P paralun skrev:
Nej jag tror det är vårt klimat som är det avgörande. Sen på just E4 är det då den tunga långtradartrafiken som förefaller vara den stora utmaningen. Betongen står inte pall helt enkelt för skiftningar i väder samt hård belastning av främst långtradare.
Menar du att långtradare skulle vara mer förekommande i Sverige än södra Tyskland och Österrike ? Och skulle klimatet i Sverige vara sämre än i Alperna ? Våra större vägar går i ganska platta miljöer med förhållandevis få dagar per år med stadigvarande snö/is.
 
L Liljeros skrev:
Menar du att långtradare skulle vara mer förekommande i Sverige än södra Tyskland och Österrike ? Och skulle klimatet i Sverige vara sämre än i Alperna ? Våra större vägar går i ganska platta miljöer med förhållandevis få dagar per år med stadigvarande snö/is.
Ja vårt klimat är klart värre och i Alperna, Tyskland/Österrike går de mesta större motorvägarna djupt nere i dalgångarna. Sen växlar det mer i Sverige från mycket kallt till blask under vintern om man tar E4, Uppsala och norrut. Är det samtidigt mycket tung långtradartrafik så belastas sannolikt betongen för hårt.
 
  • Gilla
ErOg och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej jag tror det är vårt klimat som är det avgörande. Sen på just E4 är det då den tunga långtradartrafiken som förefaller vara den stora utmaningen. Betongen står inte pall helt enkelt för skiftningar i väder samt hård belastning av främst långtradare.
De kör mkt tradare i Tyskland...
Däremot inga otaliga frysningar som spräcker upp materialet hela tiden.
Men jag tror de snålat och kört utan armering, de lägger det nu på många ställen på E6.
 
S Skandiamannen skrev:
Kanske gammal skåpmat för elbilsägarna men tänkte tipsa om laddning på Circle K, man behöver bara använda appen första gången sedan är det plug and charge, den känner av bilen så bara att koppla in. Funkar klockrent
De har väl valt en rätt osäker teknik, Circle K, är det inte så?

Nu är jag iofs. inte särskilt orolig för att få min laddidentitet kapad, men andra är det nog. Å andra sidan är jag inte bekväm med att jag skulle få bästa pris hos någon annan än Tesla om jag tillät laddaren att själv välja vilket avtal affären ska göras enligt. Det finns fortfarande på tok för många skojarbolag i laddbranschen för att inte hålla koll på vilket pris man handlar till som jag ser det.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
det är den enda väsentliga skillnaden mellan Sverige och andra platser där betongvägar fungerar.
Orsaken till dubbdäcken, alltså minusgrader, är en annan väsentlig skillnad. Eller används betongväg i andra kalla länder?
 
Den "nya" delen på E4an mot Gävle hade ju betong i några år var lite kul att köra på tyst men varje skarv lät..

Dock så fungerade det ju mindre bra och idag är det asfalt istället.
 
JanneJanne123
S Skandiamannen skrev:
Jajamän, jag har Tesla. Tar 30 sek längre för laddningen att starta än på Teslas laddare, annars ingen skillnad. Ofta fler lediga laddare än hos Tesla
Nu när vi andra äntligen har fått god tillgång till laddare så ska ni Teala-ägare komma och förstöra. Jag kommer titta lika snett på er med Tesla hos andra laddare som ni gör när vi andra laddar hos ”er”. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nu när vi andra äntligen har fått god tillgång till laddare så ska ni Teala-ägare komma och förstöra. Jag kommer titta lika snett på er med Tesla hos andra laddare som ni gör när vi andra laddar hos ”er”. 😉
Jag tycker vi ska vara som en enda familj allihop
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Skandiamannen skrev:
Jag tycker vi ska vara som en enda familj allihop
Javisst. Kör fossilt och stötta Norge eller något annat oljeland
 
S Skandiamannen skrev:
Kanske gammal skåpmat för elbilsägarna men tänkte tipsa om laddning på Circle K, man behöver bara använda appen första gången sedan är det plug and charge, den känner av bilen så bara att koppla in. Funkar klockrent
Funkar inte med min Hyundai Kona men å andra sidan har jag registrerat ett gammalt RFID-kort så det är bara att blippa.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
JanneJanne123
S Skandiamannen skrev:
Jag tycker vi ska vara som en enda familj allihop
Det håller jag helt med om och jag skojade såklart bara. Nu för tiden på de rutter jag frekvent behöver ladda är det ändå bara kö hos Tesla och gott om plats hos de andra, så det finns plats för fler.

Det är dock på riktigt en intressant upplevelse att ladda sin icke-Tesla på en Tesla-laddare, det är ett bra sätt att som vit medelålders man få lajva oönskad minoritet.
 
  • Gilla
  • Haha
myrstack och 5 till
  • Laddar…
En annan sak som slog mig med betongväg: Hur lång tid efter att den lagts dröjer det innan man kan köra? Asfalt går ju att köra på nästan direkt, men betongen tar väl lite mer tid på sig att uppnå önskvärd hållfasthet?

Många gånger fräser de ju bort och lägger ny asfalt på ett körfält över natten, så morgonbilisterna har ny fin väg att köra på. Hur funkar det med betong?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det håller jag helt med om och jag skojade såklart bara. Nu för tiden på de rutter jag frekvent behöver ladda är det ändå bara kö hos Tesla och gott om plats hos de andra, så det finns plats för fler.

Det är dock på riktigt en intressant upplevelse att ladda sin icke-Tesla på en Tesla-laddare, det är ett bra sätt att som vit medelålders man få lajva oönskad minoritet.
Har gjort det några ggr. Men där står redan en massa VW o Kia så nyhetens behag vekar ha lagt sig.
Min Fiat 500e är klar före alla andra så det är jag som kan dra på smilbanden.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det håller jag helt med om och jag skojade såklart bara. Nu för tiden på de rutter jag frekvent behöver ladda är det ändå bara kö hos Tesla och gott om plats hos de andra, så det finns plats för fler.

Det är dock på riktigt en intressant upplevelse att ladda sin icke-Tesla på en Tesla-laddare, det är ett bra sätt att som vit medelålders man få lajva oönskad minoritet.
Du menar som i Missisippi Brinner? Eller man med afrikanskt påbrå går in med sin pojkvän i en bikerbar i södern där det bara finns H-D och pickuper parkerade utanför och beställer en Caffe Latte eller ett glas vitt franskt vin.

Undrar vad som driver Teslaägarna om nu detta är ett universellt spritt fenomen.
 
JanneJanne123
A Anders_Nilsson skrev:
Du menar som i Missisippi Brinner? Eller man med afrikanskt påbrå går in med sin pojkvän i en bikerbar i södern där det bara finns H-D och pickuper parkerade utanför och beställer en Caffe Latte eller ett glas vitt franskt vin.

Undrar vad som driver Teslaägarna om nu detta är ett universellt spritt fenomen.
Haha ja något åt det hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.