Motorkondensatorn motsvarar elektriskt den du har men du behöver kontrollera de fysiska dimensionerna samt dimension på anslutningsblecken.

Testaren är enligt mig elektronikavfall och du gör planeten en tjänst genom att inte köpa den.
 
kisumisu
Hmmm tänkte beställa från RS, men har mailat dem redan förra veckan frågan just om motorkondensatorn att vilken dimension (de fysiska måtten, mätte den gamla med linjal).
Diametern är ca 2.7cm
Längd 6.5cm (men går ju ha längre)
stiften kabeln går i är ca 2mm

Men har inte fått något svar, verkar inte seriösa med sina blivande kunder 😡

Nån som har nån annan butik att rekommendera som säljer kvalitet och till privatpersoner?
Helst nån annan än Miele för dem har nog helt andra priser på grejorna.

Kanske räcker det med att byta motorkondensatorn, frågan är ju också om motorkondensatorn kan ha tagit skada av den andra felande komponenten?
 
Det finns ett datablad där dimensionerna framgår så det är upp till dig att mäta vad det är du har idag.
 
kisumisu
R ronba610 skrev:
Det finns ett datablad där dimensionerna framgår så det är upp till dig att mäta vad det är du har idag.

Jo jag förstår att dom inte kan hjälpa mig med frysen, men tog en edit nu hit vad jag skrev till dem angående måtten. Frågan var om dom skulle kunna ha nån motsvarande storlek som jag inte fick svar.

Kanske har jag skrivit helt tokigt när jag mätte bara med linjal den gamla?
Diametern är ca 2.7cm
Längd 6.5cm (men går ju ha längre)
stiften kabeln går i är ca 2mm
 
C878BF34400SA0J
Mått: 35x48mm
Anslutning: 6.3 x 0.8
 
kisumisu
R ronba610 skrev:
C878BF34400SA0J
Mått: 35x48mm
Anslutning: 6.3 x 0.8
Så det här ska vara rätta grejorna?
Skärmbild av varukorg med Panasonic och KEMET polypropylene kondensatorer och deras priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kisumisu
Nu har jag beställt grejorna plus även en multimeter från RS.

Så nu blir det spännande om man får grejorna nästa vecka och frysen äntligen i skick :)
 
kisumisu
Uppdatering

Öppen elektronikenhet med kretskort och komponenter som kondensatorer synlig, indikerar reparation eller modifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskort sett genom förstoringsglas med synliga elektroniska komponenter och lödningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart elektronisk kondensator som ligger på ett träbord, med märkningar och specifikationer synliga på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två kondensatorer med moddade kontakter bredvid en vit hållare på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakre interiören av en frysenhet med synliga kablar och komponenter efter modifieringar och reparationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakre delen av en frys med synlig vit fodral med slits för motor, kablar och komponenter på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet frysfodral med synliga kablar och något damm. Beskrivningen nämner en modifierad kondensator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu fungerar frysen äntligen!

Det skumma var att den svarta kondisen var nån made in china grej...var inte riktigt den som på bilden.

Motorkondisen fick jag modda lite, fick klippa kontakten lite smalare då Miele hade så smala kontakter.
Kondisen var också tjockare, gick just o just in i fodralen.

Var lite bök annars också sätta allt ihop höll på ta hela kretskortet sönder när jag lyckades sätta in den i fel vinkel till fodralen.
Tänkte att snart låter jag allt vara öppet när ändå ingen kommer åt att röra där bakom frysen. Men fick någorlunda allt tillbaka och frysen fungerar prima nu!

Tack för all hjälp jag fått!

Ps. Jag köpte en multimeter också från RS men vet nån hur man kan resistans mäta med den?

Rs svarade också kortfattat att dom har ingen support för privatpersoner 🙄

Den här multimeter köpte jag
https://se.rs-online.com/web/p/mult...hId=71cbfe0d-e614-4728-a585-ae3bbe933605&gb=s
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Med 99% säkerhet så ska du ställa den på Omega tecknet då det indikerar resistans (Ohm).
Alltså ett klick moturs (vänster) på bilden hos RS.

Du använder dom två hålen till höger till probarna, svart i COM och röd i den till höger, inte i 10A ingången den är bara för strömmätning (i serie), det säger poff om man försöker spänningsmäta tex ett vägguttag med proben ansluten där. (har jag hört :)
 
Hej, jag har en Miele frysskåp modell FN4957 som jag nyligen gått igenom och reparerat. Efter att ha fungerat u.a. i nitton år började temperaturen stiga. Det visade sig att fläkten inte fungerade. En kondensator på fläktmotorns kretskort behövde bytas och därefter fungerade fläkten igen. En av sensorerna hade dubbla resistensvärdet och byttes. X2-kondensatorn på styrkortet byttes också för "säkerhets skull". Med allt återmonterat går frysen och ger kyla igen. Men.....

Kompressorn stänger inte av sig trots att kylan kommer ner under minus 20 oavsett inställning med termostatvredet. Innan man når avstängningsläget med vredet markeras -15 grader av panelens lysdioder, men trots att det är -20 i skåpet så stannar inte kompressorn. Den verkar inte reagera på termostatinställningen utan går hela tiden. Måste styrkortet bytas eller finns det något annat alternativ?
 
H Hans Bergman skrev:
Hej, jag har en Miele frysskåp modell FN4957 som jag nyligen gått igenom och reparerat. Efter att ha fungerat u.a. i nitton år började temperaturen stiga. Det visade sig att fläkten inte fungerade. En kondensator på fläktmotorns kretskort behövde bytas och därefter fungerade fläkten igen. En av sensorerna hade dubbla resistensvärdet och byttes. X2-kondensatorn på styrkortet byttes också för "säkerhets skull". Med allt återmonterat går frysen och ger kyla igen. Men.....

Kompressorn stänger inte av sig trots att kylan kommer ner under minus 20 oavsett inställning med termostatvredet. Innan man når avstängningsläget med vredet markeras -15 grader av panelens lysdioder, men trots att det är -20 i skåpet så stannar inte kompressorn. Den verkar inte reagera på termostatinställningen utan går hela tiden. Måste styrkortet bytas eller finns det något annat alternativ?
Hur kallt blir det ? Mina frysar blir typ 10c kallare än börvärdet.
 
A Aeroabuser skrev:
Hur kallt blir det ? Mina frysar blir typ 10c kallare än börvärdet.
Jag har än så länge bara provkört och sett att tempen sjunkit ner till -23. Testade då att dra ner termostatet till nära avstängningsläge. Då ska det hålla -15 och borde stänga av sig. Men inget hände och kompressorn fortsatte att gå, som om det inte reagerade på termostatsensorn. Ska köra det igen för att se om det någonsin stänger av sig, men det gick i tre timmar innan jag stängde av igår. Kanske jag ska ge mig till tåls till det når -25.
 
Vad menar du med dubbla resistansvärdet? Är det inte PTC/NTC-givare? De ändrar isf resistans med temperaturen. Du kan prova att pilla dit den gamla givaren också för att utesluta en komponent.
 
R ronba610 skrev:
Vad menar du med dubbla resistansvärdet? Är det inte PTC/NTC-givare? De ändrar isf resistans med temperaturen. Du kan prova att pilla dit den gamla givaren också för att utesluta en komponent.
Jag tog ut de bägge temp-sensorerna, dels den i evaporatorn, dels den bakom frontlisten i kylpaketet. Klippte ledningarna då de inte har någon åtkomlig isärtagbar kontakt. Hade en likadan nu sensor. Mätte reistansen i dem vid samma temp. Den nya och frontsensorn visade samma värde medan evaporatorns sensor visade dubbelt så hög resistens. Alla sensorer hade hunnit få rumstemp och borde visa samma resistens. Minns ej siffrorna nu. Utgick ifrån att den nya sensorn hade "rätt" värde och bytte därför evaporatorns sensor. (detta var innan jag konstaterade att fläkten inte gick).

Sensorerna anslöt jag genom att löda ihop de avklippta ledningarna. De är av den vanliga typen, cylindrisk c:a 8 x 30 mm, vit plast.
 
Är du 100% säker på att det är samma artikelnummer på den nya tempgivaren? De kan se lika ut även om de har olika elektriska egenskaper. Jag hade bytt tillbaka till den gamla. Vet du vilket arbetsområde givaren har kan du testköra manuellt med en trimpotentiometer för att säkerställa att styrkortet fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.