Jag har filosofin att jag vill upptäcka en brand så tidigt som möjligt, det vill säga en brandvarnare i varje rum.
Och larmar en så larmar alla.
Förutom i garaget, som är mer "högrisk", så där har jag två brandvarnare, med olika system, som även larmar inne i huset.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad menar du med "normalhus"?

Hur många brandvarnare samt var i följande hus?

1
[bild]

2
[bild]

3
[bild]

4
[bild]
Precis som Folksam beskriver det.
"vi rekommenderar minst en per våning, helst en per 60 kvadratmeter och en intill varje sovrum"
De flesta hus behöver då fyra branddetektorer. Men ett mer komplicerat hus kan behöva fler.

Hursomhelst så stöter man ofta på "misär" med just brandvarnare hos bekanta, när provade man sist? och när byttes batteriet? Ingen aning blir ofta svaret. Hög tid för många att lägga in det här i sin mobilkalender och skippa lite egentid med sociala medier!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Precis som Folksam beskriver det.
"vi rekommenderar minst en per våning, helst en per 60 kvadratmeter och en intill varje sovrum"
De flesta hus behöver då fyra branddetektorer. Men ett mer komplicerat hus kan behöva fler.
Det där är minimum för att förhoppningsvis kunna rädda/få ut alla innan huset övertänder.

Men för att ha möjlighet till att både få ut personer samt förhoppningsvis även kunna släcka så är det en brandvarnare I varje rum som gäller.


Har du bilen/bilarna helförsäkrad, halvförsäkrad eller bara trafikförsäkrad?
Varför har du vald försäkringsnivå?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är minimum för att förhoppningsvis kunna rädda/få ut alla innan huset övertänder.

Men för att ha möjlighet till att både få ut personer samt förhoppningsvis även kunna släcka så är det en brandvarnare I varje rum som gäller.


Har du bilen/bilarna helförsäkrad, halvförsäkrad eller bara trafikförsäkrad?
Varför har du vald försäkringsnivå?
Jo nu vidhåller jag att fyra branddetektorer räcker för de flesta normala hus!
 
En bra idé även att ha en liten 2-kilos pulversläckare i varje sovrum så man ökar sina chanser att ta sig ut, särskilt om det är på övervåning. Plus, givetvis, se till att det finns vettiga utrymningsvägar med stege el motsv vid behov.

Givetvis ska man strössla med brandvarnare vid sovrum. Dels har vi några i villan som är anslutna till Verisure larmcentral, i videoövervakade utrymmen så det kan fastställas om det är brand eller inte när vi inte är hemma.

Dels har vi ett antal NEXA WSA 102, billiga men bra trådlösa varnare typ en trehundring för ett tvåpack och man kan koppla ihop sex enheter. Dessa har vi både hemma i stan och ute i stugan.
https://nexa.se/tryggahem/brandvarnare/wsa102

En stor fördel med dessa jfr tidigare modeller vi trilskats med är att de är extremt lättprogrammerade, har pausfunktion om de skulle utlösa av tex matos, plus att de går på ett par vanliga AA-batterier (inga 9 V-batterier). Funktionen har testats åtskilliga gånger och funkar klockrent, brandvarnaren som löste ut har en annan larmsignal så enkelt lokalisera i ett hus. Dock inte anslutna till larmcentral då får man välja annan modell och system för detta.

Sist men inte minst vill jag slå ett slag för en skitbillig CO-varnare om man har eldstad, 10-årsbatteri på denna (ej utbytbart) men varnaren kostar bara en trehundring: https://nexa.se/tryggahem/cma-968

Nu valde jag produkter från Nexa men det finns säkert motsvarande från andra fabrikat som är likvärdiga.
 
  • Gilla
Hannuse och 2 till
  • Laddar…
H
C ConnyN skrev:
Hej! Vi tittar på att flytta om ett år, och det diskuteras friskt här hemma.

Min fru är VÄLDIGT nojig för villabränder, så hon vill i stort sett bara titta på enplanshus. Det gör att typ 70-80% av de lämpliga husen på marknaden faller bort.

Hon har ändå börjat öppna upp, om vi kan ha ett riktigt bra brandlarm och rätt utrustning hemma.

Så! Om man vill ta steget från "Jag köper ett trepack brandvarnare på Biltema, det räcker gott och väl" till nån slags "Brandskydd Deluxe Ultra 3000"-variant – var börjar man? Ska man ha brandsläkare i varje dörrpost, finns det konsulter att ta in, behöver man ett hemmalarm med uppkoppling till 112?

Hjälp, vad kan jag titta på för att lugna frun?
Brandsläckare av kända märken, 6 kg! Brandvarnare i varje rum, Brandfilt. En plan för utrymning.
 
H
H Harald Blåtumme skrev:
En bra idé även att ha en liten 2-kilos pulversläckare i varje sovrum så man ökar sina chanser att ta sig ut, särskilt om det är på övervåning. Plus, givetvis, se till att det finns vettiga utrymningsvägar med stege el motsv vid behov.

Givetvis ska man strössla med brandvarnare vid sovrum. Dels har vi några i villan som är anslutna till Verisure larmcentral, i videoövervakade utrymmen så det kan fastställas om det är brand eller inte när vi inte är hemma.

Dels har vi ett antal NEXA WSA 102, billiga men bra trådlösa varnare typ en trehundring för ett tvåpack och man kan koppla ihop sex enheter. Dessa har vi både hemma i stan och ute i stugan.
[länk]

En stor fördel med dessa jfr tidigare modeller vi trilskats med är att de är extremt lättprogrammerade, har pausfunktion om de skulle utlösa av tex matos, plus att de går på ett par vanliga AA-batterier (inga 9 V-batterier). Funktionen har testats åtskilliga gånger och funkar klockrent, brandvarnaren som löste ut har en annan larmsignal så enkelt lokalisera i ett hus. Dock inte anslutna till larmcentral då får man välja annan modell och system för detta.

Sist men inte minst vill jag slå ett slag för en skitbillig CO-varnare om man har eldstad, 10-årsbatteri på denna (ej utbytbart) men varnaren kostar bara en trehundring: [länk]

Nu valde jag produkter från Nexa men det finns säkert motsvarande från andra fabrikat som är likvärdiga.
2 kg kan du ha i bilen, i hus skall det vara 6 kg.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Sist men inte minst vill jag slå ett slag för en skitbillig CO-varnare om man har eldstad, 10-årsbatteri på denna (ej utbytbart) men varnaren kostar bara en trehundring: [länk]
Utmärkt förslag!
Man köper den billigast på Hornbach eller Bauhaus genom prisgaranti mot Proffsmagasinet som tar 279 kr så blir priset 251 eller 246 kronor.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Sist men inte minst vill jag slå ett slag för en skitbillig CO-varnare om man har eldstad, 10-årsbatteri på denna (ej utbytbart) men varnaren kostar bara en trehundring: [länk]

Nu valde jag produkter från Nexa men det finns säkert motsvarande från andra fabrikat som är likvärdiga.
Jo men har man sån dålig koll på luftväxlingen i sitt hus när man eldar så är det nog fara och färde.
Men jovisst har man sett trådar ....
 
C
Kanske mer relaterat till trådens ämne - är det någon som har några tankar kring de mer avancerade dedikerade brandlarmen med digital kommunikation med deckarna?
T.ex. Apollo och deras CoreProtocol / Soteria och kompatibla system?

Har svårt att få en bra bild över vad som är vettigt och vilka konkreta funktioner de erbjuder.
 
P paralun skrev:
Jo men har man sån dålig koll på luftväxlingen i sitt hus när man eldar så är det nog fara och färde.
Men jovisst har man sett trådar ....
Men hallå. Om en vettig CO-detektor på lämpligt ställe vid eldstaden kostar en trehundring och funkar i tio år... vad funderas på?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Men hallå. Om en vettig CO-detektor på lämpligt ställe vid eldstaden kostar en trehundring och funkar i tio år... vad funderas på?
Jo men många får inte ens "häcken ur vagnen" att installera samt prova/byta batterier för branddetektorer.
Sen behöver man en CO-mätare så har man nog mycket dålig koll på sitt hus. En helt annan sak i en husvagn.
 
P paralun skrev:
Sen behöver man en CO-mätare så har man nog mycket dålig koll på sitt hus. En helt annan sak i en husvagn.
Håller inte med dig för fem öre här. Finns alltför många exempel på där folk eldat i sitt hus, husvagn etc och att det av diverse anledningar blivit såpass högt CO att folk dött.

Kan man ha en enkel billig CO-vakt - vilket man uppenbarligen kan - så varför skulle man inte ha detta installerat.

"Ha dålig koll på sitt hus"... finns knappast en enda som med säkerhet kan garantera att det inte produceras CO när man eldar, någonsin och under alla tänkbara förhållanden inkl kraftiga vindbyar. Kan man med så enkla medel få varning så är det väl närmast ren dumhet/snålhet som hindrar.

Begreppet "no-brainer" är påkallat.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Håller inte med dig för fem öre här. Finns alltför många exempel på där folk eldat i sitt hus, husvagn etc och att det av diverse anledningar blivit såpass högt CO att folk dött.

Kan man ha en enkel billig CO-vakt - vilket man uppenbarligen kan - så varför skulle man inte ha detta installerat.

"Ha dålig koll på sitt hus"... finns knappast en enda som med säkerhet kan garantera att det inte produceras CO när man eldar, någonsin och under alla tänkbara förhållanden inkl kraftiga vindbyar. Kan man med så enkla medel få varning så är det väl närmast ren dumhet/snålhet som hindrar.

Begreppet "no-brainer" är påkallat.
Jo nu håller jag inte med dig angående CO-varnare i en villa.
I en husvagn med gasoluppvärming är det en helt annan sak
Lägg pengarna på de här fyra branddetektorerna som behövs för ett normalhus!.
 
Vi satte en dylik CO-varnare i stugan där det eldas en hel del i kakelugnen under vinterhalvåret.

Ser det som en viktig säkerhetsdetalj. Som sagt, en absolut skitbillig detektor/varnare. 300 spänn och håller typ 10 år.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.