Idag är Mr Cheesus riktigt supernöjd med sig själv...:)

Frågan gäller bara vilken elhandhyvel herrskapet här kan rekommendera?

Jag gjorde tidernas kanonfynd ( bättre än bäst ). jag ringde lokala sågverket och tänkte kolla om de kan konkurrera med Byggmax på trägolv. Byggmax andrasortering kostar 179:- kvm och jag behöver 100 kvm och med ett påslag om 10% på grund av felaktigheter i golvet så räknade jag med omkring 200 kr /kvm.

Nåväl, det visade sig att detta sågverk hade ganska precis min volym, lite mer men det tog jag med..( så nu är det slut ). Kruxet var att det var lite felhyvlat i spånten, den måste putsas av med ca 1.5 mm för att passa så jag behöver en skitbra hyvel...:)

Vad fick jag ge per kvadrat???....Ni kommer inte tro mig men jag köpte hela sketans partiet för 2000:-!!!!! Alltså 20 spänn kvadraten....

Så vad hyveln kostar blir i fallet ointressant, är det en Festool som gäller eller?

Sååååå nöjd idag! Det som blir över säljer jag vidare eller gör ved av....!

Bra jobbat! Lokala sågverk är ofta bra fyndställen för att inte tala om bondsågar!

Jag har inte erfarenhet av Festools hyvlar, men jag har en större DeWalt, DW 768 och den avverkar bra. Den har lång bottenplatta, ungefär som den stora Feston. Den kan jag rekommendera. Sulans längd är rätt bra att ha till såna jobb du skriver om.

Förresten, är inte en variant att köra den av Pernitta beskrivna fräsmetoden som kom upp häromdagen?

Jag ska kolla upp den där fräsmetoden. Funderade just om jag skulle använda fräsen men å andra sidan så har jag suttit och kollat runt lite och Makitas nya http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/cPath/28_22_45/products_id/303 verkar ganska trevlig.

Fräs har jag , hyvel likaså men ingen riktigt bra och med tanke på fyndet kan jag gott unna mig en bra maskin.
Tala inte om för frugan att man kan fräsa...*blink*

Jag tror att jag skall ta och maila din fru och tala om att det där går bra att göra med den planhyvel som du försöker att bli av med under säljes/bortskänkes... Är det någon av er som jobbar i Fagersta? Då kanske jag rentav springer på henne i korridorerna här!

Hörruduru!

Nu ska du inte vara sån....Men du är varmt välkommen ut till Viksberg för att hälsa på!

Ikke ødlegg lykken for den glade mannen nå da. Det er da en kjempe god grunn for å skaffe seg nytt skikkelig el-verktøy og enda ha spart masse penger!!

Det må da vel bli en Festool nå?

Kom igen nu, våga snika! Ta en Biltema eller annan kinesmaskin ;)

Nå´n som behöver lite virke...:) OCH har en Festool över....

Jag skickade ju en fråga om hyvelnannonsen i Pm...

Har fått tag på en knappt använd Festool MED systainer för 2 lax. Så det är väl okej antar jag. Ska bli intressant att se vad den går att använda till.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.