5 370 läst · 11 svar
5k läst
11 svar
Ebeco Cable Board
Hej. Jag skall renovera mitt badrum och hade tänkt att använda Ebeco Cable Board med tillhörande värmekabel. Hur mycket "flyt" behöver ha ovan värmekablen och Cable Boarden? Någon annat man skall beakta vi just denna modellen? Erfarnenheter?
/ Jonas
/ Jonas
Om jag minns rätt så ville spackelleverantören (Finja tror jag) att man skulle flyta minst 25 mm, när jag lade Cable board för några år sedan. Detta på betongplatta. Men jag är ganska osäker som du hör, kolla med din spackelleverantör om du inte får ett säkert svar från någon annan här.
Det är flytspackelleverantören som föreskriver hur och hur tjockt deras spackel ska ligga för att fungera på olika underlag. Det är ju till exempel inte upp till spånskivetillverkaren att berätta hur tjockt man ska lägga Finjas spackel på deras golvspån, utan det är upp till Finja. Verkar det konstigt?
Hmmm...
Du har nog en poäng där.
Jag har inte skaffa flytspacklet än så det blir till att kolla. Du skriver innan att Finja vill ha ca 25mm. Om jag inte minns fel så är cable boarden 20mm + Ytskikt. Det är ju 55 mm. Börjar bli mycket nu.
Du har nog en poäng där.
Jag har inte skaffa flytspacklet än så det blir till att kolla. Du skriver innan att Finja vill ha ca 25mm. Om jag inte minns fel så är cable boarden 20mm + Ytskikt. Det är ju 55 mm. Börjar bli mycket nu.
Ah, då är det nog ingen dum idé med lite isolering. Men det blir ju en del bygghöjd. Tänk på att de 55 mm vi pratar om är vid brunnen, sedan blir det ju högre ju längre bort man kommer, i och med fallet.
Men som sagt, ring runt och kolla, jag minns inte helt säkert att det var 25 mm och att det var just Finjas grejer jag använde.
Men som sagt, ring runt och kolla, jag minns inte helt säkert att det var 25 mm och att det var just Finjas grejer jag använde.