Jag har en sommarstuga byggd på 60-talet som inte har någon ångspärr i tak / vägg. Det har stått kallt på vintrarna, men nu skall vi använda det mer på vintern. Gissar att behovet av ångspärr ökar då va?

Till min fråga: när jag sätter ångspärren, måste jag ta ner platsbyggda garderober och köksskåp och sätta upp allt igen? Eller kan jag plasta inne i garderoben / köksskåpen och tejpa ihop allt så det blir tätt? Eller är det dömt att misslyckas?
 
Felf Felf skrev:
Jag har en sommarstuga byggd på 60-talet som inte har någon ångspärr i tak / vägg. Det har stått kallt på vintrarna, men nu skall vi använda det mer på vintern. Gissar att behovet av ångspärr ökar då va?

Till min fråga: när jag sätter ångspärren, måste jag ta ner platsbyggda garderober och köksskåp och sätta upp allt igen? Eller kan jag plasta inne i garderoben / köksskåpen och tejpa ihop allt så det blir tätt? Eller är det dömt att misslyckas?
Ja frågan är om du ens behöver ångspärr. Hur mkt isolering pratar vi om i väggar och tak?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Ja frågan är om du ens behöver ångspärr. Hur mkt isolering pratar vi om i väggar och tak?
Det är inte jättemycket i väggarna, på talet ligger det ändå en sisådär 10 cm. Men vi kommer vilja vara där mer under vintern och då värma upp stugan.
 
Skit i det!
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skit i det!
Utveckla gärna :) Lekman här som bara ser på Youtube och tror på allt jag hör. Så vitt jag förstått det finns det stor risk att varm luft från huset förångas i isoleringen när det möter kylan på vinden under vintern.
 
Det är nog fan mindre jobb att tilläggsisolera utvändigt
 
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Det är nog fan mindre jobb att tilläggsisolera utvändigt
Fast då ökar ju behovet av plasten. Som det är nu är den ju inte viktig.
 
S Stensson11 skrev:
Fast då ökar ju behovet av plasten. Som det är nu är den ju inte viktig.
Du kan ju köra ett helt diffusionsöppet system och skita i plasten hela och hållet :)
 
Ventilerar man ut fukten från kök och badrum ordentligt så behövs ju normalt sett ingen ångspärr.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Felf Felf skrev:
Utveckla gärna :) Lekman här som bara ser på Youtube och tror på allt jag hör. Så vitt jag förstått det finns det stor risk att varm luft från huset förångas i isoleringen när det möter kylan på vinden under vintern.
Sorry. Gamla hus ska inte ha plast. De mår bäst utan. Speciellt med så lite isolering. Det är viktigast i badrum att inte släppa upp fukt på vinden, använd fläkt.
 
Ok, intressant… lite av en anledning att jag frågar är att jag skall sätta en rätt dyr panel på väggarna och taket. I framtiden vill jag antagligen isolera mera, typ västkustskiva på fasaden och mer isolering på taket.

Min oro är bara att jag skall behöva göra om hela ytskiktet inne i huset. Där av tanken kring ångspärr ovanifrån…
 
Med 10 cm vägg ligger daggpunkten utanför fasaden om du värmer upp huset, och du behöver ingen ångspärr.
Om du sätter igång och isolerar så väggen blir tjockare kommer daggpunkten flytta in i väggen, då behövs ångspärr.
Men den ska vara heltäckande i hela huset, och är inget man kan får dit efteråt effektivt.
Ventilation är det viktigaste, det kan skapas på flera sätt. Har du nått att elda i är det kanon, elden suger in en massa luft genom ventiler du har i ytterväggarna och drar ut den genom skorstenen, så kallat självdrag.
Använder du lokala fläktar i tex bad och kök får du tänka flödet, om de tex ligger i ena änden av huset, ska du ha väggventiler i den andra änden så du får flöde genom huset.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Med 10 cm vägg ligger daggpunkten utanför fasaden om du värmer upp huset
Verkligen?

Så temperaturen faller inte linjärt över skiktet och 0° ligger då i mitten av väggen vid +20° inne och -20° ute.
Vilket skulle ge fuktutfällning mitt i väggen vid ~28%RH inomhus....?
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Verkligen?

Så temperaturen faller inte linjärt över skiktet och 0° ligger då i mitten av väggen vid +20° inne och -20° ute.
Vilket skulle ge fuktutfällning mitt i väggen vid ~28%RH inomhus....?
Så är det säkert om man räknar på det, men vid -20 ute är luften vanligtvis väldigt torr och då är det inget större problem.
När tempen blir högre ute blir väggen varmare och kan torka ur, och torka ur åt 2 håll beroende på fuktighet inne/ute då det inte finns nån spärr och den är tunn.
Tillfällig fukt är inget problem, det är när saker aldrig torkar som mögel mm skapas.
I en tjock vägg där fukten kan stanna kvar blir det problem.
Har haft en kåk från -58 med 4" väggar, gjorde en del jobb både in och utvändigt, väggarna var hur friska som helst.
När jag pratade med en med mycket kunskap i ämnet sa han.
Lägg pengarna på pellets och elda för kråkorna om du vill ha kåken frisk istället för isolering, vill du isolera måste du göra allt rätt från början och ta hela kåken, kladda lite plast här o där kan göra mer skada än nytta.
(Pellets var billigt då för 10 år sen)
Och just det har jag erfaren het av i min tidigare kåk, där jag inredde övervåningen enligt gällande standard, men resten av huset var av 60 tals standard. Tidigare hade luften gått rakt upp på vinden och blåst ut (vinden var kärnfrisk när jag började)
Sen blev det problem runt kåken mellan våningarna när fukten ville upp men inte kom nån stans.
 
Isakare Isakare skrev:
vid -20 ute är luften vanligtvis väldigt torr och då är det inget större problem.
Nä, men det är fukten inne som blir problemet när den går mot kalla sidan.

Men i praktiken så är det, som du är inne på, ett mindre problem med tunna väggar.

Även utan ångspärr så bjuder tapet/färg/skivor mm på ångmotstånd.

Det är om det skapas lokalt hög ångbelastning som problem uppstår.

Jag ville mest motsätta mig påståendet att daggpunkten ligger utanför väggen.

Jag råkar vara utbildad fuktsakkunnig även om det inte är min huvudayssla idag 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.