S
D Daniel 109 skrev:
Ånga är en bättre metod. Ångan rör sig och kondenserar där temperaturen är lägre. Med värmepatroner blir det torrt och lägre värmekonduktivitet nära elementet. Ångans 100grader räcker och blir över för att döda växtlighet.en lågtrycks ångpanna och en mängd spjut ner i backen är enklare, billigare, effektivare och säkrare.

Men det är väl bra att utvärdera fler metoder, även om vissa är så ineffektiva att man undrar vad de som sätter upp försöket tänker med.

Robotklippare skulle absolut vara en intressant metod att utvärdera.
Bra sammanfattning. Ett ytterligare problem är att det är svårt hitta eluttag med tillräcklig effekt. Man behöver i praktiken ansluta sig direkt till en transformatorstation. Det behövs oftast många gånger mer än ledningarna till en normal villa kan ge.

Då vi kör större områden behöver vi trefas 400V 16A bara för att hålla igång pumpar, elektronik mm i anläggningen.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
Jag läste just på Facebook om Leif Lilja som idag hade behandlat sitt 40 m2 parkslidebestånd med ca 108 g glyfosat (aktivt ämne). Det borde räcka för drygt 500 m2.
Jag blir så ledsen.
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
S STB skrev:
Jag läste just på Facebook om Leif Lilja som idag hade behandlat sitt 40 m2 parkslidebestånd med ca 108 g glyfosat (aktivt ämne). Det borde räcka för drygt 500 m2.
Jag blir så ledsen.
Nåja, inte hela världen. Han har kvävegödslat marken lite extra bara. Och inte heller energiåtgången för att tillverka dessa 108 g glyfosat spelar någon roll jämfört med annan konsumtion vi har dagligen. Onödigt men knappast en fara för människans hälsa eller miljö. Och olagligt.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
S
Jag har inga belägg för det, men tror att 10 ggr överdosering tränger igenom jorden och hamnar i grundvattnet. Du kanske har uppgifter på hur mycket som kan brytas ner av ett normalt lager matjord?
 
Claes Sörmland
S STB skrev:
Jag har inga belägg för det, men tror att 10 ggr överdosering tränger igenom jorden och hamnar i grundvattnet. Du kanske har uppgifter på hur mycket som kan brytas ner av ett normalt lager matjord?
Det är en hopplös fråga att svara på, lite som hur långt är ett snöre? Allt beror på hur marken ser ut, hur den står i kontakt med grundvattnet och hur vädret är vid spridningen (om det har regnat och fortsätter att regna). Och visst når nån mängd glyfosat ibland grundvattnet, våra masspektrometrar är så känsliga idag att vi kan se extremt låga halter. Men det är inte hela världen, glyfosat är säkert. Men det är klart, ligger parkslidebeståndet på den kommunala vattentäkten så får man ju göra en annan värdering - då är det klart onödigt.
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
S STB skrev:
Jag läste just på Facebook om Leif Lilja som idag hade behandlat sitt 40 m2 parkslidebestånd med ca 108 g glyfosat (aktivt ämne). Det borde räcka för drygt 500 m2.
Jag blir så ledsen.
Ja han skulle sparat lite för han kommer behöva göra om behandlingen.
 
5% glyfosat via spray, straks innan frosten funkar hur bra som helst. Helt vansinnigt att hålla på med koncentrerad glyfosat
 
Nissens
S STB skrev:
Jag har inga belägg för det, men tror att 10 ggr överdosering tränger igenom jorden och hamnar i grundvattnet. Du kanske har uppgifter på hur mycket som kan brytas ner av ett normalt lager matjord?
Varför tror man på något man inte har belägg för? Arbetar inte du professionellt? Eller är det för att glyfosat fördärvar din business som du tror det? Belägg har du ju inte - enligt dig själv. 🙄
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det är klart, ligger parkslidebeståndet på den kommunala vattentäkten så får man ju göra en annan värdering - då är det klart onödigt.
Glyfosat är inte heller farligt för människor i låga doser, men onödigt det håller jag med om.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nåja, inte hela världen. Han har kvävegödslat marken lite extra bara. Och inte heller energiåtgången för att tillverka dessa 108 g glyfosat spelar någon roll jämfört med annan konsumtion vi har dagligen. Onödigt men knappast en fara för människans hälsa eller miljö. Och olagligt.
Här har vi dock ett exempel på användning som inte riktigt utgår från beprövad praxis eller tillverkarens anvisningar.
Varför inte inför en certifiering för glyfosatanvändning som man kan erhålla efter att ha skrivit ett prov inför lämplig myndighet?
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Varför tror man på något man inte har belägg för? Arbetar inte du professionellt? Eller är det för att glyfosat fördärvar din business som du tror det? Belägg har du ju inte - enligt dig själv. 🙄
Jag skriver det tydligt i mitt dokument. Kapitlet om glyfosat. Varför försöker du inte lära dig något istället för att trolla?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S STB skrev:
Jag skriver det tydligt i mitt dokument. Kapitlet om glyfosat. Varför försöker du inte lära dig något istället för att trolla?
Det var du själv som skrev att du inte har belägg för det du tror i mess #5134. Det står supertydligt… 🙄

Om du inte vill kännas vid det så är du nog den första på BH som trollar sig själv. 😂
 
Jag är en av de som köpt hus och upptäckt parkslide på tomten. Det står i en rad på ca 5x1 meter. Delvis växer det i den gemensamma thujan. Det kommer egentligen från grannen och står tack och lov på "rätt" ställe, så långt från huset som det går. Har kommit över glyfosat och min plan var att låta eländet växa ostört så jag kan behandla det i höst.

Häromdan erbjöd sig grannen att toppa thujan som avgränsar våra tomter och det fick han gärna göra. Han sa att han gör det från båda sidor och skulle städa upp efter sig, men jag påpekade att jag ska snygga till sidorna så han behöver inte städa. Men i all välmening tog han mina sidor ändå och när jag för sent såg det fick jag panik för han har jämnat hela beståndet av parkslide med marken.

Vi har pratat om parkslidet förr och vi har väldigt olika uppfattning om allvaret. Han tar av den "fina matjorden" som det växer i på sin sida häcken för att ha i växthuset. Han ser det inte som ett problem för hans robot kör över alla skott.. Syns det inte, finns det inte.
Jag har inte pratat med honom om det, vet inte riktigt vad det ska tjäna till nu när det redan är gjort.

Så... Vad kan jag vänta mig nu? Jag tänker mig att det kommer skott i mängder ni när halva säsongen har gått och plantan just blev av med sin möjlighet till fotosyntes.
 
  • Ledsen
karlmb
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Det var du själv som skrev att du inte har belägg för det du tror i mess #5134. Det står supertydligt… 🙄
Vad står det om 10 ggr överdosering i STBs parkslidedokument?
 
Claes Sörmland
P PolpotkinLarsson skrev:
Så... Vad kan jag vänta mig nu? Jag tänker mig att det kommer skott i mängder ni när halva säsongen har gått och plantan just blev av med sin möjlighet till fotosyntes.
Den slår upp nya skott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.