Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet är att civilsamhället är på nedgång. Många ideella föreningar kämpar med grunderna för att ens existera, t ex hitta styrelseledamöter, att lyckas kalla till stämma, ordna med bokföringen o s v. Och nu har vi inte ens pratat verksamhet. Att då tro att de ska lyckas driva politiskt intierade infrastrukturprojekt är något övermaga.

En stor och engagerad fotbollsförening, kanske med egna anställda (arvoderade) har naturligtvis inte det problemet.
Ja det beskriver situationen mycket väl. Med tanke på hur mycket som görs för ungdomar som annars kanske inte hade haft något att göra så känns det som att samhället skulle stötta föreningar i stället för att lägga på sånt här. Alla föreningar håller inte på med idrott heller.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så bra. Antar att det då även är enkelt att ordna en plats att parkera?
Absolut, det är bara att betala för sig. Billig parkering är förstås svårt att hitta, eftersom markvärdena är höga i tätbebyggd stadsmiljö. Men det är betydligt lättare att hyra en parkeringsplats än en lägenhet, eftersom de senare är prisreglerade.

Så det är ju lite det omvända problemet mot TS. Efterfrågan finns, men folk klagar på priset, medan det i TS fall är osannolikt att det påtvingade erbjudandet alls skulle gå att sälja.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Problemet med nybyggen (lägenheter) är ju att parkeringar inte byggs för boende. De håller på att fasa bort bilar här iallafall. Och det är en av de större entreprenörerna. =) Så laddstolpar blir ju inga problem om ens målgrupp är människor utan bilar i landsbygd.
"Människor utan bilar i landsbygd" är någon slags naiv verklighetsuppfattning som delar av politiken verkar lida av.
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Lösningen på problemet finns ju (för de flesta) redan i tråden:
- 6A enfas med stickpropp utan betallösning, parkeringstid max 2h. En snabb sökning och jag hittade en sådan box med en kabellängd på 10m (fast kabel) för 3500kr (CEE, kan ju bytas mot Schuko, 500:- billigare med 5 m kabel). De finns ännu billigare från Kina.

Personligen så skulle jag verkligen uppskatta om alla större butiker hade en laddstolpe i alla fall (men ta gärna betalt för elen så att okynnesladdningen försvinner). Det kan vara skillnaden mellan att köra på el eller bensin den sista biten. Men jag ogillar definitivt denna typ av pålagor från myndigheterna
 
G Gott1 skrev:
Det vore ju snyggt det, ska alla ladda på macken eller, det är mer för att handla kaffe, godis och mjölk.

Det är 2025 Homo Fossilus.
Tja, om du tidigare tankat bensin, diesel, etanol eller LPG på macken tycker jag gott att laddning av ditt elfordon kan ske där oxå.
D Dilato skrev:
Vad är straffet om man inte uppfyller det nya kravet?
4 år med Miljöpartiet i regeringen är trolig påföljd.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tja, om du tidigare tankat bensin, diesel, etanol eller LPG på macken tycker jag gott att laddning av ditt elfordon kan ske där oxå.
Fast innan dess stod hästen och knaprade havre vid krubban. Och många spårbundna fordon får el matad till sig under drift. All energitillförsel till olika transportmedel funkar helt enkelt inte på samma sätt.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast innan dess stod hästen och knaprade havre vid krubban.
Om @Gott1 tidigare åkt havremoppe bör han givetvis fortsätta att tanka vid krubban.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
"Människor utan bilar i landsbygd" är någon slags naiv verklighetsuppfattning som delar av politiken verkar lida av.
Det kan funka. För mig personligen funkar det inte alls då jag bor i en del och jobbar i andra änden. Hade de inte plockat bort kollektivtrafiken till arbetsplatsen hade det funkat superbra.
Sambon har inte körkort och för henne fungerar det ypperligt.

Det är värre för de som bor i byn mittemellan, de blev av med allt helt och hållet.

Dock så var det jag skrev lite ironi, byggherren här är ju en av de mest eskalerande i Sverige, bygger enorma betongbunkrar men det finns inga parkeringar (inne i stan)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Lösningen på problemet finns ju (för de flesta) redan i tråden:
- 6A enfas med stickpropp utan betallösning, parkeringstid max 2h. En snabb sökning och jag hittade en sådan box med en kabellängd på 10m (fast kabel) för 3500kr (CEE, kan ju bytas mot Schuko, 500:- billigare med 5 m kabel). De finns ännu billigare från Kina.

Personligen så skulle jag verkligen uppskatta om alla större butiker hade en laddstolpe i alla fall (men ta gärna betalt för elen så att okynnesladdningen försvinner). Det kan vara skillnaden mellan att köra på el eller bensin den sista biten. Men jag ogillar definitivt denna typ av pålagor från myndigheterna
Vi har ju laddning utanför maxi och en butik till.
När de började ta betalt för slöladdaren (lika dyrt som snabb) så slutade folk ladda. Det fanns tydligen inget behov alls.
Tesla ville etablera snabbladdare vid vårt nya handelsområde. Gissa vad som hände där :D
 
Bor man i en kommun som börjar arbeta med att kontrollera det här bör steg 1 vara att fråga kommunens fastighetsbolag/avdelning/förvaltning hur de tänker sig att hantera det. När de sedan svarar att det kommer ta tid har man en bra grund till en driftig reporter i lokaltidningen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Bor man i en kommun som börjar arbeta med att kontrollera det här bör steg 1 vara att fråga kommunens fastighetsbolag/avdelning/förvaltning hur de tänker sig att hantera det. När de sedan svarar att det kommer ta tid har man en bra grund till en driftig reporter i lokaltidningen.
Funderar faktiskt på att kolla med tidningen. Vet dock inte om jag orkar med att synas på bild och gå ut med det här. Diskussionerna efter kan bli helt absurda.
 
R Rkarlsson skrev:
Vi har ju laddning utanför maxi och en butik till.
När de började ta betalt för slöladdaren (lika dyrt som snabb) så slutade folk ladda. Det fanns tydligen inget behov alls.
Tesla ville etablera snabbladdare vid vårt nya handelsområde. Gissa vad som hände där :D
Det hänger ju på hur långt folk kör, där jag bor är det nästan alltid fullt på de gratisladdare som finns och ofta fullt på de betalladdare som finns. Tar du betalt så försvinner många av elbilarna (elen är billigare hemma), men laddhybriderna betalar/laddar allt som oftast ändå då de kör på bensin annars. Att det ofta är fullt även på betalladdare (långsamma) vid butiker antyder ju att det finns för få sådana där jag bor.

Många gratisladdare är nedställda till 10A och ibland till och med 6A (då dynamiskt för att för många laddar samtidigt). En gratisladdare var de tvungen att ställa ned (till 10A och enfas) då 11kW tydligen räckte för att Taxi skulle snålladda där, de använde laddplatserna som ställplats mellan uppdragen. Jag föredrar 16A och att det kostar några kronor...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det hänger ju på hur långt folk kör, där jag bor är det nästan alltid fullt på de gratisladdare som finns och ofta fullt på de betalladdare som finns. Tar du betalt så försvinner många av elbilarna (elen är billigare hemma), men laddhybriderna betalar/laddar allt som oftast ändå då de kör på bensin annars. Att det ofta är fullt även på betalladdare (långsamma) vid butiker antyder ju att det finns för få sådana där jag bor.

Många gratisladdare är nedställda till 10A och ibland till och med 6A (då dynamiskt för att för många laddar samtidigt). En gratisladdare var de tvungen att ställa ned (till 10A och enfas) då 11kW tydligen räckte för att Taxi skulle snålladda där, de använde laddplatserna som ställplats mellan uppdragen. Jag föredrar 16A och att det kostar några kronor...
Ja här dog laddningen helt när de tog betalt. Så där står ett par laddpunkter till ingen nytta.
Slöladdarna i vår by stängdes av så vi har inga alls.

Gratisladdare skulle förbjudas totalt oavsett vad =)
 
  • Ledsen
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det kan funka. För mig personligen funkar det inte alls då jag bor i en del och jobbar i andra änden. Hade de inte plockat bort kollektivtrafiken till arbetsplatsen hade det funkat superbra.
Sambon har inte körkort och för henne fungerar det ypperligt.

Det är värre för de som bor i byn mittemellan, de blev av med allt helt och hållet.

Dock så var det jag skrev lite ironi, byggherren här är ju en av de mest eskalerande i Sverige, bygger enorma betongbunkrar men det finns inga parkeringar (inne i stan)
Man bygger i princip två (minst) parallella samhällen just nu, de jag tänker på är:
1) ett nätverk av stadskärnor (även mindre orters "bykärnor" ingår) som bygger på kollektivtrafik och dit de utanför denna inte är välkomna.
2) ett bilist samhället utanför stadskärnorna

Där jag bor så finns det ingen kollektivtrafik. Det finns 14 platser på pendelparkeringen 6km bort. Parkeringen en bit bort från pendelparkeringen har nu fått 3h parkering (då den oftast var full av pendelparkerare), så nu måste fler ta bilen till jobbet ändå. Nästa pendelparkering är ytterligare 8km bort och den är alltid full. Nästa ytterligare 6km bort och tillräckligt ofta full för att kollektivtrafik kort inte skall vara aktuellt, särskilt inte när man kan spara en mil på att gena med bilen. Man vill uppenbarligen inte att de en bit ut skall kunna åka kollektivt. I Göteborg har man även börjat ta parkeringsavgifter på en del pendelparkeringar. De var för populära...

Hade jag inte haft laddparkering på jobbet numera (vilket vi haft ett par år) så hade jag tvingats att köra på bensin på hemresan trots att jag har laddhybrid. Och åker jag via affären (inte genvägen) så räcker ändå inte elen om jag inte kan ladda på affären.

Samtidigt så bygger kommunen bara ännu fler bostäder utanför kollektivtrafiken...

Så vad har detta med trådens ämne att göra? Jo, om man vill ge folk incitament till att köra laddhybrid så behövs många (men definitivt inte alla) av dessa laddplatserna. Men som jag skrev tidigare, det är vansinnigt att tvinga fram detta enligt det som nu formulerats med tanke på de orimliga konsekvenserna. Vi har en badplats där jag bor, det finns en parkering för ca 150 bilar som tillhör en förening som har en bakgård där. Vi tillhandahåller dessa 150 parkeringar för att undvika parkeringskaos, inte för att vår föreningslokal behöver dem. Vi hade klarat oss med tio parkeringar...
 
R Rkarlsson skrev:
Ja här dog laddningen helt när de tog betalt. Så där står ett par laddpunkter till ingen nytta.
Slöladdarna i vår by stängdes av så vi har inga alls.

Gratisladdare skulle förbjudas totalt oavsett vad =)
Nja, jag tycker nog att företag kan få erbjuda gratis laddning om de vill. Men jag har svårt att se att det fungerar i praktiken om man inte tar betalt. Alltför många (inklusive jag) tycker att gratis är gott...
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.