
Det finns bara två sammanhang där man får nya liv. Det ena är datorspel och det andra är gubbar som får nya höfter och knän och lyckas med rehabiliteringen.

Fast grannen mittemot oss slutade med skogsarbetet i samband med att han fick ny höftled vid 89 års ålder. Han fick en massa komplikationer och när han sent om sider hade tränat sig på benen igen kände han sig litet för ostadig.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Fick just bekräftat årets leverans. 23 kbm, stjälpt mått, björk 50 cm, kapad, torr, levererad hit för 745 kr/kbm. Helt ok i mina ögon!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Fick just bekräftat årets leverans. 23 kbm, stjälpt mått, björk 50 cm, kapad, torr, levererad hit för 745 kr/kbm. Helt ok i mina ögon!
Kan det bli 50öre kWh?
 
F fribygg skrev:
Kan det bli 50öre kWh?
Tror att jag, med pannans verkningsgrad mm, brukar hamna på 80 till 90 öre. Vilket är helt ok ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.