Bläddrade förbi en Engelsk grupp på Facebook som heter Sitting There Rotting on a Driveway.
Ett collage av bilder på övergivna bilar på en gård, mest från 80 och 90 talet.
Vi har ju problem med rost från våra saltade vägar, men i jämförelse rostar våra bilar knappt alls. De här bilarna var rostiga överallt, karosser som säckat ihop av rost !!!
 
Dom saltar väl ganska friskt i UK trots milt väder, ett intryck jag har fått då jag läser vad dom skriver åtminstone. Sen rostskyddas det väl litet där också.
 
Fixat lite med min för en vecka sedan inköpta C70 cabbe, monterat 6-CD-växlare i skuffen vid effektförstärkaren då denna inte hade den optionen från fabrik.
Jag har en förmåga att vid besök på skrotar samla på mig "bra att ha grejor" och hade 2 st växlare i bilförrådet och en av dem passade i hållaren.
Blev också en tvätt av bil samt grundlig rengöring av cabben samt efter att den torkat ordentligt i solen har den fått en omgång med impregnering.

Röd Volvo C70 cabriolet i ett garage, med taket nedfällt och täckt med bubbelplast. Annan vit bil står i bakgrunden nära verktyg och däck på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd Volvo C70 cabriolet i ett garage, med täckt cab använt för impregnering. Bilen är nytvättad och har BBS Propus split fälgar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska den torka ordentligt och sedan sprayar jag på det som återstår av vätskan, sedan behöver jag inte göra det någon mer gång i min ägo antagligen.
Har lyft upp den och nagelfarit allt och den ser ut som ny under med färgen kvar på allting och det märks verkligen att den gått endast 6000 mil på antagligen torra sommarvägar enbart.
Min son säger att jag nog fått tag på Sveriges finaste C70 cab som faktiskt varit använd och inte enbart stått i garage.

Vid inköpet och provkörningen var det en del vibrationer som säljaren fått uppgift att det berodde på att det var en cab och dessa hade problem med styvheten i karossen, men när jag hissade upp den och snurrade hjulen var de flång nya Kinadäcken säljaren monterat inte 100% runda, samt att de vid en kontroll hos min däckhandlare dessutom felbalanserade...
Efter ombalansering blev det bättre men jag kommer att sätta på nya däck, antingen på de 17 tums BBS Propus split originalfälgarna eller på de 18 tums BBS split Nebula jag har på blästring och lack.
Blir det Nebula säljer jag de andra, finns ett stort intresse tydligen för dessa BBS Propus, och de är också i ett fantastiskt fint skick.

Får hoppas på en cabsommar nu också med mycket glassande och glassätande🙂
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 13 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Fixat lite med min för en vecka sedan inköpta C70 cabbe, monterat 6-CD-växlare i skuffen vid effektförstärkaren då denna inte hade den optionen från fabrik.
Jag har en förmåga att vid besök på skrotar samla på mig "bra att ha grejor" och hade 2 st växlare i bilförrådet och en av dem passade i hållaren.
Blev också en tvätt av bil samt grundlig rengöring av cabben samt efter att den torkat ordentligt i solen har den fått en omgång med impregnering.

[bild]

[bild]

Nu ska den torka ordentligt och sedan sprayar jag på det som återstår av vätskan, sedan behöver jag inte göra det någon mer gång i min ägo antagligen.
Har lyft upp den och nagelfarit allt och den ser ut som ny under med färgen kvar på allting och det märks verkligen att den gått endast 6000 mil på antagligen torra sommarvägar enbart.
Min son säger att jag nog fått tag på Sveriges finaste C70 cab som faktiskt varit använd och inte enbart stått i garage.

Vid inköpet och provkörningen var det en del vibrationer som säljaren fått uppgift att det berodde på att det var en cab och dessa hade problem med styvheten i karossen, men när jag hissade upp den och snurrade hjulen var de flång nya Kinadäcken säljaren monterat inte 100% runda, samt att de vid en kontroll hos min däckhandlare dessutom felbalanserade...
Efter ombalansering blev det bättre men jag kommer att sätta på nya däck, antingen på de 17 tums BBS Propus split originalfälgarna eller på de 18 tums BBS split Nebula jag har på blästring och lack.
Blir det Nebula säljer jag de andra, finns ett stort intresse tydligen för dessa BBS Propus, och de är också i ett fantastiskt fint skick.

Får hoppas på en cabsommar nu också med mycket glassande och glassätande🙂
Jag noterar att den inte har anten på bakskärmen.
Har det med årsmodell att göra ??
Alltid tänkt, om jag haft en C70 skulle antennen bort fortare än kvickt, den förstör hela bilen, ser riktigt hemmamek ut.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Vid inköpet och provkörningen var det en del vibrationer som säljaren fått uppgift att det berodde på att det var en cab och dessa hade problem med styvheten i karossen, men när jag hissade upp den och snurrade hjulen var de flång nya Kinadäcken säljaren monterat inte 100% runda, samt att de vid en kontroll hos min däckhandlare dessutom felbalanserade...
https://www.michelin.se/
😉
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag noterar att den inte har anten på bakskärmen.
Har det med årsmodell att göra ??
Alltid tänkt, om jag haft en C70 skulle antennen bort fortare än kvickt, den förstör hela bilen, ser riktigt hemmamek ut.
Den har elantenn och det tyckte hustrun ser antikt ut jämfört med nya bilar som har hajfena, men i mina ögon hör det hemma på en originalbil vilket jag är anhängare av.
 
galento
mikethebik mikethebik skrev:
Fixat lite med min för en vecka sedan inköpta C70 cabbe, monterat 6-CD-växlare i skuffen vid effektförstärkaren då denna inte hade den optionen från fabrik.
Jag har en förmåga att vid besök på skrotar samla på mig "bra att ha grejor" och hade 2 st växlare i bilförrådet och en av dem passade i hållaren.
Blev också en tvätt av bil samt grundlig rengöring av cabben samt efter att den torkat ordentligt i solen har den fått en omgång med impregnering.

[bild]

[bild]

Nu ska den torka ordentligt och sedan sprayar jag på det som återstår av vätskan, sedan behöver jag inte göra det någon mer gång i min ägo antagligen.
Har lyft upp den och nagelfarit allt och den ser ut som ny under med färgen kvar på allting och det märks verkligen att den gått endast 6000 mil på antagligen torra sommarvägar enbart.
Min son säger att jag nog fått tag på Sveriges finaste C70 cab som faktiskt varit använd och inte enbart stått i garage.

Vid inköpet och provkörningen var det en del vibrationer som säljaren fått uppgift att det berodde på att det var en cab och dessa hade problem med styvheten i karossen, men när jag hissade upp den och snurrade hjulen var de flång nya Kinadäcken säljaren monterat inte 100% runda, samt att de vid en kontroll hos min däckhandlare dessutom felbalanserade...
Efter ombalansering blev det bättre men jag kommer att sätta på nya däck, antingen på de 17 tums BBS Propus split originalfälgarna eller på de 18 tums BBS split Nebula jag har på blästring och lack.
Blir det Nebula säljer jag de andra, finns ett stort intresse tydligen för dessa BBS Propus, och de är också i ett fantastiskt fint skick.

Får hoppas på en cabsommar nu också med mycket glassande och glassätande🙂
Ja du ser ut att ha ett seriöst garage med lyft 👍
 
mikethebik mikethebik skrev:
Fixat lite med min för en vecka sedan inköpta C70 cabbe, monterat 6-CD-växlare i skuffen vid effektförstärkaren då denna inte hade den optionen från fabrik.
Jag har en förmåga att vid besök på skrotar samla på mig "bra att ha grejor" och hade 2 st växlare i bilförrådet och en av dem passade i hållaren.
Blev också en tvätt av bil samt grundlig rengöring av cabben samt efter att den torkat ordentligt i solen har den fått en omgång med impregnering.

[bild]

[bild]

Nu ska den torka ordentligt och sedan sprayar jag på det som återstår av vätskan, sedan behöver jag inte göra det någon mer gång i min ägo antagligen.
Har lyft upp den och nagelfarit allt och den ser ut som ny under med färgen kvar på allting och det märks verkligen att den gått endast 6000 mil på antagligen torra sommarvägar enbart.
Min son säger att jag nog fått tag på Sveriges finaste C70 cab som faktiskt varit använd och inte enbart stått i garage.

Vid inköpet och provkörningen var det en del vibrationer som säljaren fått uppgift att det berodde på att det var en cab och dessa hade problem med styvheten i karossen, men när jag hissade upp den och snurrade hjulen var de flång nya Kinadäcken säljaren monterat inte 100% runda, samt att de vid en kontroll hos min däckhandlare dessutom felbalanserade...
Efter ombalansering blev det bättre men jag kommer att sätta på nya däck, antingen på de 17 tums BBS Propus split originalfälgarna eller på de 18 tums BBS split Nebula jag har på blästring och lack.
Blir det Nebula säljer jag de andra, finns ett stort intresse tydligen för dessa BBS Propus, och de är också i ett fantastiskt fint skick.

Får hoppas på en cabsommar nu också med mycket glassande och glassätande🙂
Är det en A35:a som man skymtar i bakgrunden???
 
mikethebik mikethebik skrev:
Den har elantenn och det tyckte hustrun ser antikt ut jämfört med nya bilar som har hajfena, men i mina ögon hör det hemma på en originalbil vilket jag är anhängare av.
Jag tänkte på modellerna som inte har elanten.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja du ser ut att ha ett seriöst garage med lyft 👍
Ä man lite bilgalen är det om inte ett måste så åtminstone ett väldigt stort hjälpmedel i alla möjliga sammanhang, inte minst hjulskiften.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
J JuggeH skrev:
Är det en A35:a som man skymtar i bakgrunden???
Japp, en 58:a som jag fick av min fru i 60-årspresent för snart 9 år sedan.
Inköptes ny av en dam i Uppsalatrakten 1958, hon hade den till sin död runt 1975-1976 och den har till dato gått 10 365 mil, har aldrig varit rostig och är i princip orenoverad förutom en omlack som gjordes i början av 2000-talet av den man som köpte bilen av dödsboet efter hennes död.
Den blev stående hos honom i mer än 20 år och då bilen hade någon repa och mindre buckla valde han att lacka om den.
Idag hade man nog låtit den ha kvar originallacken då en helt rostfri A35 närmast är unikt.
En helt underbar liten bil som speciellt kvinnor är väldigt förtjusta i (tyvärr ingen uppmärksamhet som bistås föraren på samma sätt..)😂
 
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 5 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Japp, en 58:a som jag fick av min fru i 60-årspresent för snart 9 år sedan.
Inköptes ny av en dam i Uppsalatrakten 1958, hon hade den till sin död runt 1975-1976 och den har till dato gått 10 365 mil, har aldrig varit rostig och är i princip orenoverad förutom en omlack som gjordes i början av 2000-talet av den man som köpte bilen av dödsboet efter hennes död.
Den blev stående hos honom i mer än 20 år och då bilen hade någon repa och mindre buckla valde han att lacka om den.
Idag hade man nog låtit den ha kvar originallacken då en helt rostfri A35 närmast är unikt.
En helt underbar liten bil som speciellt kvinnor är väldigt förtjusta i (tyvärr ingen uppmärksamhet som bistås föraren på samma sätt..)😂
Underbart. Vi hade en A30 och senare uppgraderade farsan till en A35. När min syster och jag var barn så åkte familjen på bilsemester från Norrlands inland till Stockholm i A35-an.

Tänker ibland på den när man läser hur folk suckar över hur de ska få plats med två vuxna + två barn i en jättepråm som Volvo V70...
 
  • Gilla
  • Älska
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
J JuggeH skrev:
Underbart. Vi hade en A30 och senare uppgraderade farsan till en A35. När min syster och jag var barn så åkte familjen på bilsemester från Norrlands inland till Stockholm i A35-an.

Tänker ibland på den när man läser hur folk suckar över hur de ska få plats med två vuxna + två barn i en jättepråm som Volvo V70...
När jag var liten hade farsan en A35 Countryman, alltså en herrgårdsvagn med glasat skåp, och den åkte föräldrarna med 4 barn till Norge på semester 1957 då jag var två år och yngst i skaran, syrran med sina 11 år var äldst.
Inget jag har minne av men bilen kommer jag ihåg då han bytte den 1960 mot en Volvo Duett av mycket tidig årgång.
Det var mer stake i folk förr!🙂
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Folk åkte ju på "bilsemester" med sådana här
Röd Messerschmitt microcar från 1950-talet körs på landsväg, omgiven av grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
J JuggeH skrev:
Underbart. Vi hade en A30 och senare uppgraderade farsan till en A35. När min syster och jag var barn så åkte familjen på bilsemester från Norrlands inland till Stockholm i A35-an.

Tänker ibland på den när man läser hur folk suckar över hur de ska få plats med två vuxna + två barn i en jättepråm som Volvo V70...
Sätt 2 moderna barnstolar i en V70 så blir det väldigt trångt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.