Körde igår E4 söderut från Stockholm, tre eller fyra filer alltså. De flesta bilarna i mitten, också som vanligt.

Vad som inte var som vanligt var att jag hade en målad polisbil strax framför mig.

Hade mittfilskamparna varit fortkörare istället hade de sänkt farten och idkat lite ögontjäneri. Det hände inte. Alla låg glatt kvar medan polisen segade sig om längst ut till vänster.

Så man får väl tro att mittfilskamparna inte ens vet att de gör fel, för annars hade de väl gjort rätt när polisen kom, eller?

Att flertalet har så dålig koll bakåt att de inte upptäcker en ikappkörande polisbil ska iofs. inte uteslutas.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så man får väl tro att mittfilskamparna inte ens vet att de gör fel, för annars hade de väl gjort rätt när polisen kom, eller?
Så tror jag att det är. Alltså okunskap om att de gör fel.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Körde igår E4 söderut från Stockholm, tre eller fyra filer alltså. De flesta bilarna i mitten, också som vanligt.

Vad som inte var som vanligt var att jag hade en målad polisbil strax framför mig.

Hade mittfilskamparna varit fortkörare istället hade de sänkt farten och idkat lite ögontjäneri. Det hände inte. Alla låg glatt kvar medan polisen segade sig om längst ut till vänster.

Så man får väl tro att mittfilskamparna inte ens vet att de gör fel, för annars hade de väl gjort rätt när polisen kom, eller?

Att flertalet har så dålig koll bakåt att de inte upptäcker en ikappkörande polisbil ska iofs. inte uteslutas.
Och den omkörande polisen visade inte heller att mittfilarna gjorde "fel"?
 
F frasen_36 skrev:
Och den omkörande polisen visade inte heller att mittfilarna gjorde "fel"?
Inte så imponerande.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Och den omkörande polisen visade inte heller att mittfilarna gjorde "fel"?
Nej, de hade väl annat för sig. Jag har inte något stort problem med det, även om jag föredrar att folk visar hänsyn än inte.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, de hade väl annat för sig. Jag har inte något stort problem med det, även om jag föredrar att folk visar hänsyn än inte.
Det är ju polisens "standardsvar" om man undrar varför de inte ingriper i vissa situationer. (Svårt att argumentera emot - naturligtvis)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
Häromdagen låg jag i mittfil för att köra om ett långsammare fordon i högerfil. Jag höll lagstadgade 80 km/h och damen till höger kanske 60-65 km/h. Fint så, om det inte vore för att hon bytte fil till mittfil så jag också fick byta fil, till vänster. När jag passerar ser jag att hon är en av dessa förare som sitter med näsan framme vid vindrutan, krampaktigt hållande ratten och blicken strikt framåt, dvs extremt osäker förare. Jag undrar hur man får körkort när man är så osäker.
Cirka 500-600 meter längre fram byter hon till högerfil igen vid avfarten...
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag undrar hur man får körkort när man är så osäker.
Det finns väl många varianter. Min mor hade körkort "hela livet" men körde extremt lite och var därför inte världens mest avspända bilförare. Hur hon var när hon tog körkortet vet jag inte men det är inte otroligt att hon var betydligt "säkrare" då men tappade vanan på grund av nästan ingen "träning".
 
  • Gilla
Myckling och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kors i taket.
Igår körde jag från Uppsala till Stockholm, och jag hann inte ikapp en enda mittfilscampare som tvingade mig till det otrevliga valet att antingen olagligt köra om på höger sida eller att göra totalt 4 st körfältsbyten (samt blockera körfältet längst till vänster onödigt mycket), förrän jag passerat Akalla-avfarten.
Och ändå körde jag ca 90km/h mest hela tiden (riktig hastighet), då brukar man snabbt komma ikapp folk i mittfilen som åker sin bil i 80.

Men sen blev trafiksituationen snabbt grötigare, så det nästan kunde börja kallas köbildning (inte riktigt egentligen), men som alla vet, då börjar man själv också köra lite hursomhelst för att alls komma fram.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Åkte E4an/Uppsalavägen hemåt för en stund sen med morsan bredvid, hon är 80, har körkort men inte kört bil på 20 år.
"Varför ligger du här, och alla andra bilar i mittfilen" frågade hon när jag typ hela vägen från Väsby till Kista låg i högerfilen.
Bra fråga svarade jag.....
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Blazermannen och 9 till
  • Laddar…
Körde om en blivande "mittfils svennson" på Nynäsvägen i veckan med en röd "körprovs" skylt på luckan.

Undra om man blir kuggad för sånt.
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Det är nog rätt stor risk att man blir kuggad för det ja.

Det är ju trots allt ett brott som ger böter om man åker dit för det.
 
G Greger_08 skrev:
Körde om en blivande "mittfils svennson" på Nynäsvägen i veckan med en röd "körprovs" skylt på luckan.

Undra om man blir kuggad för sånt.
Man kan ju undra hur körskoleläraren resonerar om denne låter eleven fortsätta i mittfilen. 🤔🙄
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Med röd körprovsskylt så resoneras det nog i termer av kuggning eller ev förlåtande omständigheter, tex någon som håller mittfilen i anslutning till att skylt mot Farsta södra börjar synas. Med grön övningskörningsskylt hoppas man väl att eleven får en muntlig avhyvling.

Med tanke på exakt den sträckan och att många där tar en tur inför ett körprov och att många av dessa tyvärr håller mittfilen blir man ju nyfiken på kuggningsstatistiken med detta som bidragande skäl.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte in jag missförstår, men även en körskolelärare bör väl rätta sin elev, inte bara privatförarna?

Sist jag kollade så kör man inte med skylt allt vid en uppkörning. 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.