Mikael_L Mikael_L skrev:
Denna med tre knappar är väl rätt ovanlig, jag tror jag har sett en sån IRL en enda gång.
Eftersom de finns och används dagligen när jag är i fritidshuset har jag inte reflekterat över denna tråd.

/Höghus

Gammaldags ljusknapp med tre knappar monterad på en träpanel i fritidshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammaldags vit porslinströmbrytare monterad på en vägg av träpanel i ett fritidshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Henningelvis och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hannuse Hannuse skrev:
Och extra krydda med Dymo-märkningen! 👌
Ja det gav en fin extra dimension i denna arkeologi-tråd.
 
  • Haha
Hannuse
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Vi har en i matdelen av köket. Helt ointuitivt kopplad. Uppe tänder lampan till höger, vänster tänder lampan rakt upp och höger tänder lampan till vänster. Kanske dags att plocka fram dynamon.
I dag har du
Närbild av en vit strömbrytare på väggen med tre knappar märkta med bokstäverna U, H och V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vrid den ~100 grader åt höger
En vit cirkulär brytare med tre knappar markerade "H", "V", och "U", där knappens placering är tipsad att vridas 100 grader åt höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Wheelabrator och 5 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Den amperen får man bjuda på, det saknar betydelse.
A Avemo skrev:
Ungefär som att 13A diazed passar i 10A passkontakt.
För all del. Förstår mycket väl att det normalt kvittar men i princip känns det ändå fel.
 
Alfredo Alfredo skrev:
För all del. Förstår mycket väl att det normalt kvittar men i princip känns det ändå fel.
Ibland måste man våga för att vinna och utvecklas.
Och den där sista amperen....jag tror att du fixar det 😉
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ibland måste man våga för att vinna och utvecklas.
Och den där sista amperen....jag tror att du fixar det
Kanske det. Men en 13A bör man inte stoppa in hur som helst utan att ha koll på förutsättningarna och då är det rätt svårt att förstå för mig att det anses bra att det går. Men, men, rätt OT så vi kanske ska släppa detta.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske det. Men en 13A bör man inte stoppa in hur som helst utan att ha koll på förutsättningarna och då är det rätt svårt att förstå för mig att det anses bra att det går. Men, men, rätt OT så vi kanske ska släppa detta.
Det är för att 10A smältsäkring tillåter 19A under en timme och 13A tillåter 21A enligt standarden för säkringar om jag inte missminner mig. Man räknar med en faktor 1,6 för säkringar 13A och större och en faktor 1,9 för 10A.

13A med dvärgbrytare är 19A (faktor 1,45) så en 13A dvärbrytare ska enligt standarderna ge samma skydd mot överlast som en 10A diazed.
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
För all del. Förstår mycket väl att det normalt kvittar men i princip känns det ändå fel.
Det är ju inte så kabelarean är 2,3 mm2.
Utan det är ju samma 2,5mm2 som idag är OK med 16A
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
D Dilato skrev:
I dag har du
[bild]
Vrid den ~100 grader åt höger
[bild]
Man ska väl ha skruvarna rakt. Jag var på en del visningar av nya hus där skruvarna i doslocken satt snett. Mäklarna visste naturligtvis inte varför. Men jag för ögonvärk av sådant.
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det är för att 10A smältsäkring tillåter 19A under en timme och 13A tillåter 21A enligt standarden för säkringar om jag inte missminner mig. Man räknar med en faktor 1,6 för säkringar 13A och större och en faktor 1,9 för 10A.

13A med dvärgbrytare är 19A (faktor 1,45) så en 13A dvärbrytare ska enligt standarderna ge samma skydd mot överlast som en 10A diazed.
Ja det är därför smältsäkring kräver en kabel med högre belastningsförmåga jämfört med dvärgbrytare.

Andra villkoret för kabelns skydd mot överlast i elinstallationsreglerna 433. Gränsbrytströmmen I2 ska vara mindre än 1,45 gånger kabelns belastningsförmåga Iz.

Smältsäkring röd 10A: (10*1,9)/1,45= Iz 13A
Dvärgbrytare 10A: (10*1,45)/1,45=Iz 10A
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
[bild]
[länk]
Är det ngn som sitter på pdferna? De verkar inte gå att få tag på?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mikael_L
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Är det ngn som sitter på pdferna? De verkar inte gå att få tag på?
Annars tror jag att den finns i original hemma här!!! 😁

Bilden visar en gammal bok med titeln "Handbok för driftpersonal vid Statens kraftverk, Del IV," utgiven av Kungl. Vattenfallsstyrelsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bok uppslagen på ett kapitelregister med rubriker som "ELEKTRISK LADDNING" och "ELEKTRISK STRÖM" med copyright från Kungl. Vattenfallsstyrelsen, tryckt 1931.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En handbok med titeln "Handbok för driftpersonal IV" på en trähylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 10 till
  • Laddar…
Omkopplare som satt i vårt hus byggt-59. Troligen till oljepanna.

Svart omkopplare med rött och vitt vred monterad i ett hus från 1959.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Väldigt fint skick på den där. Ser nästan ut att vara nyskick. Undrar om den verkligen är från 50-talet?
Det var lite stadigare grejer förr i tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.