Nissens
Isakare Isakare skrev:
Läste att även bränslebilar fått räckvidds problem.
En som skulle ner genom Tyskland med en BMW 330e fick tanka stup i kvarten då bilen bara har 40 liters tank.
Skillnaden är ju att det tar typ 4 minuter att tanka den…
 
Isakare Isakare skrev:
Utan el i batteriet i ytterfilern på Autobahn var det 25 mil, dvs tanka varannan timme.
Han kanske inte använde alla 40 liter. Men om han fick en förbrukning på långt över en liter milen kanske räckvidden främst begränsades av hastigheten. 125 km/h är ju rätt mycket som snittfart under två timmar.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Vid långfärd om nu medelfarten var 125 km/h eller så kanske en liten dieselmotor vore bättre. Även de minsta dieslarna klarar 150-160 km/h stadigt.
Jo, om jag mins rätt hade ägaren tidigare haft diesel och åkt denna sträcka förr utan att behöva "tanka stup i kvarten"
 
Isakare Isakare skrev:
Jo, om jag mins rätt hade ägaren tidigare haft diesel och åkt denna sträcka förr utan att behöva "tanka stup i kvarten"
Det är ju många som har valt att sätta ganska liten tank på hybriderna. Hur stor tank hade hans tidigare dieselbil?
 
A Avemo skrev:
Han kanske inte använde alla 40 liter. Men om han fick en förbrukning på långt över en liter milen kanske räckvidden främst begränsades av hastigheten. 125 km/h är ju rätt mycket som snittfart under två timmar.
Nja jag snittar ibland 125 i Sverige på 110 och 120 väg. Då drar min BMW som är två nummer större och har större motor under 0,8. Att en 330e skulle dra 1,6 är osannolikt.

Men att stanna varannan timme är ju som vilken elbil som helst på Autobahn.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nja jag snittar ibland 125 i Sverige på 110 och 120 väg.
Är inte det fort då?
P Pin skrev:
Att en 330e skulle dra 1,6 är osannolikt.
Jag håller med.
 
Jag har nu kört genom landet med min PHEV igen, den går knappt 50 mil med laddning och ca 45 mil om man inte har laddat. Jag ser ju fortfarande inte laddning/tankning som något problem med den körsträckan. Man stannar ändå för att sträcka på benen, gå på dass, ta en fika/lunch osv.

Frugans bil går dock bara 25 mil på el, jag var lite sugen på att testa den på en långkörning men kom fram till att Stockholm Göteborg nog är max som man kör med den.
 
A Avemo skrev:
Är inte det fort då?

Jag håller med.
Om det är jämn hastighet så ska inte bilen dra vansinnigt mycket. På autobahn med fri fart och rekommenderat 130 är det inte alls fort. Min egen körning var ju helt klart +10 över skyltat i snitt.

Hursomhelst så blir räckvidden begränsad ned 40 liter tank och tomt batteri vid start.

Jag har ägt en bil med 30 liters tank och det fungerade det också. Ingenting för autobahn dock, inte främst pga tankens lilla volym.
 
sysmali
Har inte följt tråden slaviskt på något år. Nyfiken om @Nerre slagit till på elbil än?
 
  • Haha
  • Gilla
ClasseClas och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Om det är jämn hastighet så ska inte bilen dra vansinnigt mycket. På autobahn med fri fart och rekommenderat 130 är det inte alls fort. Min egen körning var ju helt klart +10 över skyltat i snitt.
Det är ju det där med snitt som ställer till det. Hur ofta är trafiken sådan att man kan hålla 130 stadigt i två timmar?

Men oavsett. Om den i 130 km/h inte kommer längre än 25 mil på 40 liter bensin måste det vara en riktigt misslyckad hybrid.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag tankar förvisso en gång i veckan för att sprida riskerna
Hur menar du?
 
Isakare Isakare skrev:
Utan el i batteriet i ytterfilern på Autobahn var det 25 mil, dvs tanka varannan timme.
Fattar inte vad du menar? Utan el i batteriet så klarar en bensinare bara 25 mil?

Ser inte problemet....
 
Med min PHEV är det enorm skillnad i förbrukning (både el och bensin) beroende på om jag sätter farthållaren på 115 (dvs 110 i verkligheten) eller om jag sätter den på 125 (120).

Jag brukar lägga mig bakom en långtradare med den adaptiva farthållaren och stänga av hjärnan. Då ligger man på 90-95 och förbrukningen motsvarar att man kör i 70 pga det låga luftmotståndet. Men det är ju bara acceptabel hastighet på 100-vägar och nedåt. Men vid 2+1 så hamnar man ju ofta där ändå...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur menar du?
Att köpa allt på en gång för 19 kr när det veckan senare kostar 16 kr medan de veckan efter kostar 18 kr.

Men jag tankar faktiskt en gång i veckan just nu. Det funkar skitbra. Jag har betydligt billigare bilägande just nu jämfört med id3an med.

=)
 
R Rkarlsson skrev:
Fattar inte vad du menar? Utan el i batteriet så klarar en bensinare bara 25 mil?

Ser inte problemet....
Många skulle då anse att 1,6 l/mil är en mycket hög förbrukning och att det är ett problem. Men förmodligen är siffrorna inte så noggrant angivna.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.