Den sensor jag köpte säljs som passande till Liebherr och Miele. Den visade sig ha exakt samma resistens vid samma temperatur, som frontsensorn medan den i evaporatorn visade dubbelt. Frysskåpet har tidigare haft mycket låg temp (c:a -25 när det fungerade) trots att jag skruvade ner termostatvredet. Jag antog därför att temperaturen var för låg pga sensorn.

Jag har hittat en reservdelslista hos Miele. Där anges två temp-sensorer men de har samma produktnummer (6635115). Bilden stämmer dock inte med sensor nr 23. Se länk:

https://www4.miele.de/msd/MSD#/device/7234/etd/792409238802/materialNumber/6635115/

Men nu ska jag köra igång och låta skåpet gå några timmar så får vi se om kompressorn stannar när temperaturen nått tillräckligt låg nivå. Annars är det enklaste att göra som du föreslår, att byta tillbaka till den gamla sensorn och se vad som då händer.
 
Sitter det inte något relä på kortet. De brukar klistra ihop i styren på storköksgrejet.
 
Nej, det finns inget relä på kortet, endast två kondensatorer, ett motstånd, en potentiometer, en summer, en magnetbrytare till dörren och styrelektronik. Här är kortets två sidor. Nu ska jag låta skåpet stå på ett tag och se hur det går.
 
  • Elektronikkort med två kondensatorer, ett motstånd, en potentiometer, en summer och en magnetbrytare, fotograferat från två sidor.
  • Elektroniskt kretskort med olika komponenter, inklusive kondensatorer, motstånd, potentiometer, summer och styrelektronik, placerat på en blå bakgrund.
H Hans Bergman skrev:
Nej, det finns inget relä på kortet, endast två kondensatorer, ett motstånd, en potentiometer, en summer, en magnetbrytare till dörren och styrelektronik. Här är kortets två sidor. Nu ska jag låta skåpet stå på ett tag och se hur det går.
du kan ju kolla triacarna

troligen till för kompressor, avfrostning samt fläkt
 
H Hans Bergman skrev:
Vad är triacarna ?
de svarta med tre ben
 
Ok. Tack för tipset.Ska först köra skåpet ett tag och se hur det beter sig med alla hyllor och lådor på plats.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Nu har jag provkört i "skarpt" läge med alla hyllplan och lådor på plats. Start temp 23 grader. Efter drygt fyra timmar stannade kompressorn och temp -17 grader i en av lådorna. Jag testade förra gången helt utan lådor och gav mig till tåls endast tre timmar. Dessutom satt min termometer nära utloppet från fläkten vilket kan förklara den lägre temperaturen. Jag har nu prövat att öppna dörren och vänta tills varningspipet om temp. Detta kom samtidigt som kompressorn drog igång igen. Nu har jag också skruvat lite på termostatvredet för att komma ner kring 18 minus. Det verkar fungera.

Huvudproblemet var alltså fläkten som inte gick pga en pajad kondensator på motorns kretskort. Möjligen hade det räckt att bara byta den men från början var min hypotes att någon av de två temp-sensorerna var fel. Den ena visade ett annat värde än den nya och byttes. Kanske det också behövdes. Vi får se nu hur länge det fungerar. Se även bifogade bilder på fläktmotorn och den pajade kondensatorn.

Tack till alla som skrivit i detta forum och bidragit med tips och råd. Det har varit till stor hjälp !
:)
 
  • Fläktmotor med borttaget hölje och synlig kondensator på kretskortet, liggandes på ett bord. Bredvid motorn ligger ett av monteringshöljen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Defekt kondensator på mörkblå arbetsyta, med märkningar IEC60384-14, 310Vac, 250Vac och olika certifieringssymboler.
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.