Det ska komma en efterföljare med ”samma” färg. Men en aning blankare. Oklart dock med när de kommer. Så vi valde den utgående. Täcksidor och luckor inköpta. Men det får inte kapas fel nån stans…
 
  • Gilla
bygglov
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Men det får inte kapas fel nån stans…
Helt rätt, living on the edge! 😬
 
T Trafikverket1 skrev:
Ja, riktigt irriterande. Löste du det med betongslip eller hur gjorde du?
Betongslip första gången. Därefter mest en klump i magen och göra det i mindre sektioner. Och inte minst, släppa att det måste vara helt perfekt. Där det blir för dåligt spacklat jag i mer.
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Byggmax flytspackel. En tandad spackelspade hade nog varit bra, försökte jämna till med en rak men hade varit enklare om man kunde kratta ut det.
En sån här på en förlängare hjälper också till att jämna ut flytspacklet:
https://www.byggmax.se/piggroller-p30660
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
Satt in ett källarfönster.
Installerat källarfönster med grönt foder, omgiven av isolerande skum. Sugkoppar fästa på glaset. Trädgård med gräs och buskar syns genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TickyNucker och 5 till
  • Laddar…
J jockebq skrev:
En sån här på en förlängare hjälper också till att jämna ut flytspacklet:
[länk]
Om jag ändå kunde göra om..

Missödet fortsätter. Fyllde upp hörnet som hade sjunkit och de sänkor som fann. Försökte dra ut allt med en rätskiva men ser för jävligt ut nu. Troligtvis mer plant iaf. En vända på med slipen sen får det vara.

Eller 14 långburk och bila bort skiten.

En rätskiva ligger på ett ojämnt och fläckigt golv i ett hörn, använd för att försöka jämna ut ytan vid en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Yes det har jag koll på!

Har slipat ner bulorna. Men finns ett par sänkor, kanske 3 mm. Ska flyta ett hörn imorgon som är lite lågt och sen försöka handspackla sänkorna. Hade dock helst använt mig av något annat än flytspackel eftersom vi inte är så bra vänner.
T Trafikverket1 skrev:
Om jag ändå kunde göra om..

Missödet fortsätter. Fyllde upp hörnet som hade sjunkit och de sänkor som fann. Försökte dra ut allt med en rätskiva men ser för jävligt ut nu. Troligtvis mer plant iaf. En vända på med slipen sen får det vara.

Eller 14 långburk och bila bort skiten.

[bild]
Detta kan du lägga 60x60 på ,,

De stora problemet va att du köpte spackel från byggmax, men nu börjar de rätta upp sig,
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Detta kan du lägga 60x60 på ,,

De stora problemet va att du köpte spackel från byggmax, men nu börjar de rätta upp sig,
Håller med dig, dubbellimma med 10ans. Och kör med nivåsystem så kan det inte gå fel
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
Om hela golvet ser ut som de gör på bilden så kan du gå ner på kam å , skulle säga att 8 golv å 6 platta ,, ett nivå system är ett måste iaf,

Mät flera gånger så du inte börjar med en hel platta i ett hörn å får en liten stump på andra sidan ,
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Om hela golvet ser ut som de gör på bilden så kan du gå ner på kam å , skulle säga att 8 golv å 6 platta ,, ett nivå system är ett måste iaf,

Mät flera gånger så du inte börjar med en hel platta i ett hörn å får en liten stump på andra sidan ,
Tack för input! Vad är fördelen med att gå ner i kam? Att höjden bygger mindre eller?
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Tack för input! Vad är fördelen med att gå ner i kam? Att höjden bygger mindre eller?
Finns ingen anledning att gå ner i storlek. Jag har i 15år kört 10an till lite större plattor
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Tack för input! Vad är fördelen med att gå ner i kam? Att höjden bygger mindre eller?
Ja de är höjden , absolut går de att köra 10 kam , går bara mera fix
 
  • Gilla
Trafikverket1 och 1 till
  • Laddar…
Återigen tack för all i input! Kör på 10 mm. Golvet ser värre ut nu med alla rispor men mycket bättre när jag kontrollerar med rätskivan. Dock liten nedsänkning, max 5 mm, i två hörn diagonalt från varandra. Ingen trafik där så jag kommer inte försöka rätta till den mer utan sätta mitt hopp till fixat.
 
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
Gräver upp tujor, hugger asprötter, planterar nya tujor.
Köpte på rea på Byggmax för några år sedan men det var dålig kvalitet och nästan ingen tillväxt. Asparna på allmänningen är säkert också en orsak.
När jag planterade första gången var drygt hälften från Blomsterlandet och de har visat tillväxt. Nu blev det ett tjog nya plantor därifrån 80-100 cm.
Hoppas detta blir bra. Första bilden visar hur Aspen går genom planeringsdiket och vidare i gräsmattan.
 
  • Planeringsdike med asprötter som går igenom gräsmattan. En skottkärra syns i övre vänstra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nysatta tujor längs ett staket, med uppgrävd mark där asprötter är synliga i gräsmattan. En äldre, tillväxt tuja planterad i slutet av raden med nyplanterade tujor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävt planeringsdike längs en trästaket där tjugor har blivit planterade, med asprötter synliga i jorden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Tagit bort ruttet trä från karmen till garageporten. Någon tyckte på 60-talet att det var en bra ide att leda ner träet i en gjuten vattenpool. Fukten har sen tagit sig uppåt via drevningen och via armeringsjärnen. Hoppas kunna få ut några mer år av porten...
Garageport med ruttet trä vid nederkanten på karmen, angränsande till en betongtröskel och en grusig mark. Träet har skadats av fukt och är delvis borttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ruttet trä borttaget från garageportens karm visar skadade och flisiga trädelar bredvid en betongyta, del av renoveringsarbete för att laga portens tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ruttet trä avlägsnat från karm vid garageport, som visar skador från fukt. Två bitar avtaget trä ligger på betonggolvet bredvid dörröppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat trä vid nederkanten av garageportens karm där ruttet trä tagits bort. Betong och armeringsjärn synliga på marken bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska på med ett nytt tröskeljärn sen laga detta på något vis...
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.