1 416 337 läst · 23 506 svar
1416k läst
23,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Han kanske inte använde alla 40 liter. Men om han fick en förbrukning på långt över en liter milen kanske räckvidden främst begränsades av hastigheten. 125 km/h är ju rätt mycket som snittfart under två timmar.Isakare skrev:
Nja jag snittar ibland 125 i Sverige på 110 och 120 väg. Då drar min BMW som är två nummer större och har större motor under 0,8. Att en 330e skulle dra 1,6 är osannolikt.A Avemo skrev:
Men att stanna varannan timme är ju som vilken elbil som helst på Autobahn.
Jag har nu kört genom landet med min PHEV igen, den går knappt 50 mil med laddning och ca 45 mil om man inte har laddat. Jag ser ju fortfarande inte laddning/tankning som något problem med den körsträckan. Man stannar ändå för att sträcka på benen, gå på dass, ta en fika/lunch osv.
Frugans bil går dock bara 25 mil på el, jag var lite sugen på att testa den på en långkörning men kom fram till att Stockholm Göteborg nog är max som man kör med den.
Frugans bil går dock bara 25 mil på el, jag var lite sugen på att testa den på en långkörning men kom fram till att Stockholm Göteborg nog är max som man kör med den.
Om det är jämn hastighet så ska inte bilen dra vansinnigt mycket. På autobahn med fri fart och rekommenderat 130 är det inte alls fort. Min egen körning var ju helt klart +10 över skyltat i snitt.A Avemo skrev:
Hursomhelst så blir räckvidden begränsad ned 40 liter tank och tomt batteri vid start.
Jag har ägt en bil med 30 liters tank och det fungerade det också. Ingenting för autobahn dock, inte främst pga tankens lilla volym.
Det är ju det där med snitt som ställer till det. Hur ofta är trafiken sådan att man kan hålla 130 stadigt i två timmar?P Pin skrev:
Men oavsett. Om den i 130 km/h inte kommer längre än 25 mil på 40 liter bensin måste det vara en riktigt misslyckad hybrid.
Med min PHEV är det enorm skillnad i förbrukning (både el och bensin) beroende på om jag sätter farthållaren på 115 (dvs 110 i verkligheten) eller om jag sätter den på 125 (120).
Jag brukar lägga mig bakom en långtradare med den adaptiva farthållaren och stänga av hjärnan. Då ligger man på 90-95 och förbrukningen motsvarar att man kör i 70 pga det låga luftmotståndet. Men det är ju bara acceptabel hastighet på 100-vägar och nedåt. Men vid 2+1 så hamnar man ju ofta där ändå...
Jag brukar lägga mig bakom en långtradare med den adaptiva farthållaren och stänga av hjärnan. Då ligger man på 90-95 och förbrukningen motsvarar att man kör i 70 pga det låga luftmotståndet. Men det är ju bara acceptabel hastighet på 100-vägar och nedåt. Men vid 2+1 så hamnar man ju ofta där ändå...