Hur mkt har det kostat för er som bytt alla fönster i era hus?

Hur många fönster?
Märke, modell?
Med eller utan montering?

Tänkte det kunde vara intressant med en "kostnads" tråd om fönster.

Mina fönster gick löst på 35000 ink frakt 16 st 2 luft fönster +2 altandörrar!
Pvc 5 kammare med 2 glas energi. (1300*1300)

ewilman skrev:
Mina fönster gick löst på 35000 ink frakt 16 st 2 luft fönster +2 altandörrar!
Pvc 5 kammare med 2 glas energi. (1300*1300)

Vilket märke?
Var köpte du dom?

Det är veka profiler! fönstrena leveras på Tisdag nästa vecka.Så jag hör av mej ang inköpstället.

Tycker det är dåligt med svar här!!???

Det måste ju finnas många här på forumet som har bytt fönster i sitt hus?????????

mina gick lös på 55000 ca 25m3 med glas varav en dubbeldörr på 2meter och en vanlig altandörr. i pvc såklart..
monteringen har jag gjort själv

Lmob skrev:
mina gick lös på 55000 ca 25m3 med glas varav en dubbeldörr på 2meter och en vanlig altandörr. i pvc såklart..
Märke? Modell?
Inköps ställe?

vad kostar en bil? dum fråga. fråga en fönsterbytar firma så får du svar.

Rogers stuga skrev:
vad kostar en bil? dum fråga. fråga en fönsterbytar firma så får du svar.
Min bil kostade 270.000:-
En Volvo V70 -06 Sport Edition

Det är liksom detta jag vill se, skillnader på pris imellan olika fönster och hur mkt det har kostat för folk här på forumet att byta sina fönster.....:p

Just för att man ska kunna få en liten fingervisning om vad ett fönsterbyte kan kosta, beroende på val av fönster, hur mkt jobb man gör själv o.s.v.

Jag själv tycker det är en mkt bra fråga! :cool:

Jag fick (sommaren 2007) ge 42000:- för:
1 st. fönsterdörr 9x16/21
1 st. fast fönster 9x9
1 st. vridfönster 9x9
1 st. vridfönster med råglas 9x9
1 st. vridfönster 15x13
2 st. vridfönster 9x13
5 st. sidohängde fönster 9x16

Detta är SP-fönster typ "Classic 3-glas vit" (träfönster)

FLKR

FLKR skrev:
Jag fick (sommaren 2007) ge 42000:- för:
1 st. fönsterdörr 9x16/21
1 st. fast fönster 9x9
1 st. vridfönster 9x9
1 st. vridfönster med råglas 9x9
1 st. vridfönster 15x13
2 st. vridfönster 9x13
5 st. sidohängde fönster 9x16

Detta är SP-fönster typ "Classic 3-glas vit" (träfönster)

FLKR
Tackar för ett bra svar! ;)

Låter ju som ett vettigt pris.....hade du nån typ av rabatt eller var det ordinarie pris?
Vart köpte du dom?

Citerar mig själv från en annan tråd:
16 fönster (en-luft och två-luft, några fasta och några öppningbara, det största 1800x1300 och det minsta 900x900) och två helglasade fönsterdörrar (en inåtgående och en utåtgående 900x2100).
PVC-profil från Veka (5-kammare)
Ca 33 kvm glas (två-glas med argon)
Enligt uppgift (nypa salt) 1,1 i U-värde.
Fönsterbleck i plåt egenvald kulör (ljusgrå)
Montering (grovmontage, dvs urtag gamla fönster, insättning nya samt bleck, dvs inte smyg).
Utvändiga smygar i plåt i egenvald kulör
Summa under 70 000 kr inkl moms. (monteringen gick på 10 000 kr av dessa)

Leverantör var Netmaterial (www.netmaterial.se)

Några före-och-efter-bilder:
http://forum.byggahus.se/560839-post102.html

Lmob skrev:
4 st 13*20
3 st 10*16 fasta
3 st 10*13
2 st 6*6 råglas
1 st 10*6
en dörr med bröstning 10*21
en dubbel helglasad dörr 20*21
gealan profil 7000 serien med 3 st tätlister
säljare kronfönster
efter lite tjat (prut) så fick jag dom för 55000

Nyman-81 skrev:
Tackar för ett bra svar! ;)

Låter ju som ett vettigt pris.....hade du nån typ av rabatt eller var det ordinarie pris?
Vart köpte du dom?
Det var "listpris" minus 28%.
Tyvärr är det med fönster som med mycket annat byggmaterial...hiskeligt höga listpriser och sen en saftig rabatt till byggvaruhusen....sen fick jag några % extra då jag även köpte en del annat byggmaterial.
Jag köpte mina fönster hos "Jämjö trä" (ett byggvaruhus utanför Karlskrona i Blekinge).

FLKR

Hej!

Håller själv på att kolla runt olika priser på fönster och har fastnat för PVC-fönster. Bland de billigare är faktiskt http://www.fonsterokakel.se/ där man kan hitta altandörrar för ca 2500 och fönster (10x12) för ca 1500. Har några vänner som precis handlat där och bytt till dessa fönster (13 fönster + en altandörr = ca 30000 kr). Vi undrade hur de kunde vara så billiga (deras fönster kommer ifrån tyska meeth) och de hävdade att det är grymma marginaler på fönster idag som många leverantörer tar ut. Detta kan vi bekräfta då olika PVC-leverantörer säljer identiska altandörrar som fönsterokakel, men ska ha ca 7000 för dörren...

Vad som slår mig är att det är sådan grym skillnad vilken leverantör man väljer. Jag har haft tre olika fönsterleverantörer hemma hos mig (totalentreprenad) där de dyraste skulle ha 197000 för att byta fönster (trä dock med aluminium, U-värde 1.3). De andra två leverantörerns skulle ha 140000 resp. 105000 för totalentreprenad. Materialkostnaden var 90000 resp. 70000 för PVC fönster/dörrar med U-värde 1.1, både från Gealan (http://www.gealan.de/). Dessa priser är beräknade på 16 fönster samt 2 altandörrar (allt får betraktas som normalstorlek - inga direkta udda mått).

Personligen tycker jag att det är ganska dyrt och jag överväger starkt att anlita en lokal snickare och skaffa materialet själv. Har fått ca pris av lokal snickare på ca 15000 kronor för arbetet - tyska PVC fönster kunde han även fixa runt 45000 (om jag inte själv vill beställa). Dock väntar jag på offert härifrån så jag vet inte exakt vad slutsumman blir...

Mitt råd är att verkligen kolla upp olika alternativ samt ha i bakhuvudet att många leverantörer har grymma marginaler (=hög prutmån).

/A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.