Nissens
D degi skrev:
Haha


Hallå!

Jag lever och huset också... än så länge...
Har en konstruktör på G som skall komma och kika.
Tack för enormt engagemang.
Det är rätt som många påpekade att ja har ett förj****ligt badrum också på en annan tråd.

Det hela handlar om att jag har köpt ett hus som behövde renovering.
Har haft en ganska stor renoveringsbjudet och lite kunskaper, så haft 3-4 större projekt igång hela tiden som jag totalt tappat kontrollen över.. och nu när saker börjar "ordna upp sig" upptäcker jag allt fel som skett.
Så nu sitter jag i skiten och behöver ringa och tjata på backjobb.
Hur gick det för dig med detta? Vad sade konstruktören? 😊
 
  • Gilla
Lilla Yk och 5 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Nu blev det många inlägg sen jag skrev mitt och även om jag inte försvarar ts tilltag och ja jag har sett "ritningen" så är det ändå intressant att veta vad ts har kapat bort ? Sannolikt är det ju grovt virke och bärande men samtidigt vet vi ju inte. Har själv grejat i äldre hus där kattvindarna i enskilda rum inte har varit bärande. Det har kanske bara varit kraftigare konstruktioner i centrum på huset eller nåt. Finns ingen som säger att man konsekvent hade lika i alla "takstolar" bara för att man ser en sektionsritning från sidan sådär. Detta eftersom man (beroende på husets ålder såklart) inte arbetade med lösa takstolar som man lyfte dit utan allt byggdes på plats efter givet behov. Nu verkar ju inte ts hus vara jättegammalt men ändå.
Jag rev en kattvind i ett hus en gång där det bara var lättviktsbygge men mot yttervägg och i rummets vägg inåt i huset var det stolpar uppifrån. Så ingenting var ju i vägen ändå men dock synligt på vägg. En sådan sektionsritning lär ju också visa bärande funktion.
Hej! Tar lite liv i denna igen. Kattvindarna var spontat plank. I mitten av huset är en stor skorsten som går igenom huset.
Konstruktör säger att allt är ok och huset bärs upp på annat sätt.

Han har föreslagit en lång balk fårn hundervåning för att minska ljudet.
 
  • Gilla
Posselosse och 4 till
  • Laddar…
Nissens
D degi skrev:
Hej! Tar lite liv i denna igen. Kattvindarna var spontat plank. I mitten av huset är en stor skorsten som går igenom huset.
Konstruktör säger att allt är ok och huset bärs upp på annat sätt.

Han har föreslagit en lång balk fårn hundervåning för att minska ljudet.
Hade varit intressant att veta vad det andra sättet är som är bärande. Det lär ju inte vara skorstenen.
Sade konstruktören något om vad det är som bär upp huset, och varför det fanns kattvindar?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hade varit intressant att veta vad det andra sättet är som är bärande. Det lär ju inte vara skorstenen.
Sade konstruktören något om vad det är som bär upp huset, och varför det fanns kattvindar?
Han sade att ytterväggarna bär upp taket ( huset byggt 50 så rätt feta väggar) samt att konstruktionen i vinden gör att takstolarna är på plats. Takstolarna sitter ca cc 80
 
D degi skrev:
Han sade att ytterväggarna bär upp taket ( huset byggt 50 så rätt feta väggar) samt att konstruktionen i vinden gör att takstolarna är på plats. Takstolarna sitter ca cc 80
kondstuktören föeslog en balk under golvet för att minska ljudet?
Den balken stödjer då upp mellanbjällklaget något kattvinden troligen hjälpte till med innan.
Att ytterväggarna bär taket är ju självklart det gör det oavsett om det är kattvind eller ej.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
D degi skrev:
Han sade att ytterväggarna bär upp taket ( huset byggt 50 så rätt feta väggar) samt att konstruktionen i vinden gör att takstolarna är på plats. Takstolarna sitter ca cc 80
Var det verkligen en riktig byggnadskonstruktör som sa det. Självklart bär ytterväggarna upp taket. Men kattvindarna finns där av en orsak. Det stabiliser dels taket och bjälklaget. Men de bär även en del av talstolarna. Du märkte själv vad som hände. Under rätt/fel omständigheter skulle det även kunna rasa.
Skorstenem kan också bära upp litegrand. Dock inte alls i den utstäckning som ryktet säger. Den bär inte heller något som på något sätt gör kattvindarna mindre nödvändiga, då de bär upp olika saker.
Endera pratar konstruktören i nattmössan. Alternativt kallar han sig bara konstruktör, men är bara snickare eller gymnasieingenjör som bäst.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Att riva skorsten som går mellan takstolar, inga problem. Däremot att röja bort stöd, problem!
Man blir som sagt aldrig fullärd vilket är kul men att testa och experimentera med hjärtväggar, avväxlingar, takstolar och bjälklag … det gör man inte bara sådär.
Jag tar mycket hellre hjälp/assiststans av en gammel räv till snickare än en nyexaminerad/oerfaren konstruktör …
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Fråga en annan konstruktör.
Den du anlitat/frågat är antingen inkompetent eller inte alls konstruktör.
Han/hon just nämligen fel.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Jag är utbildad på träkonstruktion och jag är skeptisk gällande den där konstruktören...... jag har ju inte sett huset men det låter egendomligt.
 
  • Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
Nissens
D degi skrev:
Han sade att ytterväggarna bär upp taket ( huset byggt 50 så rätt feta väggar) samt att konstruktionen i vinden gör att takstolarna är på plats. Takstolarna sitter ca cc 80
Ok, men sade han vad kattvindarna var till för?
 
Man ska räkna med att kattvindar har en stödjande och stabiliserande funktion i gamla hus. Skulle aldrig någonsin riva dom.
 
Varenda j*vel här på Byggahus som kan nånting alls om konstruktion av takstolar VET att den väggen (utifrån sektionsritningen) är en bärande/lasttagande del av din takstol!

Är själv konstruktör (men jobbar med metallkonstruktioner) och jag vet hur ofta mina kollegor har fel när de tänker om hur krafter påverkar konstruktioner.. har man noll koll på det så kan man absolut, som konstruktör, tro att det där är rätt..
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Tar det emot att återställa ordningen?
 
Nissens
M MagHam skrev:
Man ska räkna med att kattvindar har en stödjande och stabiliserande funktion i gamla hus. Skulle aldrig någonsin riva dom.
De är mer än så. De är en bärande del av konstruktionen. En viktig del av takstolarna.

TS lär väl bli varse nästa snörika vinter om inte annat… eller nästa höststorm.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.