Är de raka tänder på Saxton?
 
namnbyte namnbyte skrev:
Gällande Saxton och storlekar.. det finns märkta 10" likt sågen bör ha men som egentligen är allt från 250 till 260mm i diameter, den som sitter på sågen är 254mm (vilket är exakt 10 tum).

Hur friskt avviker ni andra från dessa exakta 254mm när ni köper klinga?
Någon skrev tidigare i tråden att 260 mm funkar.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Någon skrev tidigare i tråden att 260 mm funkar.
Går den att sänka ner helt utan att den sticker upp är frågan 😇
 
U
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
F flaektrem skrev:
Går den att sänka ner helt utan att den sticker upp är frågan 😇
Det är en bra fråga! Går original 254mm-skiva 3 mm under bordet?
 
E
hobbs hobbs skrev:
Det är en bra fråga! Går original 254mm-skiva 3 mm under bordet?
Ja men inte med mycket marginal, fick det till aningen över tre men kan inte svära på att tanden var på absolut högsta stället på varvet.
Sen flexar iaf orginalinlägget en del så jag skulle inte lägga handen där med större tyngd (oavsett klinga;-).

Edit: insåg just att jag inte tänkte på att kolla avstånd till klyvkniven, det känns nästan mer viktigt (iaf om man inte tänker låta sågen agera bord mellan sågandet).
 
Redigerat:
Hej!
Köpte denna såg i sommar och mest testat lite såhär långt. Skall def montera mjukstart :).
Över lag nöjd med sågen men lite besviken på motor infästning och hur glappig den är, funderar på om det är fel på min såg… eller jag har för höga krav.
Hur är det med era sågar om ni tar i motorn och känner på infästningen? Glappt det mkt mot glidskenorna?

///P
 
namnbyte
Jag har den tidigare/förra modellen där man måste skruva loss kniven om hela ska bort.

Vill minnas att min sitter som berget i infästningen, inget spel någonstans sålänge allt är i lås-positionen.
 
Angående sågklingor. Jag har nu tittat i manualen och konstaterar följande specifikationer gäller:

Diameter: 254 mm (10 tum)
Håldiameter: 30 mm
Stambladstjocklek (gauge/body/plate thickness): max 1,8 mm
Skärbredd (kerf): 2,6 - 3,2 mm

"For the riving knife to function properly, the saw blade diameter must match the appropriate riving knife and the body of the saw blade must be thinner than the thickness of the riving knife and the cutting width of the saw blade must be wider than the thickness of the riving knife."

Jag har inte packat upp min såg ännu och har inte kunnat mäta klyvknivens faktiska tjocklek.

Jag undrar generellt hur mycket man kan avvika från dessa specifikationer. Klingor som marknadsförs som 10-tum är som någon tidigare nämnt allt från 250 till 260 mm i praktiken. Så där antar jag att man kan välja ganska fritt i detta spann. När det gäller skärbredden antar jag att man bör hålla sig inom intervallet. Men bladtjockleken specificeras tydligt som "< 1,8 mm" och detta förefaller begränsa utbudet avsevärt. När man tittar på klingor med 3,2 mm skärbredd så är bladet ofta 2,2 - 2,5 mm tjockt.
 
  • Sågklingans specifikationer: 2000W S6, 1800W S1, 22,6 kg, 4500 rpm, skärdjup 90 mm vid 90°, 63 mm vid 45°, skärbredd 2,6-3,2 mm, bladtjocklek < 1,8 mm, diameter 254 mm.
  • Gilla
flaektrem och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag packat upp min Skil och vill lyfta fram en detalj som jag noterade.

Jag har sett att många kommenterat att bordsinsatsen (throat plate) är av tunn plast som flexar och inte är plan. På min såg, som förefaller tillverkad i april 2024, är plattan av gjuten metall (aluminium?) och har fyra stoppskruvar för att finjustera höjden så att den ska linjera med bordet.

Jag har faktiskt inte startat sågen ännu, men första intrycket är mycket gott om man tar prislappen i beaktande. Jag gillar verkligen att alla tillbehör och delar kan förvaras på/i själva sågen och inte behöver skramla runt i någon låda.

Bordsåg med exponerat sågblad och röd bordsinsats av metall med justerbara höjdskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett cirkelsågblad med synliga specifikationer som bladdiameter på 254 mm och illustratorer, riktat monterat i en Skil-såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Etikett på en Skil-produkt med modellnummer BT1E1340AA, serienummer 20240415, spänning 220-240V samt streckkod och adressuppgifter för tillverkaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillverkningsinformation för Skil-såg, inkluderar tillverkningsdatum 27 april 2024, serienummer 24W1600559-866 och produktionsmodell 6H254B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
namnbyte och 4 till
  • Laddar…
T Tomas Eklund skrev:
Nu har jag packat upp min Skil och vill lyfta fram en detalj som jag noterade.

Jag har sett att många kommenterat att bordsinsatsen (throat plate) är av tunn plast som flexar och inte är plan. På min såg, som förefaller tillverkad i april 2024, är plattan av gjuten metall (aluminium?) och har fyra stoppskruvar för att finjustera höjden så att den ska linjera med bordet.

Jag har faktiskt inte startat sågen ännu, men första intrycket är mycket gott om man tar prislappen i beaktande. Jag gillar verkligen att alla tillbehör och delar kan förvaras på/i själva sågen och inte behöver skramla runt i någon låda.
Intressant! Får maila till skil och se om man kan köpa bara insatsen. Min flexar en del och får aldrig tummen ur till att göra en egen av mdf eller liknande.
 
  • Gilla
Bomba och 3 till
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Intressant! Får maila till skil och se om man kan köpa bara insatsen. Min flexar en del och får aldrig tummen ur till att göra en egen av mdf eller liknande.
återkom här genast! 😅 har lagat ZC inlägg men skulle vara bra med ett stadigt i metall för vinklade sågningar.
 
  • Gilla
Bomba och 2 till
  • Laddar…
namnbyte
T Trafikverket1 skrev:
Intressant! Får maila till skil och se om man kan köpa bara insatsen. Min flexar en del och får aldrig tummen ur till att göra en egen av mdf eller liknande.
Uppdatera gärna oss när du fått svar, vill också ha en bättre än plastbiten... får heller aldrig tummen ur att göra en zero clearance 🤷‍♂️
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Nu har jag tagit lite fler bilder och bekräftat att materialet är gjuten aluminium, ADC12.

Helt utan flex är det förstås inte (se video), men sannolikt bättre än plast.

Jag provstartade sågen och... den startar verkligen med en smäll! Huvva! Jag tackar för alla varningar som jag fått på förhand, annars hade jag nog blivit skrämd på riktigt. Frågan är om jag vågar använda sågen i en liten lägenhet, under pågående renovering, som jag hade tänkt. Vad kommer grannarna att säga?

På den positiva sidan passar slangen från CT Midi perfekt i dammutblåset med den medföljande adaptern.
 
  • Röd sågklinga på en aluminiumbordssåg, som visar materialets kvalité och anslutning till en dammsugare under renovering i en lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av gjuten röd aluminiumdel, märkning "ADC12" synlig tillsammans med ytterligare text och symboler, del av sågrelaterad renoveringsdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en röd sågbordinsats monterad på ett grått bord. Materialet är gjuten aluminium, ADC12, enligt inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett bordssågblad i en metallsåg med en röd insatsplatta, gjord av gjuten aluminium ADC12, inuti en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
3KGT och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.