Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har tyvärr inte tid inte hjälpa dig mer. Du får tro mig eller inte.
Jag tror dig, men jag vill veta vilken/vilka lagar som bestämmer vad som måste finnas.

enligt https://www.bostadsratterna.se/aemnen/l/lagenhetsforteckning så finns inte ägarandel med som krav?

Uppgifter som ska finnas i förteckningen​

I lägenhetsförteckningen ska det finnas uppgifter om bostadsrättshavarens namn och lägenhetens beteckning, det vill säga det lägenhetsnummer bostadsrätten fick då den bildades. Dessutom ska där stå var lägenheten finns i byggnaden och antal rum.

Datumet då den ekonomiska planen registrerades ska också anges liksom insatsen för bostadsrätten. Alla dessa uppgifter ska föras in då en lägenhet upplåts med bostadsrätt, alltså när den bildas.

Utöver de uppgifter som redan nämnts är det inget som hindrar att fler uppgifter antecknas i lägenhetsförteckningen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte diktaturlagar.

Kom själv med statistik som visar det du påstår. Du började påstå något så du börjar med att visa att det du påstod är sant.

Jag är inte intresserad av dina killgissningar.
Jag har redan hänvisat till citat 2ggr i denna tråd och skrivit med ditt anvnamn. Så det kan du leta upp.
Vore väldigt intressant med en riktig undersökning, finns kanske tom.
Men sen vad du anser med få, kan ju variera :D
 
john68 john68 skrev:
Sverige!
Ok? Jag pratade om Norge, vad vet du om det?
 
BirgitS
P patriklarsson skrev:
Nej, för där har man gjort ett aktivt val till skillnad från ett bostadsköp.
Det är inget aktivt val att ingå motsvarande äktenskap.
Det är definitivt ett aktivt val att köpa en bostad.
Liksom att köpa en bostad för gemensamt bruk med någon man lever med under äktenskapsliknande förhållanden.
Ingetdera är något man gör i sömnen utan det är något man väljer att göra.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är definitivt ett aktivt val att köpa en bostad.
Liksom att köpa en bostad för gemensamt bruk med någon man lever med under äktenskapsliknande förhållanden.
Ingetdera är något man gör i sömnen utan det är något man väljer att göra.
I din värld ja
 
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Ok? Jag pratade om Norge, vad vet du om det?
Vem fan bryr sig om vad som sker i Norge i ett svenskt forum😂
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Vem fan bryr sig om vad som sker i Norge i ett svenskt forum😂
Därför att annan användare hänvisade till norska lagar i en övertygelse om att två länder har mer rätt än 193 andra?
 
BirgitS
P patriklarsson skrev:
Jag har redan hänvisat till citat 2ggr i denna tråd och skrivit med ditt anvnamn. Så det kan du leta upp.
Vad i mitt inlägg är det du besvarar?
 
D Dilato skrev:
Jag tror dig, men jag vill veta vilken/vilka lagar som bestämmer vad som måste finnas.

enligt [länk] så finns inte ägarandel med som krav?

Uppgifter som ska finnas i förteckningen​

I lägenhetsförteckningen ska det finnas uppgifter om bostadsrättshavarens namn och lägenhetens beteckning, det vill säga det lägenhetsnummer bostadsrätten fick då den bildades. Dessutom ska där stå var lägenheten finns i byggnaden och antal rum.

Datumet då den ekonomiska planen registrerades ska också anges liksom insatsen för bostadsrätten. Alla dessa uppgifter ska föras in då en lägenhet upplåts med bostadsrätt, alltså när den bildas.

Utöver de uppgifter som redan nämnts är det inget som hindrar att fler uppgifter antecknas i lägenhetsförteckningen.
Jag är inte helt säker på att det är en lag, däremot praxis då det är väldigt vanligt att flera köpare deläger en bostadsrätt och det måste registreras bla hos föreningen och Skatteverket.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P patriklarsson skrev:
I din värld ja
Så du köper bostad genom att när du passerar ett mäklarkontor råka gå in och köpa en bostad eller hur går det till att bli ägare av en bostad utan att välja det?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P patriklarsson skrev:
Därför att annan användare hänvisade till norska lagar i en övertygelse om att två länder har mer rätt än 193 andra?
Det där är inte sant.
Jag gjorde det för att du påstod att inga andra länder tar hänsyn till samboförhållanden. Det var alltså för att visa att ditt påstående var felaktigt.
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad i mitt inlägg är det du besvarar?
Har du en undersökning som visar på att du inte gissar? Har jag? Nej jag har ett citat från en juristbyrå där det står att många inte känner till sambolagen.
Sen om det är få eller inte, ja det är för få.
Det är en diktaturlag införd pga grund av att folk inte vill gifta sig, för att slippa ta ekonomiskt ansvar för sin befolkning.
Den förutsätter det optimala ur statligt perspektiv och innefattas utan ev kännedom.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så du köper bostad genom att när du passerar ett mäklarkontor råka gå in och köpa en bostad eller hur går det till att bli ägare av en bostad utan att välja det?
Om jag skulle köpa en bostad med en sambo till ägandedel 70/30 så förväntar jag mig att det är 70/30 o inte 50/50 vilket det är i nästan alla andra länder utom Sverige.
Det är ingen som upplyser om att ÄVEN ett samboavtal måste upprättas.
Ja, du ska känna till ALLA svenska lagar. Men vem gör det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det där är inte sant.
Jag gjorde det för att du påstod att inga andra länder tar hänsyn till samboförhållanden. Det var alltså för att visa att ditt påstående var felaktigt.
Om det inte är sant har alltså majoriteten rätt och minoriteten fel?
Att jag stör mig på denna lag, jo det stämmer!
 
P patriklarsson skrev:
Därför att annan användare hänvisade till norska lagar i en övertygelse om att två länder har mer rätt än 193 andra?
Fast i detta svar syftar du ju även på sverige som en av de två? Eller är det Norge och ngt annat land? Touche!🤣🤣
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.