Hej! Jag drömmer om ett lite större dubbelgarage istället för mitt nuvarande enkelgarage+carport. Problemet är att i kvarteret jag bor så är begränsningen på biarea 50kvm. Jag skulle vilja komma uppåt 70-80kvm dubbelgarage...

Finns det något sätt att komma runt detta? Kan man bygga ihop ett attefall med garaget (i samma "form") och i efterhand ta bort innerväggen emellan? Eller finns det några andra smarta sätt att lösa detta på?

Vitt dubbelgarage med grå garageport, svart asfalterad uppfart och ett närliggande mindre vitt byggnad vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Finns inget lagligt sätt så svartbygge och preskription efter 10 år är den enda möjligheten.
 
  • Gilla
R.A.
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns inget lagligt sätt så svartbygge och preskription efter 10 år är den enda möjligheten.
Finns det verkligen inget sätt att göra detta på? Det hjälper inte om man bygger ihop garaget med huset?
 
Men biyta är ju typ källare, förråd, garage.

Så att bygga ett hus med boyta på 80 kvm kanske du kan göra om du får bygglov. Men du kan ju inte direkt använda det som garage på en 10 år iallafall om din kommun är duktiga på att kolla fuskbyggen. För då används det ju som just ett garage :p
 
Totte_S
Hur stor byggyta tillåts för bostaden? I vår detaljplan tillåts 200m2 för bostadshuset och 50 för garage eller dylikt.
Grannen fick inte bygga större garage, men att bygga ut huset gick bra. Alltså byggde de så stort garage de ville ha och byggde ihop det med huset. Med en liten passage. Allt i dialog med samhällsbyggnadsnämnden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ett garage som är vidbyggt huset faller inom den byggrätt som finns för huvudbyggnaden. Så har man mot förmodan mycket generös byggrätt för huvudbyggnaden i detaljplanen man kan använda så är ett vidbyggt garage en möjlighet.

Men vill man ha ett ett fristående dubbelgarage på 80 kvm men det bara finns 50 kvadratmeter byggrätt för garage/uthus så är det kört. Man måste då ändra detaljplanen för att få till det.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Är garage och carport separata?
 
Och för huvudbyggnaden så finns även möjlighet att lägga till 15m² attefallstillbyggnad också. Om det nu är det som krävs för att nå målbilden.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
sysmali
Själv fick jag nej på utbyggnad (boyta) 30 kvm pga detaljplanen.

Men garage 30kvm ihopbyggt med huset är ok. Plus 15 kvm attefallstillbyggnad är ok. Plus 30 kvm fristående attefallshus är ok.

Kan tycka det är märkligt att jag får bygga diverse 75 kvm, men ej 30 kvm "vanlig" utbyggnad ihop med huvudhuset.
 
sysmali sysmali skrev:
Själv fick jag nej på utbyggnad (boyta) 30 kvm pga detaljplanen.

Men garage 30kvm ihopbyggt med huset är ok. Plus 15 kvm attefallstillbyggnad är ok. Plus 30 kvm fristående attefallshus är ok.

Kan tycka det är märkligt att jag får bygga diverse 75 kvm, men ej 30 kvm "vanlig" utbyggnad ihop med huvudhuset.
Reglerna är extremt fyrkantiga. Mitt hus byggdes med bygglov och när jag ville bygga ut det så fick jag inte bygga ut då det inte var planenligt. Tolkningen av reglerna hade ändrats och min altan räknades helt plötsligt som byggnadsarea, vilket den inte gjordes när den byggdes.
 
Jag hadde BYA 150m2 max på huvudbyggnaden men inget skrivet om sidobyggnader.

Det beror på exakt hur det är skrivet i detaljplan och ev. Översiktsplan.

Enklast är troligtvis att nöja sig med 50m2, bygga ett attefallshus bredvid och en attefallstillbyggnad på huset.
En ördel är ju att det automatiskt blir uppdelat så man kan ha dedikerade zoner för olika syften
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nissens
N Niklas_NiKeMaN skrev:
Hej! Jag drömmer om ett lite större dubbelgarage istället för mitt nuvarande enkelgarage+carport. Problemet är att i kvarteret jag bor så är begränsningen på biarea 50kvm. Jag skulle vilja komma uppåt 70-80kvm dubbelgarage...

Finns det något sätt att komma runt detta? Kan man bygga ihop ett attefall med garaget (i samma "form") och i efterhand ta bort innerväggen emellan? Eller finns det några andra smarta sätt att lösa detta på?

[bild]
Friliggande garage räknas inte som biarea…

Ett friliggande garage är varken bo- eller biarea. Det är en egen byggnad.
 
sysmali sysmali skrev:
Själv fick jag nej på utbyggnad (boyta) 30 kvm pga detaljplanen.

Men garage 30kvm ihopbyggt med huset är ok. Plus 15 kvm attefallstillbyggnad är ok. Plus 30 kvm fristående attefallshus är ok.

Kan tycka det är märkligt att jag får bygga diverse 75 kvm, men ej 30 kvm "vanlig" utbyggnad ihop med huvudhuset.
Förlåt men är du säker på att man får ha BÅDE en 15m2 attefallstillbygnad, samt ett fristående 30m2 attefallshus!? Jag trodde det var antingen eller.
 
BirgitS
  • Gilla
  • Älska
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är bara en förvirring som har uppstått p g a av det populära uttrycket "attefalls". Juridiskt sett har dessa bygglovsbefriade åtgärder för en- och tvåbostadshus inget med varandra att göra, de är olika särregleringar och undantag från PBLs grundläggande upplägg där allt kräver bygglov.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.