Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Vad är straffet om man inte uppfyller det nya kravet?
Inget straff men om kommunens tillsyn agerar så lär byggnadsnämnden besluta om ett föreläggande att ordna den där laddningspunkten. Anmäl din lokala fotbollsklubb för tillsyn 2025-01-01 så får du se hur din kommun agerar!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man sätter väl laddboxen på byggnaden så får man köra dit.
Nu är det ju inte säkert att parkering och skåp ens är på samma sida.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inget straff men om kommunens tillsyn agerar så lär byggnadsnämnden besluta om ett föreläggande att ordna den där laddningspunkten. Anmäl din lokala fotbollsklubb för tillsyn 2024-01-01 så får du se hur din kommun agerar!
Framförallt så får man se hur klubbens medlemmar reagerar. Har man haft få vänner i ett litet samhälle innan så blir dom inte fler efter ett sådant handlade.
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns inget krav på att någon specifik person ska kunna ladda, bara att det finns en laddbox.
Ja, men jag känner att om den ändå ska finnas så kan den väl likagärna funka också.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Precis som jag misstänkte. På detta forum bestämmer man själv vilka lagar som skall följas och vilka man kan hoppa över. Exakt hur de kriminella gängen spekulerar.
Tar du inte i lite nu?

G Gott1 skrev:
Varför köra elektriskt när vi kan köra på kol och olja?
Det undrar jag med.

G Gott1 skrev:
200A anslutning exempelvis. På en gammal fotbollsplan kan solpaneler monteras. På avbetalning kan stora batteripaket inhandlas för att hjälpa samhället.
Tycker du verkligen att detta är ett realistiskt förslag till en ideell förening med sannolikt små ekonomiska muskler och noll behov av laddstolpar!
 
  • Gilla
possum77 och 6 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Återkommer med vad de svarar

---

Till:registraturen@boverket.se

ons 10 juli vid 21:18


Anledning till min fråga,

Många ideella föreningar har anläggningar enligt nedan och är oroade av mycket betungande kostnader för små ideella verksamheter med mycket liten nytta för elektrifieringen av fordonsflottan i landet.

Därför önskar vi förtydligande enligt nedan.

På er hemsida hittas följande, ([länk])

"Retroaktiva krav för vissa befintliga byggnader

Därutöver ställs retroaktiva krav, det vill säga krav som omfattar befintliga byggnader även om några andra åtgärder inte vidtas. Dessa krav ska vara uppfyllda senast den 1 januari 2025.

Uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha minst en laddningspunkt för elfordon.
För ouppvärmda byggnader och för bostadshus ställs inga retroaktiva krav. Detsamma gäller byggnader avsedda för totalförsvaret."

Sedan följer ett citat av PBF 3:20c

Lagstödet för PBF 3:20c är PBL 8:4

I PBL 8:5 begränsas dock PBL 8:4 till

"5 § Kraven i 4 § ska uppfyllas på så sätt att de
1. uppfylls vid nybyggnad, ombyggnad och annan ändring av en byggnad än ombyggnad, och
2. med normalt underhåll kan antas komma att fortsätta att vara uppfyllda under en ekonomiskt rimlig livslängd.
De egenskapskrav som ska uppfyllas vid tillämpningen av första stycket är de krav som gäller när uppförandet eller ändringen görs. Kraven ska uppfyllas i samma omfattning av byggnaden som anges i 2 § första stycket, om inte annat följer av föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 §.
Det som enligt första och andra styckena gäller i fråga om byggnad ska också tillämpas på andra anläggningar än byggnader."

Därför ber jag er förklara och utveckla lagstödet till er tolkning av PBF 3:20c

Gäller det om ingen ändring enligt PBL 8:5 1. utförts? I så fall med vilket lagstöd?

Gäller det om ingen ändring utförts på själva parkeringsanläggningen men ändringar utförts på andra delar av fastigheten? I så fall med vilket lagstöd?

Med vänliga hälsningar,

Anonym medborgare
Fantastiskt!
 
  • Gilla
Gott1
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inget straff men om kommunens tillsyn agerar så lär byggnadsnämnden besluta om ett föreläggande att ordna den där laddningspunkten. Anmäl din lokala fotbollsklubb för tillsyn 2025-01-01 så får du se hur din kommun agerar!
Jag bor kanske 200 meter från en sådan så ska ha järnkoll på om laddaren kommit på plats, blir en bra början på nyåret. 😉

Dom har jättestora ytor som man kan parkera på (100 bilar lätt) men det finns ingen indelning i särskilda platser, det är bara en grusplan dom lika gärna kan användas som fotbollsplan, vad gäller då tro?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Anmäl din lokala fotbollsklubb för tillsyn 2025-01-01 så får du se hur din kommun agerar!
Grann-områdets eller -kommunens fotbollsklubb om jag får be.
 
  • Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag bor kanske 200 meter från en sådan så ska ha järnkoll på om laddaren kommit på plats, blir en bra början på nyåret. 😉

Dom har jättestora ytor som man kan parkera på (100 bilar lätt) men det finns ingen indelning i särskilda platser, det är bara en grusplan, vad gäller då tro?
Ytan räknas enligt min kommun, inte om det finns linjer.
 
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Jag bor kanske 200 meter från en sådan så ska ha järnkoll på om laddaren kommit på plats, blir en bra början på nyåret. 😉

Dom har jättestora ytor som man kan parkera på (100 bilar lätt) men det finns ingen indelning i särskilda platser, det är bara en grusplan, vad gäller då tro?
Ligger parkeringsplatsen som uppenbart är anlagd för fler än 20 bilar i direkt anslutning till ett en uppvärmd lokal så har de lagkrav på sig att ordna laddpunkt på parkeringsplatsen. Ligger t ex en väg mellan parkeringen och den uppvärmda lokalen finns inte det kravet. Inte heller om parkeringsplatsen ligger på allmän plats utanför tomten.
 
  • Gilla
Skopan och 1 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Ytan räknas enligt min kommun, inte om det finns linjer.
Ok, så då måste det finnas en definition på storleken på ytan.
Vad säger kommunen om hur stor den ska vara för 20 platser?
 
Claes Sörmland
J j-o75 skrev:
Ytan räknas enligt min kommun, inte om det finns linjer.
Låter som en hemkokt tolkning. Markägaren beslutar om var parkering är tillåten och görs det med linjer och skyltning så är det detta som gäller. Oavsett övrig yta där man inte får parkera. D v s kommunen har ingen rätt att besluta var man får parkera på privat mark av denna typ.

Boverket:

"Att beräkna antalet parkeringsplatser är enkelt om det finns markerade rutor, eftersom det i så fall räcker att räkna dem. Rutans storlek spelar då mindre roll, utan antalet parkeringsplatser motsvaras av antalet rutor. Observera att särskilda rutor för MC-parkering inte behöver medräknas utan enbart parkeringsrutor avsedda för personbil eller lätt lastbil."

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/laddning-av-elfordon/
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag bor kanske 200 meter från en sådan så ska ha järnkoll på om laddaren kommit på plats, blir en bra början på nyåret. 😉

Dom har jättestora ytor som man kan parkera på (100 bilar lätt) men det finns ingen indelning i särskilda platser, det är bara en grusplan dom lika gärna kan användas som fotbollsplan, vad gäller då tro?
Boverket säger att man då räknar yta 2,7x5 m/plats. Men ytan ska också vara avsedd för parkering för byggnadens behov, så det blir en tolkningsfråga.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ning-av-elfordon/nar-kravs-laddinfrastruktur/
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Nu är det ju inte säkert att parkering och skåp ens är på samma sida.
Om parkeringen är typ 10 meter från skåpet. Så borde man kunna köra en fuling och installera boxen bredvid skåpet och vill nån använda den så får de helt enkelt ha med en egen 10 meters lång kabel.

Standard är förvisso 5 meter man får med bilen, men ni ska inte behöva stå för en kabel på en slöladdare, det gör tex inte eon eller någon annan för den delen.
 
  • Haha
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tar du inte i lite nu?

Det undrar jag med.


Tycker du verkligen att detta är ett realistiskt förslag till en ideell förening med sannolikt små ekonomiska muskler och noll behov av laddstolpar!
Vad menar du? Alla förslag är realistiska, först måste uppgifter samlas in, fördelar vägas mot nackdelar och därefter beslut tas. Inget konstigt.

Det kan komma krav att alla fotbollsdomare ska köra fossilfritt, var ska de ladda då tänker du?
En laddstolpe är minimum men det kan lätt löna sig att räkna genom alla alternativ.

Dessa små föreningar är alltid livrädda för sin egen skugga.
Finns säkert bidrag att söka och så vidare men man orkar inte ens kolla något, ser bara problemen. Men krav kan de ställa att föräldra ska köra hitan och ditan men en futtig liten stolpe blir världens problem.

Hur många stolpar tror ni Real Madrid har?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.