Plus 2PM?
 
F
F fsn skrev:
Denna? [bild]
Jag tänkte beställa ett trepack av denna men tänkte bara höra mig för innan. Just nu så styr jag poolens cirkulationspump och när den går så slår värmepumpen igång automatiskt men skulle vilja kontrollera poolvärmepumpen på nåt sätt. Antingen via elpris eller att jag via programmering kan styra poolpumpen. Men vad behöver jag för prylar? Värmepumpen är 1-fas 16A och jag skulle såklart kunna koppla in mig på fasen och helt enkelt bara bryta sen men kan inte tänka mig att det är rätt sätt?
 
B
F fsn skrev:
Denna? [bild]
Köp gen3 och inte gen2, om du inte behöver 12v styrning.
 
F
B bygges skrev:
Köp gen3 och inte gen2, om du inte behöver 12v styrning.
Är det inte Gen3 jag har i bilden i inlägg 2399?

Edit… det var det nog inte? Hittar bara Shelly 1 Mini Gen3 och den är bara specad 8A.
 
Efter att ha lurkat i den här tråden i många år är det "äntligen" dags att ge sig in i tråden. Håller på med en lite större renovering, och som en del av det installerar vi frikyla, men är inte helt säker på hur allt ska styras.

Startade en tråd för det här https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-projektering-inkoppling-frikyla.522999/#post-5807119

Men sammanfattningen är att jag vill styra en cirkulationspump + magnetventil som ska vara aktiva när kylbehov föreligger. Fläktkonvektorn (Eveco Skystar) har en 230V utång den aktiverar när den vill ha kyla, samt vårt FTX aggregat har en 24V digital utgång den aktiverar när den vill ha kyla.

Låter detta som ett uppdrag för Shelly? Ett relä av något slag som styr cirkpump och magnetventil, samt digital ingång av något slag för att detektera output från ftx, och analog ingång för att detektera input från fläktkonvektorn?

Sen får man programmera ihop logiken med hjälp av home assistant, eller vad rekommenderas 2024? Har inte pillat alls med detta, men skriva kod kan jag så har jag bara rätt hårdvara är jag övertygad att jag kan få ihop det.

Har sen tidigare två andra projekt som också skulle gå att lösa med liknande infrastruktur:
- FTX aggregatet har en digital ingång för spiskåpa där den automatiskt sänker frånluft, som jag hade velat detektera när köksfläkten går igång och sen använda det för att trigga den ingången. (även samma logik för centraldammsugare samt en manuelknapp för när man vill elda i kaminen)
- Värmpumpen har en ingång för att blockera poolvärme, som jag skulle vilja koppla till att aktiveras när poolpumpen kör, antagligen genom att mäta dess strömförbrukning, alternativ styra poolpumpen via ett relä som i sin tur styrs via en underliggande timer som även aktiverar/avaktiverar blockeringen mot värmepumpen.

Låter som att det är rätt titta på Shelly produkter för detta, eller vore något annat bättre? Förslag på produkter jag ska titta på?

Har en elektriker som ska koppla in grejerna, som verkar vara flexibel med vad han kan installera även om han mest installerad Plejd, men känns inte som det är lösningen på den lite mer komplicerade logiken ovan?
 
Walle85
Jag planerar att köra Shelly puckar för att slå på och av cirkulationspump samt fläktkonvektor. Sedan kör jag en dimmerpuck som klarar 0-10V för att styra fläkthastigheten på konvektorn.
Har även tänkt koppla in addon för ena pucken så att man kan koppla in tempsensorer och få bättre automatik som reagerar på in/ut temp från fläktkonvektorn samt temperaturen i rummet.
Finns även en liten skärm med touch (wall display) man kan använda som kontrollpanel för manuell styrning som jag tänkte slänga in i mixen.
 
Letade upp manualen till EM3 kortet till vår BVP, här är beskrivningen. Så för att stoppa poolvärmaren behöver man kortsluta plint U94 som jag tolkar det. Resten av kopplingarna är gjorda sen tidigare vid installationen av pumpen, men de hade inga förslag på hur jag skulle kunna start/stoppa värmningen av poolen baserat på om poolpumpen gick eller inte så U94 är inte kopplat.
Schema av Expansionsmodul 3 (EM3) från en installationsanvisning med tabell för specificerade plintar: T83, TR67, T84, U94 och deras beskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Är då en Shelly Pro 1 en lämplig produkt? Den ska då matas med 230V över L/N sen kopplar men O till U94- och I till U94+ (SW1 och SW2 används ej?) och jag kan då sluta/öppna den över nätverket?

https://kb.shelly.cloud/knowledge-b...SW-101XE16EU)-Simplifiedinternalschematics(≠)

Kommer givetvis låta elektrikern installera detta i så fall, man vill förstå själv först!

Jag tänker sen då att jag kopplar poolpumpen (som går på stickkontakt) via en Shelly Plug, och sen i Home Assistant (eller direkt i Shelly går kanske?) lägger ett schema som öppnar U94 och startar pumpen, och senare stänger pumpen och sluter U94. Så borde jag åstadkomma att BVP bara försöker värma poolen medans pumpen faktiskt kör.
 
A ajn82 skrev:
Letade upp manualen till EM3 kortet till vår BVP, här är beskrivningen. Så för att stoppa poolvärmaren behöver man kortsluta plint U94 som jag tolkar det. Resten av kopplingarna är gjorda sen tidigare vid installationen av pumpen, men de hade inga förslag på hur jag skulle kunna start/stoppa värmningen av poolen baserat på om poolpumpen gick eller inte så U94 är inte kopplat.
[bild]


Är då en Shelly Pro 1 en lämplig produkt? Den ska då matas med 230V över L/N sen kopplar men O till U94- och I till U94+ (SW1 och SW2 används ej?) och jag kan då sluta/öppna den över nätverket?

[länk]

Kommer givetvis låta elektrikern installera detta i så fall, man vill förstå själv först!

Jag tänker sen då att jag kopplar poolpumpen (som går på stickkontakt) via en Shelly Plug, och sen i Home Assistant (eller direkt i Shelly går kanske?) lägger ett schema som öppnar U94 och startar pumpen, och senare stänger pumpen och sluter U94. Så borde jag åstadkomma att BVP bara försöker värma poolen medans pumpen faktiskt kör.
Ja, det är en lämplig shelly då den har en potentialfri kontakt, dvs släpper inte ut någon spänning på sin kontakt, utan som du skriver bara sluter mellan I och O.

Ja, du kan skriva logiken i home assistant eller i nyare shellys kan du skriva script i shellyna också. Dock måste ju allt vara uppe och snurra då för att det ska fungera. Men är det inga kritiska funktioner så går det ju bra. Annars vill man kanske ha ett externt system som styr saker och ting om det måste rulla 24/7.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
J Jsson83 skrev:
Annars vill man kanske ha ett externt system som styr saker och ting om det måste rulla 24/7.
Vad för typ av externt system är det du menar här?
 
A ajn82 skrev:
Vad för typ av externt system är det du menar här?
Tänker PLC, färdigt styrkort för ändamålet eller liknande som är gjort för att rulla hela tiden. Som inte är beroende av att nätverket är uppe och att homeassistant rullar. Men det beror ju som sagt på hur kritisk applikationen är. Ska du bara känna av strömförbrukningen på pumpen och dra en utgång på din VP finns det tex färdiga produkter för detta. Men så fort du vill lägga till lite schema, använda signalen till annat, lätt kunna programmera om, övervaka etc är ju homeassistant väldigt enkelt och prisvärt.
 
J Jsson83 skrev:
Tänker PLC, färdigt styrkort för ändamålet eller liknande som är gjort för att rulla hela tiden. Som inte är beroende av att nätverket är uppe och att homeassistant rullar. Men det beror ju som sagt på hur kritisk applikationen är. Ska du bara känna av strömförbrukningen på pumpen och dra en utgång på din VP finns det tex färdiga produkter för detta. Men så fort du vill lägga till lite schema, använda signalen till annat, lätt kunna programmera om, övervaka etc är ju homeassistant väldigt enkelt och prisvärt.
Vet du var man hittar det? För har pratat med ett par olika elektriker/installatörer och ingen verkar veta vad jag behövde för att få det att funka. Så kändes som att gå på Shelly eller liknande så kan jag själv ta kontrollen över det.
 
A ajn82 skrev:
Vet du var man hittar det? För har pratat med ett par olika elektriker/installatörer och ingen verkar veta vad jag behövde för att få det att funka. Så kändes som att gå på Shelly eller liknande så kan jag själv ta kontrollen över det.
Vad är det som styr din stickproppsanslutna poolpump? Antar att det sitter i pumpen, annars har du ju redan någon form av styrt uttag som du även kan styra VP med, via ett mellanrelä.

Vill du bara mäta strömmen på din poolpump, och när pumpen är igång, blockera din VP så köper du bara ett strömrelä. Tex https://www.elbutik.se/product.html/stromrela-ar12dx-1vxl-16a EDIT: Conrad verkar billigare, 590:-

Det är ett relä med en inbyggd strömtrafo. Fasen som går till din poolpumps vägguttag drar du igenom relät. Sedan ställer du strömmen lite lägre än pumpens driftström, med hjälp av 2 rattar, och vips har du en växlande reläkontakt som följer driften på pumpen. Denna kontakt kopplar du slutande eller brytande till din VP´s ingång U94 som stoppar värmen. I ditt fall, om du vill att kontakten ska sluta när pumpen går så använder du 1-3.

Svårare än så är det inte. Inget som kräver att nätverket är igång eller att en server snurrar.
 
Redigerat:
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Vet du var man hittar det? För har pratat med ett par olika elektriker/installatörer och ingen verkar veta vad jag behövde för att få det att funka. Så kändes som att gå på Shelly eller liknande så kan jag själv ta kontrollen över det.
Openplc på en Rasperry PI.
 
Halloj
Precis börjat vägen mot automation och valet ser ut att ha fallit på Shelly då jag är en snål jävel. Köpt en Shelly 1 Plus jag tänkte styra utebelysningen med.

Men jag är intresserad av dimmern inomhus också. Men när jag googlar på Shelly Dimmer 2 så får jag upp flera källor som säger olika om minimilasten beroende på om man har nolla eller inte
Här står det t.ex min 10 watt https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-dimmer-2
Och här också https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-dimmer2#node-qk68kavkwicri

Men här står det min 1 watt https://www.styrahem.se/p/626/infalld-dimmer-1-kanal-kompakt-wifi-shelly-dimmer-2

Vilket stämmer egentligen?
 
B
Varför skulle Styra hem veta bättre än Shelly själva? Jag utgår från att det som står hos Shelly stämmer, 10W med nolla och 20W utan som minsta belastning.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.