Hej!

Jag ska installera ett större fönster i ett blivande sovrum, ca 200 mm betonghålssten med puts på ut och insida.
Hur gör jag?

Stor kap med diamantskiva och såga rakt och fint, det klarar jag men hur gör jag sedan? Gör jag hålet några mm för stort och putsar in karmen efter den har skruvats fast eller hur går det till? Fungerar putsen då som isolering eller ska jag dreva med något?
Någon med erfarenhet?

Mvh
Christian

Hej!
Jag svarar mig själv..
Fogskum runt fönstret som tätning borde väl vara en god idé? Men hur mycket spalt ska man lämna?
Går det att putsa utanpå fogskum?
Hur fäster jag lämligen karmen? Plugg från sidan in i betonghålssten, funkar det?

Mvh
/Christian

Gör hålet ca 20 mm större än fönstret, är fönstret 1280 mm brett skall allts hålet vara 1300. På höjden kan du behöva lite mer för att få lutning på fönsterblecket.
Fogskum är nog bra eftersom det kan vara svårt att få en bra infästning i hålstenen. Putsa mot fogskummet är inget problem.

Glöm inte en balk i överkant bara !!

Staffan

Hej!
Det finns redan idag ett källarfönster i väggen, rektangulärt. Vi ska alltså bara sätta in ett större, läs högre. Bredden kommer alltså vara den ursprungliga. Behövs det ändå en balk???

Mvh
/C

Ja, eftersom ni gör fönstret högre så är det ju just den befintliga balken som åker bort. Om det inte är bara några cm högre som det nya blir, då då kanske hållfastheten i den befintliga förblir tillräcklig.

Okej, då är det inga problem eftersom ovankanten på det nya och det gamla fönstret kommer vara samma. Vi har grävt bort vår soutterängdel och ska göra fönstret större "neråt".

Mvh
/C

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.